Ford Kuga: att välja batteri, och hur du byter ut det
Ford Kuga har sedan den nådde marknaden kommit att bli en mycket uppskattad laddhybrid i SUV-klassen. Under år 2021 och 2022 var det faktiskt den mest sålda laddhybriden i hela Europa.

I den här artikeln ska vi kika lite närmare på denna bilmodell och dess batteri. Vi kommer börja med att gå igenom lite grundläggande fakta om bilbatterier, för att sedan prata om batterier till Ford Kuga mer specifikt.

Så fungerar ett bilbatteri
Det har nog inte undgått många att bilar behöver sina batterier för att lyckas starta. Ett bilbatteri är en ganska rejäl komponent, som vanligtvis väger någonstans mellan 10–30 kilo och består av en positiv elektrod samt en negativ elektrod. I ett traditionellt bilbatteri sitter det 6 stycken seriekopplade celler, som tillsammans resulterar i en total spänning på 12,7 V vid full laddning.

Vad som faktiskt sker i ett bilbatteri är att kemisk energi lagras, för att sedan bli till elektrisk energi. Denna process sker till följd av att några olika ämnen reagerar med varandra, och denna reaktion inträffar samma tillfälle som man kopplar in någon strömkrävande komponent till batteriet.

Tidigare har klassiska blybatterier varit standard och det som man hittat i nästan alla bilar, men på senare tid har även andra varianter dykt upp. Det ska tydliggöras att det vi åsyftar i detta sammanhang är lågspänningsbatterier som driver olika system i bilen såsom infotainment, klimatanläggning etcetera.

Högspänningsbatteri driver elmotorn
Hybridbilar är både utrustade med ett svagare batteri, som diskuterats här ovanför, samt även ett högspänningsbatteri för den faktiska driften av bilen. Det är just detta som gör att de kallas för hybrider, att de både kan drivas på traditionellt bränsle samt på el.

Nyare modeller av Ford Kuga plug-in hybrid har en räckvidd på mer än 60 kilometer när man kör på el helt och hållet, och bilen har i flera olika sammanhang fått kudos för sin sömlösa kraftöverföring vid växling från el- till bensindrift. Bilen får goda vitsord även vad gäller annat – exempelvis i denna artikel, där hemnet.se pratar om Ford Kuga i stadsmiljö.

Batterier för Ford Kuga
Vad för batteri du ska ha i din Ford Kuga beror på vad det är för årsmodell och vilken version av bilen det är. Men det brukar generellt sett inte vara några problem att hitta batterier för bilen både i budget- och premiumsegmentet, oavsett vilken variant det är du kör. Flera av marknadens främsta tillverkare gör batterier till Kuga.
Många ägare av Ford Kuga rekommenderar batterier från Bosch och Varta, vilka inte sällan kommer med 3–5 år lång garanti. När du ska ha tag på ett nytt batteri så kan autodoc.se berätta för dig hur du vet om ett batteri är kompatibelt med din bil. Där hittar du även ett stort utbud av batterier från alla olika segment.

När det gäller bilens högspänningsbatteri så sitter det exempelvis i laddhybriden från 2020 ett batteri med en kapacitet på 14.4kWh. Den maximala laddströmmen för dessa bilar är 16A via 1-fas, som resulterar i en laddeffekt på 3.7kW. Med dessa förutsättningar tar det strax över 4 timmar att ladda batteriet helt fullt från tomt läge.

Byta batteri i din Ford Kuga
Att byta startbatteri är någonting du oftast kan lösa på egen hand. Vi förstår att man kan tycka det känns lite läskigt att pyssla med, och är man osäker är det tryggaste såklart att få hjälp. Men generellt sett så är det väldigt vanligt att bilägare byter ut batterier själva. För att göra detta i din Ford Kuga behöver du:
  • Ett nytt batteri med korrekta specifikationer
  • Verktyg: Skruvmejsel och skiftnyckel eller hylsnyckel med rätt dimensioner
Sedan kan bytet genomföras enligt några få steg:
  1. Öppna motorhuven på din bil
  2. Lokalisera batteriet och ta bort plastkåpan som skyddar det
  3. Skruva loss luftfilterboxen så att du kommer åt batteriet
  4. Använd hyls/skiftnyckel för att ta bort pluspolen och batteriets sidokåpa
  5. För batteriet framåt, så att du sedan kan ta bort minuspolen med hjälp av din hyls/skiftnyckel
  6. Därefter kan du plocka ut det gamla batteriet
  7. Sätt in det nya batteriet
  8. Sätt tillbaka kablarna i omvänd ordning och återmontera alla delar
Vill du ha mer assistans vid bytet kan du alltid kolla i din bils instruktionsbok. 

Tips för att få ditt batteri att hålla längre
Som bilägare ser man förstås gärna att delarna i ens bil håller så länge som möjligt, så att det inte blir dyrare än nödvändigt att hålla igång bilen. I en Ford Kuga-laddhybrid så är detta relevant både när det gäller bilens startbatteri och högspänningsbatteri.

Vad gäller det förstnämnda så finns det några generella tips som är bra att ha i bakhuvudet. Ett sådant är att undvika att köra korta sträckor, då batteriet inte får någon chans att ta igen den kraft som krävs för uppstarten. Att regelbundet köra längre sträckor är däremot bra för batteriets hälsa.

Att skydda sitt batteri från höga temperaturer och mycket solexponering är även det bra, då det annars kan göra att vattnet i battericellerna dunstar snabbare. Det är också bra att kolla laddningen på ditt bilbatteri regelbundet, och ladda upp det om spänningen är under 12.5 volt. Att kontrollera detta ungefär en gång i månaden är en bra vana.

Tips för högspänningsbatteri
När det gäller batteriet som driver bilens elmotor finns det också några bra knep att ta till. Att undvika extrema temperaturer är relevant även här. Man bör även försöka undgå snabbladdning av bilen när det är möjligt, då det sliter mycket på batteriet.

Det är heller ingen bra idé att låta din bils batteri ladda ur helt, eller att ladda det fullt. Optimalt för livslängden är att laddningen alltid ligger mellan 20–80 %. Häftiga accelerationer och snabba sänkningar av farten är en annan sak man gärna kan vara sparsam med – det bästa för ditt batteri är jämn körning med bra flyt.

Slutsats
Ford Kuga är en högt ansedd laddhybrid inom SUV-klassen. Många ägare behåller sin Ford Kuga många år efter inköp, och behöver därför under sitt ägande byta bilbatteri en eller flera gånger. Byte av batteri brukar inte vara några problem att lösa själv, men det är viktigt att batteriet är kompatibelt med fordonet och att man vidtar adekvata säkerhetsåtgärder.

Genom att tänka på hur man kör och ta väl hand om sin bil kan man ge båda dess batterier längre liv. På autodoc.se beskrivs vanliga fel på Ford Kuga-bilar; kika in artikeln för att lära dig ännu mer!

 
 
Aktuellt
2023
FCS-dagen - 27:e maj Hultsfred
Bankörning - 15:e juli Gelleråsen
Årsmöte & Gokart - 23:e september Stockholm
 
Medlemsbilar
Capri 2.9 Turbo -74 (Mikael S)
Focus RS -10 (gunmoberg)
Focus RS Edition -18 (davve d)
Sierra Cosworth 4x4 -91 (Rixon)
Sierra Cosworth 4x4 -91 (Stigsohn)
Escort Cosworth -94 (Martin)
Sierra Cosworth -88 (Järnkaminen)
Mondeo HGV V6 Ghia -91 (MalZon)
Sierra Cosworth 4x4 -91 (MalZon)
Escort Cosworth -95 (Sydis)
Sierra Cosworth 4x4 -91 (Rali)
Sierra Cosworth -92 (Putte)
Mondeo 2,0 TDCi -11 (Järnkaminen)
Sierra Cosworth 2wd -88 (Lars_Turbo)
Kuga 2,0 TDCi -12 (Madelene)
Capri Cosworth 24v -70 (Benan)
Sierra Cosworth 4x4 -92 (Rali)
Mondeo HGV -01 (Motorcraft)
Sierra Cosworth -92 (Sydis)
Focus RS -03 (Focus RS)
Focus ST250 -12 (Leifet)
Puma ST-Line -20 (Madelene)
Escort Cosworth -93 (Loffe)
Cortina 2000 GT -72 (old school)
Sierra Cosworth -92 (C)
Mondeo Ghia -02 (Ford_Escort)
StreetKa -04 (Kalmarkretsen)
Sierra Cosworth -91 (Natural)
Focus RS -03 (claw)
Escort Cosworth -92 (AffeAlien)
Puma ST-Line -20 (Linda)
Sierra RS Cosworth -87 (CosworthSierra)
Ka -97 (RickardEM)
Focus RS -10 (davve d)
Fiesta ST150 -06 (Järnkaminen)
 
Lägg till din bil här genom att skicka bild, forumsnamn, bilmodell och länk till eventuell sida som beskriver din bil lite mer ingående till: info@fordclubsweden.se