Kontrollsystem för bränsletryck: givare och regulatorer
Hur en bränsletrycksgivare fungerar och vad den uträttar i en bil har man nog inte full koll på om man inte har ett stort bilintresse. Det är trots allt inte den första komponent man blir bekant med och får lära sig om.
Men i denna artikel är det just bränsletrycksgivaren som har huvudrollen. Vi kommer att prata om denna del och hur den fungerar, samt även diskutera relaterade komponenter.
Bränsletrycksgivare
En bränsletrycksgivare mäter trycket i en bils bränsleledningar. Dieselmotorer och moderna motorer med direktinsprutning har vanligtvis två givare; en på lågtrycks- respektive högtryckssidan.
Den information som skickas från komponenten är del av det underlag som bilens ECU använder för styrning av högtryckspump och insprutningsventiler. Givaren på högtryckssidan skyddar även bränsleledningar och pump från att bli utsatta för tryck i högre grad än önskvärt.
Kontrollsystem för bränsletryck
Bränsletrycksregulator är en annan typ av komponent, som är inblandad i att kontrollera bränsletrycket i en bil. Den gör att trycket regleras och hamnar på rätt nivå, samt ser till att förhållandet mellan insugs- och bränsletryck är korrekt.
Detta är även en grundförutsättning för att rätt mängd bränsle ska flöda ur insprutningsventilerna i bilens bränslesystem. Medan givaren endast kontrollerar bränsletrycket och rapporterar det till bilens styrenhet så har bränsletrycksregulatorn alltså en aktiv roll i att faktiskt reglera trycket.
Att bilen får tillräckligt med bränsle och har ett bränsletryck som varken är för lågt eller högt är en förutsättning för att allt ska fungera som förväntat. Både för högt och för lågt bränsletryck kan orsaka onödigt slitage på motorn, och har även fler konsekvenser utöver det. För högt bränsletryck riskerar att orsaka feltändningar och mer utsläpp. Är bränsletrycket för lågt så kan det påverka hur snabbt bilen startar, eller huruvida den startar överhuvudtaget.
Olika typer av bränsletrycksregulatorer och andra system
Bränsletrycksregulatorer finns både i elektronisk och mekanisk variant. Den förstnämnda är vanligare att hitta i racingbilar och mer exklusiva sportbilar. Den senare är en väldigt simpel komponent, med en fjäder inuti sig som justeras för att ställa in bränsletrycket. Ju hårdare du spänner den, desto högre blir trycket, och vice versa.
Det finns även andra spännande lösningar för kontroll av bränslesystemet, genom vilka man exempelvis kan se exakt hur mycket bränsle som förbrukas varje dag. itrack.se har fått information om hur bränslet kan övervakas via fordonsdatorn – ta en titt för mer läsning på ämnet!
Tecken på felande bränsletrycksgivare
Bildelaronline24.se har beskrivit orsaker och symptom vid sensorhaveri, alltså anledningar till att bränsletrycksgivare inte fungerar som de ska och hur detta märks. Det ska vi nu gå in lite närmare på – vanliga problem inkluderar bland annat:
Att serva och byta ut en bränsletrycksgivare
Det är svårt att svara på hur länge en bränsletrycksgivare håller, eftersom den inte riktigt har någon fast livslängd. Har man tur kan den hålla under hela tiden man äger sin bil, men man kan förstås också ha otur och bli tvungen att byta ut den tidigare än vad man hoppats på.
Går bränsletrycksgivaren sönder så är det att byta ut den som gäller. Du börjar med att lokalisera komponenten – lågtryckssidans givare sitter på den ledning som går mellan lågtrycks- och högtryckspump, medan högtryckssidans givare vanligtvis går att hitta i bränsleskenans ände. Var du hittar komponenten kan variera lite beroende på vad du har för bil.
Om givaren sitter lättåtkomligt och du har rätt verktyg så är det oftast bara att ta bort den gamla givaren, för att sedan sätta dit den nya. På vissa bilmodeller kan det dock vara trångt att komma åt delen – se till att ha en torxnyckelsats tillgänglig. När du ska byta givaren är det väldigt viktigt att motorn är avstängd och kall. Du bör även använda skyddsglasögon och vidta andra lämpliga säkerhetsåtgärder.
Slutsats
Bränsletrycksgivaren är en liten men betydelsefull komponent i din bil, som lätt kan förväxlas med bränsletrycksregulatorn. Om den inte fungerar korrekt så kan det ge tråkiga konsekvenser i form av högre bränsleåtgång, slöare bil och lysande lampor på instrumentbrädan.
Har din bil ett eller flera av dessa symtom så bör du utreda detta vidare, för att fastställa huruvida det faktiskt är bränsletrycksgivaren som orsakar dem. Att byta till en ny givare är på många bilmodeller en relativt enkel process, men det är viktigt att tänka på säkerheten och ha rätt verktyg när man ska genomföra bytet.
Men i denna artikel är det just bränsletrycksgivaren som har huvudrollen. Vi kommer att prata om denna del och hur den fungerar, samt även diskutera relaterade komponenter.
Bränsletrycksgivare
En bränsletrycksgivare mäter trycket i en bils bränsleledningar. Dieselmotorer och moderna motorer med direktinsprutning har vanligtvis två givare; en på lågtrycks- respektive högtryckssidan.
Den information som skickas från komponenten är del av det underlag som bilens ECU använder för styrning av högtryckspump och insprutningsventiler. Givaren på högtryckssidan skyddar även bränsleledningar och pump från att bli utsatta för tryck i högre grad än önskvärt.
Kontrollsystem för bränsletryck
Bränsletrycksregulator är en annan typ av komponent, som är inblandad i att kontrollera bränsletrycket i en bil. Den gör att trycket regleras och hamnar på rätt nivå, samt ser till att förhållandet mellan insugs- och bränsletryck är korrekt.
Detta är även en grundförutsättning för att rätt mängd bränsle ska flöda ur insprutningsventilerna i bilens bränslesystem. Medan givaren endast kontrollerar bränsletrycket och rapporterar det till bilens styrenhet så har bränsletrycksregulatorn alltså en aktiv roll i att faktiskt reglera trycket.
Att bilen får tillräckligt med bränsle och har ett bränsletryck som varken är för lågt eller högt är en förutsättning för att allt ska fungera som förväntat. Både för högt och för lågt bränsletryck kan orsaka onödigt slitage på motorn, och har även fler konsekvenser utöver det. För högt bränsletryck riskerar att orsaka feltändningar och mer utsläpp. Är bränsletrycket för lågt så kan det påverka hur snabbt bilen startar, eller huruvida den startar överhuvudtaget.
Olika typer av bränsletrycksregulatorer och andra system
Bränsletrycksregulatorer finns både i elektronisk och mekanisk variant. Den förstnämnda är vanligare att hitta i racingbilar och mer exklusiva sportbilar. Den senare är en väldigt simpel komponent, med en fjäder inuti sig som justeras för att ställa in bränsletrycket. Ju hårdare du spänner den, desto högre blir trycket, och vice versa.
Det finns även andra spännande lösningar för kontroll av bränslesystemet, genom vilka man exempelvis kan se exakt hur mycket bränsle som förbrukas varje dag. itrack.se har fått information om hur bränslet kan övervakas via fordonsdatorn – ta en titt för mer läsning på ämnet!
Tecken på felande bränsletrycksgivare
Bildelaronline24.se har beskrivit orsaker och symptom vid sensorhaveri, alltså anledningar till att bränsletrycksgivare inte fungerar som de ska och hur detta märks. Det ska vi nu gå in lite närmare på – vanliga problem inkluderar bland annat:
- Lysande motorlampa. Det finns dock flera orsaker till att detta sker, och därför bör du alltid utläsa felkoder för att veta vad du ska åtgärda när motorlampan börjar lysa. Relevanta felkoder kan exempelvis vara P0190–P0194 eller P2539–P2543.
- Motorn drar mer bränsle eller har sämre effekt än vanligt. Fel på bränsletrycksgivaren är en av flera tänkbara anledningar till detta.
- Din bil tappar plötsligt kraft under en kort stund, för att sedan återfå den igen.
Att serva och byta ut en bränsletrycksgivare
Det är svårt att svara på hur länge en bränsletrycksgivare håller, eftersom den inte riktigt har någon fast livslängd. Har man tur kan den hålla under hela tiden man äger sin bil, men man kan förstås också ha otur och bli tvungen att byta ut den tidigare än vad man hoppats på.
Går bränsletrycksgivaren sönder så är det att byta ut den som gäller. Du börjar med att lokalisera komponenten – lågtryckssidans givare sitter på den ledning som går mellan lågtrycks- och högtryckspump, medan högtryckssidans givare vanligtvis går att hitta i bränsleskenans ände. Var du hittar komponenten kan variera lite beroende på vad du har för bil.
Om givaren sitter lättåtkomligt och du har rätt verktyg så är det oftast bara att ta bort den gamla givaren, för att sedan sätta dit den nya. På vissa bilmodeller kan det dock vara trångt att komma åt delen – se till att ha en torxnyckelsats tillgänglig. När du ska byta givaren är det väldigt viktigt att motorn är avstängd och kall. Du bör även använda skyddsglasögon och vidta andra lämpliga säkerhetsåtgärder.
Slutsats
Bränsletrycksgivaren är en liten men betydelsefull komponent i din bil, som lätt kan förväxlas med bränsletrycksregulatorn. Om den inte fungerar korrekt så kan det ge tråkiga konsekvenser i form av högre bränsleåtgång, slöare bil och lysande lampor på instrumentbrädan.
Har din bil ett eller flera av dessa symtom så bör du utreda detta vidare, för att fastställa huruvida det faktiskt är bränsletrycksgivaren som orsakar dem. Att byta till en ny givare är på många bilmodeller en relativt enkel process, men det är viktigt att tänka på säkerheten och ha rätt verktyg när man ska genomföra bytet.