Kass Turbo?

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
EaNiklas
Nybörjare
Namn: Niklas Nyhlén
Kör: Ford Focus 1,6 TDCI 2010

Kass Turbo?

Inlägg av EaNiklas »

Ford Focus 1,6 TDCI - 2010

Har haft lite problem med turbosystemet ett tag.
I november förra året bytade jag laddtrycksventilen och bilen blev som ny, bra drag i turbon på alla växlar.
I samma veva satte jag dit ett öppet luftfilter från biltema :D och det kändes att turbon sög i sig mer luft än innan.
I februari i år började dock turbosystemet krångla igen, motorlampan tänds, bilen går in i safety mode och blir slö samt felkod P0299 aktiveras.
Nu har jag bytt laddluftsröret från turbinhuset och rörbitet från insuget till vevhusventilationen då den kopplingen var kass.
I dag lossade jag insuget till turbon och såg att det är massa olja i turbinhuset och i insugsröret, även lite geggigt vid luftmassemätaren....har turbon gjort sitt??
Bilen är orkeslös och jag känner inget turboladd alls längre vid körning, annars går motorn bra, inga ryck eller missljud :thumbsup:
Bilagor
20240325_151855.jpg
20240325_151921.jpg
20240325_151913.jpg
20240325_151849.jpg

Matteman
Nybörjare
Namn: Mathias kemgren

Re: Kass Turbo?

Inlägg av Matteman »

Tjena !
Snurrar ens turbon längre när du försöker snurra på den med ha den ?
All den oljan du har där ser ju onekligen ut att komma ifrån turbon som ej längre är tät vid impellern.

EaNiklas
Nybörjare
Namn: Niklas Nyhlén
Kör: Ford Focus 1,6 TDCI 2010

Re: Kass Turbo?

Inlägg av EaNiklas »

Ja den snurrar, det är inte något värre glapp i impellern heller.
Men min fundering är att efter att jag har bytat till öppet filter har bilen gått väldigt bra i ca 2,5 månad, men att lagringarna i turbinhjulstommen varit slitna och fått på fan med mer luft in via öppna filtret så nu läcker det in olja den vägen....
Den ska in på verkstad i morgon så får se vad dom säger.

Skriv svar