Vi möts av Christian i dörröppningen;
Hej hej! Vi håller precis på att stoppa dit quickshiften på lådan, säger Christian. Det är inte lite som ska bytas på bilen nu inför säsongen 2003. Jo, det är en hel del, säger Christian samtidigt som han hjälper Fredrik med att flytta undan växellådan. Jag har sparat ihop en massa saker nu under vintern och om 2 veckor ska bilen stå på Sollentuna mässan så det är lite bråttom. Stålomspunna bromsslangar ska dit på torsdag efter jobbet också så det är knappt med tid. Men efter denna vecka ska bilen rulla igen.
Som ni säkert vet så rasade bilen det sista den gjorde förra året. Den främre diffen lossnade helt enkelt från oljetråget. Det va lite konstigt tyckte Christian, det är i stort sätt omöjligt att något sådant kan hända på en Cossie men det e alltid jag som lyckas med de omöjliga sakerna, säger han med ett snett leende på läpparna.
Så diffen och oljetråget va två av de alla sakerna som skulle bytas denna dag. När de ändå höll på så bytte de alla oljepackningar i botten på motorn. Christian skulle höja trycket i olje systemet så det va lika bra.
När vi lämnar Christian och hans kompisar så ska de precis starta motorn.
Det var inte lite som skulle bytas ut innan säsongens början: Harleyskiva, alla oljepackningar, kamrem, stålomspunna bromsslangar, främmre diff, koppling, renovering av bakre bromsok, fjäder i oljepumpen, oljerör från turbon, kylarslangar, främre korset i främre kardanen och oljetråget. vidare skulle alla vätskor bytas.
Växellåda, svänghjul och oljetråg borttaget
Främre diffen
Främre kardanen som vi bytte främre kors på
Motorn upplyft så vi kunde ta ner framaxelbalken
Vevstakarna på vevaxeln