Bilens hjullager
Hjullagren har till uppgift att rotera fordonets hjul och hjulnav på spindeltappen jämnt och fint och
med så lite friktion som möjligt. Lagret överför fordonets vikt och krafter till axeln. Till bakre
hjullagret används ofta kompletta moduler. Så vid ett byte ersätts helt enkelt hela enheten. Till det
främre hjullagret, beroende på biltyp, används koniska rullager eller kompaktlager. Installationen
och demonteringen är ofta bara möjliga med hjälp av specialverktyg och utrustning. Därför är ett
verkstadsbesök oftast oundvikligt vid byte.
Lager slits ut med tiden. Det händer vanligtvis inte plötsligt utan snarare ökar ljudnivån på missljudet
gradvis över tid. Speciellt vid körning genom kurvor då belastningen på hjullagren blir större kan
missljudet öka. Om ljudnivån ökar vid en vänstersväng, så finns det felande lagret oftast på höger
sida och tvärt om. Har väl ett hjullager tagit skada går det vanligtvis inte att reparera. Så om
någonting är fel så betyder det nästan alltid att ett byte är nödvändigt.
Vid demontering och montering av lager behövs ofta en del specialverktyg så som avdragare och
verkstadspress. Hobbymekaniker bör inte försöka sig på att montera hjullagret med en hammare.
Risken för att orsaka skador på lagret är alldeles för stort vid detta förfarande. Bytet ska också ske
snarast vid tecken på slitage eftersom ett trasigt hjullager kan vara en säkerhetsrisk. När du bläddrar
igenom vår onlinekatalog, kommer du att hitta många andra reservdelar som du kan använda för
fordonet, t.ex. hjulcylindrarna, huvudcylinder, slavcylinder, styrleder, bromsbelägg, bromsskivor,
strålkastare, luftfilter, bränslefilter och oljefilter.
Så upptäcker du fel på hjullagret
Kontrollera lagrets skick när du byter mellan sommar och vinterdäck eller när du ska byta
bromsbelägg oavsett hur långt du har kört med fordonet. Lagrets skick kan kontrolleras på flera olika
sätt. Ett sätt är att köra i 10-15 km/h med fordonet och svänga skarpt åt vänster. Om missljudet
upphör att låta så tyder det fel på vänstra hjulets lager. Om du gör samma sak vid högersväng så kan
du upptäcka liknande fel även på höger sida. Se till att göra detta på en plats utan trafik eller andra
hinder. Specialutrustning behövs för en mer genomgående diagnostisering.
Hjullagren på drivhjulen kan kontrolleras på följande sätt. Lyft upp fordonet på en lyft eller med en
hjälp av en domkraft. Var försiktig och se till att bilen står stadigt och inte kan röra på sig. Starta
motorn och växla till fjärde växeln och öka hastigheten till 80 km/h. Koppla ur och lägg ur växeln och
lyssna noga efter missljud från något av hjulen som roterar. En annan metod att prova är följande, ta
tag i fordonets däck och rucka först vertikalt och sedan horisontellt. Om du upplever det allra minsta
glapp så tyder det på fel med lagret eller styrsystemet. Tryck sedan ned bromspedalen och greppa
hjulet vertikalt samtidigt som du ruckar det (ta hjälp från en till person) och känn efter glapp. Om
glappet försvinner så måste du byta hjullagret.
Du behöver diagnostisera hjullagret om du upplever någon av följande symtom nedan:
- Knackningar och ökade vibrationer under körning
- Fordonet vandrar över körbanan när du kör rakt fram
- Karossen lutar när du bromsar eller vid skarpa kurvtagningar
- Konstiga bullerljud
- Fälgarna överhettas vid normal körning
- Ojämnt däckslitage
Orsaker bakom hjullagerslitage
Främsta bakomliggande orsaken till att ett hjullager slits ut är att du kör på dåliga vägar. Lagrets
delar utsätts för högre belastningar vilket leder till sprickor och flisor. Hjullagret har annars en lång
livslängd. Ökat slitage orsakas av användning av felaktiga smörjmedel eller helt enkelt brist på
smörjmedel. Livslängden på lagrets delar förkortas också av smuts och vatten som tränger sig in i
lagret. Den påverkas också av en felaktigt eller bristfällig gjord installation. Felaktigt justerat
lagerspel kan orsaka ökat slitage och därmed skada på dess delar. Felaktigt balanserade hjul kan
även de göra att lagren slits ut i förtid.
Vid byte av hjullager
Hjullagret ska bytas i intervaller med en körsträcka på 130 000-190 000 km. Följ följande
rekommendationer vid byte av hjullager:
- Håll koll på lagerspelet när du installerar koniska lager
- Vid byte så ska du inte använda några skarpa objekt eftersom dessa kan skada lagrets delar.
- När du installerar komponenten på axeln så ska du använda dig av en dorn för att slå in inre
lagerringen.
- När du trycker in lagret så ska du applicera kraft på yttre lagerringen med hjälp av en dorn.
Informationskällor:
https://www.reservdelar24.se/bildelar/hjullager.html
https://www.vibilagare.se/reportage/lyssna-pa-hjullagrens-varningssignal
med så lite friktion som möjligt. Lagret överför fordonets vikt och krafter till axeln. Till bakre
hjullagret används ofta kompletta moduler. Så vid ett byte ersätts helt enkelt hela enheten. Till det
främre hjullagret, beroende på biltyp, används koniska rullager eller kompaktlager. Installationen
och demonteringen är ofta bara möjliga med hjälp av specialverktyg och utrustning. Därför är ett
verkstadsbesök oftast oundvikligt vid byte.
Lager slits ut med tiden. Det händer vanligtvis inte plötsligt utan snarare ökar ljudnivån på missljudet
gradvis över tid. Speciellt vid körning genom kurvor då belastningen på hjullagren blir större kan
missljudet öka. Om ljudnivån ökar vid en vänstersväng, så finns det felande lagret oftast på höger
sida och tvärt om. Har väl ett hjullager tagit skada går det vanligtvis inte att reparera. Så om
någonting är fel så betyder det nästan alltid att ett byte är nödvändigt.
Vid demontering och montering av lager behövs ofta en del specialverktyg så som avdragare och
verkstadspress. Hobbymekaniker bör inte försöka sig på att montera hjullagret med en hammare.
Risken för att orsaka skador på lagret är alldeles för stort vid detta förfarande. Bytet ska också ske
snarast vid tecken på slitage eftersom ett trasigt hjullager kan vara en säkerhetsrisk. När du bläddrar
igenom vår onlinekatalog, kommer du att hitta många andra reservdelar som du kan använda för
fordonet, t.ex. hjulcylindrarna, huvudcylinder, slavcylinder, styrleder, bromsbelägg, bromsskivor,
strålkastare, luftfilter, bränslefilter och oljefilter.
Så upptäcker du fel på hjullagret
Kontrollera lagrets skick när du byter mellan sommar och vinterdäck eller när du ska byta
bromsbelägg oavsett hur långt du har kört med fordonet. Lagrets skick kan kontrolleras på flera olika
sätt. Ett sätt är att köra i 10-15 km/h med fordonet och svänga skarpt åt vänster. Om missljudet
upphör att låta så tyder det fel på vänstra hjulets lager. Om du gör samma sak vid högersväng så kan
du upptäcka liknande fel även på höger sida. Se till att göra detta på en plats utan trafik eller andra
hinder. Specialutrustning behövs för en mer genomgående diagnostisering.
Hjullagren på drivhjulen kan kontrolleras på följande sätt. Lyft upp fordonet på en lyft eller med en
hjälp av en domkraft. Var försiktig och se till att bilen står stadigt och inte kan röra på sig. Starta
motorn och växla till fjärde växeln och öka hastigheten till 80 km/h. Koppla ur och lägg ur växeln och
lyssna noga efter missljud från något av hjulen som roterar. En annan metod att prova är följande, ta
tag i fordonets däck och rucka först vertikalt och sedan horisontellt. Om du upplever det allra minsta
glapp så tyder det på fel med lagret eller styrsystemet. Tryck sedan ned bromspedalen och greppa
hjulet vertikalt samtidigt som du ruckar det (ta hjälp från en till person) och känn efter glapp. Om
glappet försvinner så måste du byta hjullagret.
Du behöver diagnostisera hjullagret om du upplever någon av följande symtom nedan:
- Knackningar och ökade vibrationer under körning
- Fordonet vandrar över körbanan när du kör rakt fram
- Karossen lutar när du bromsar eller vid skarpa kurvtagningar
- Konstiga bullerljud
- Fälgarna överhettas vid normal körning
- Ojämnt däckslitage
Orsaker bakom hjullagerslitage
Främsta bakomliggande orsaken till att ett hjullager slits ut är att du kör på dåliga vägar. Lagrets
delar utsätts för högre belastningar vilket leder till sprickor och flisor. Hjullagret har annars en lång
livslängd. Ökat slitage orsakas av användning av felaktiga smörjmedel eller helt enkelt brist på
smörjmedel. Livslängden på lagrets delar förkortas också av smuts och vatten som tränger sig in i
lagret. Den påverkas också av en felaktigt eller bristfällig gjord installation. Felaktigt justerat
lagerspel kan orsaka ökat slitage och därmed skada på dess delar. Felaktigt balanserade hjul kan
även de göra att lagren slits ut i förtid.
Vid byte av hjullager
Hjullagret ska bytas i intervaller med en körsträcka på 130 000-190 000 km. Följ följande
rekommendationer vid byte av hjullager:
- Håll koll på lagerspelet när du installerar koniska lager
- Vid byte så ska du inte använda några skarpa objekt eftersom dessa kan skada lagrets delar.
- När du installerar komponenten på axeln så ska du använda dig av en dorn för att slå in inre
lagerringen.
- När du trycker in lagret så ska du applicera kraft på yttre lagerringen med hjälp av en dorn.
Informationskällor:
https://www.reservdelar24.se/bildelar/hjullager.html
https://www.vibilagare.se/reportage/lyssna-pa-hjullagrens-varningssignal