Mr cossy skriver om sin bil
Mr cossy skriver om sin bil

Det hela började hösten 2000 då suget blev för stort för en egen Cossie.
Jag har haft just Cossie som drömbil i många år, så länge jag kan minnas faktiskt.
Satt och letade på Internet efter ett bra exemplar och hittade min nuvarande bil. Det var bara att handla bilen snabbast möjligt och ta med hem.

Efter drygt en månads användande så körde jag mitt första ras, främre inre drivknuten rasade och båda motorfästena var helt av. Då var det dags att ställa in bilen för året och reparera skadorna.
När man väl fick ut bilen på våren så varade det inte så länge innan man hade oturen att knäcka 3:ans växel vid lugn strippkörning, ännu en gång åkte bilen in under en månad för att spara ihop pengar och delar.
Efter dom små fadäserna så kom till slut det värsta... Jag och några kompisar var uppe hos Grabbarna i Västerås och hälsade på, det skulle man inte gjort *S*. Efter åkturerna i deras bilar så hade man verkligen fått blodad tand för effekt. Det var ju ruskigt kul...

På hemvägen var det dags att smida planer för bilens framtid. Nytt sprut, tändning, ny turbo, ett rwd grenrör, plenumdistance och spridare köptes.
Här skulle lite mer effekt plockas ur maskinen men som vanligt så krånglade det till sig igen.
När motorn var färdig så vägrade den starta, fick aldrig ordning på tändningen och jag hade några kompisar som försökte hjälpa mig utan resultat. Sen fick även motorn in olja i cylindrarna och insuget.

Efter att grejat hela våren med samma fel så tröttnade jag och sålde av sprutet och gömde undan bilen för att få något annat att tänka på.
Hösten 03 så fick jag ett ryck igen att skruva och hittade nu felet med Mr cossies hjälp.
Jag hade tabbat mig och missat oljefällan, inte konstigt motorn sörplade olja. *S*

Nu var man på hugget igen och passade på att trimma mer. Nu kom en ännu större turbo, en bamsingwastegate och ett pulssplitt grenrör från Bmw Andreas. Det blev även andra kammar, insug, sinterkoppling och en GrpN låda har hittat ner. Hoppas den håller lite bättre än original.
Så nu är bilen på stor väg att bli start klar, hoppas kunna starta upp den under Januari månad då jag måste få den igenom besiktningen innan en ordentlig mappning väntar för att se hur bra resultatet har blivit.

Till våren/sommaren hoppas jag kunna få visa mig lite mer på träffarna med klubben och även bilsports träffar.
Tänkte även prova på lite strippkörning med bilen och se hur det fungerar.

Vi ses i sommar...

Erik.




Mer bilder:



Skrivet av: mr cossy

 
 
Aktuellt
2023
FCS-dagen - 27:e maj Hultsfred
Bankörning - 15:e juli Gelleråsen
Årsmöte & Gokart - 23:e september Stockholm
 
Medlemsbilar
Capri 2.9 Turbo -74 (Mikael S)
Focus RS -10 (gunmoberg)
Focus RS Edition -18 (davve d)
Sierra Cosworth 4x4 -91 (Rixon)
Sierra Cosworth 4x4 -91 (Stigsohn)
Escort Cosworth -94 (Martin)
Sierra Cosworth -88 (Järnkaminen)
Mondeo HGV V6 Ghia -91 (MalZon)
Sierra Cosworth 4x4 -91 (MalZon)
Escort Cosworth -95 (Sydis)
Sierra Cosworth 4x4 -91 (Rali)
Sierra Cosworth -92 (Putte)
Mondeo 2,0 TDCi -11 (Järnkaminen)
Sierra Cosworth 2wd -88 (Lars_Turbo)
Kuga 2,0 TDCi -12 (Madelene)
Capri Cosworth 24v -70 (Benan)
Sierra Cosworth 4x4 -92 (Rali)
Mondeo HGV -01 (Motorcraft)
Sierra Cosworth -92 (Sydis)
Focus RS -03 (Focus RS)
Focus ST250 -12 (Leifet)
Puma ST-Line -20 (Madelene)
Escort Cosworth -93 (Loffe)
Cortina 2000 GT -72 (old school)
Sierra Cosworth -92 (C)
Mondeo Ghia -02 (Ford_Escort)
StreetKa -04 (Kalmarkretsen)
Sierra Cosworth -91 (Natural)
Focus RS -03 (claw)
Escort Cosworth -92 (AffeAlien)
Puma ST-Line -20 (Linda)
Sierra RS Cosworth -87 (CosworthSierra)
Ka -97 (RickardEM)
Focus RS -10 (davve d)
Fiesta ST150 -06 (Järnkaminen)
 
Lägg till din bil här genom att skicka bild, forumsnamn, bilmodell och länk till eventuell sida som beskriver din bil lite mer ingående till: info@fordclubsweden.se