Kabintemperaturgivare
-
Jonbovik
- Nybörjare
- Namn: Jonny Bogevik
- Kör: Ford Focus 1.6 Tdci 95hk
Ford Focus 1.6 Tdci 115hk - Ort: Knivsta
Kabintemperaturgivare
Hej!
Har problem med att klimatanläggningen i min Ford Focus 2012 löper amok, efter några minuters körning så börjar den spruta ut varmluft för att sedan återgå till normalt läge efter 30 sekunder till 1 min.
Efter att ha kört diagnosverktyg så säger den att det är fel på "Kabintemperaturgivare".
Har någon varit med om detta tidigare?
Om det är kabintemperaturgivare, var får man då tag i en sådan, Google är inte allt för hjälpsam?
Har problem med att klimatanläggningen i min Ford Focus 2012 löper amok, efter några minuters körning så börjar den spruta ut varmluft för att sedan återgå till normalt läge efter 30 sekunder till 1 min.
Efter att ha kört diagnosverktyg så säger den att det är fel på "Kabintemperaturgivare".
Har någon varit med om detta tidigare?
Om det är kabintemperaturgivare, var får man då tag i en sådan, Google är inte allt för hjälpsam?
-
nyford
- Veteran
- Namn: Anders Koch
- Kör: Ford Kuga E85
Re: Kabintemperaturgivare
Temperaturgivare i dagens bilelektronikvärld är oftast ett motstånd som ändrar ohmvärdet med temperaturen. Ett sådant motstånd är relativt billigt och finns på t.ex ELFA. Men det gäller ju att veta värdet på det aktuella motståndet. Det kan dessvärre inte jag svara på. Och jag garderar mig, det kan ju vara många andra felmöjligheter som gör att din givare ger fel värde. Det måste utredas först. Givaren brukar sitta i instrumentpanelen bredvid reglagen för AC'n. Ett litet galler stort som en 10-krona, ungefär. Där innanför sitter motståndet tillsammans med en liten fläkt som suger i sig kupèluften. I teorin kan det ju vara den som är trasig också.
På min Kuga -20 sitter det nära Startknappen.
På min Kuga -20 sitter det nära Startknappen.