En inte så vanlig FMCS medlem
Ibland undrar man varför det inte finns fler? Varför det alltid rör sig om en enda häst i stället för flera? Det är väl bättre med flera?

Jag kan säga att jag känner en tjej med 227 hästar och det är nog den tjejen enda tjejen jag känner som har mer är 200 stycken idag. Vi killar tycker nästan att det är en självklarhet att man måste ha mycket pulver men oftast så är vi ett ensamt kön om att tycka så. Underligt. Denna tjej som heter Ia är en nybliven FMCS medlem och har faktiskt 228 hästar. Ja, hon har en havremoppe som hon vårdar lika ömt som sin bil i Göteborgstrakten där hon har sitt garage, och stall för den delen.

Hur började det hela då? Man går ju som tjej inte bara och köper en Cossie för att den är söt? Jo faktiskt nästan. Det hela började när lilla Ia inte va allt för torr bakom öronen. 18 år och hatar att åka buss va en bra beskrivning som passade då. Legitimationen som förutom krogen även gäller för att framföra en bil på gatan införskaffades och en Opel Kadett avverkades ganska snart. En länkarm gick av i ett hål i gatan. Efter detta så framfördes det en Renault femma som dog när den ville kela med en annan bil lite för mycket.

Men hur blev det Ford tillslut frågar ni? Jo vi kommer till det. Efter en resa på några månader utomlands i Ford Mecka (England) så kom en grön Escort Ghia RS in i Ia:s liv. Den fick lackade lister och sänkning innan Ia insåg att det va taklös bilen skulle vara. Är man tjej måste man ju kunna crusa på stan i stil. Gissa vad det blev? Escort cabbe (Göteborgska). Färg? Grön såklart! Den hade något som Ia gillade. En Cossie front. Så söt! Nu uppstod det bara ett problem. Bilen var slö! Det satt en väldigt soppasnål motor i på stygga 95 Hk.

Ia funderade ett tag och kom fram till att ”den är ju såå söt” efter att ha kollat på de fyra bilarna som fanns i kompisgänget. Lägg därtill en viss garagekompis som nästan tjatade hål i huvudet på stackars Ia om Cossie, och så vart det tillslut. En tyskimporterad Escort RS Cosworth. Mallardgrön för att följa tidigare mönster. Den åker nu Ia omkring i och stortrivs. Om hon kommer att byta bil snart igen säger hon; kommer nog inte ske på länge. Nu i vinter ska originalbilen tas om hand. Det sitter redan ett par snygga 17” på men däcken är det aningen för stor profil på. Vad som efter däcksbyte skall göras med bilen är Ia rätt förtegen om. Det blir väl kanske ett 330 kitt, sedan ska jag jobba på utseendet. Det har hon redan börjat med som ni ser på bilderna. Bakre kofångaren va lite illa åtgången i en närkontakt i Tyskland. Ia räds inte för att få skit under de långa naglarna inte.

En sak vet vi säkert ivarjefall. Kombinationen Ia och Escorten som kommer ut nästa år ur garaget i Göteborgtrakten kommer att bli en nackvridare. Vad tror ni? Jag tror det e dags att visa era tjejer denna artikel!

Fler Bilder:
 
 
Aktuellt
2023
FCS-dagen - 27:e maj Hultsfred
Bankörning - 15:e juli Gelleråsen
Årsmöte & Gokart - 23:e september Stockholm
 
Medlemsbilar
Capri 2.9 Turbo -74 (Mikael S)
Focus RS -10 (gunmoberg)
Focus RS Edition -18 (davve d)
Sierra Cosworth 4x4 -91 (Rixon)
Sierra Cosworth 4x4 -91 (Stigsohn)
Escort Cosworth -94 (Martin)
Sierra Cosworth -88 (Järnkaminen)
Mondeo HGV V6 Ghia -91 (MalZon)
Sierra Cosworth 4x4 -91 (MalZon)
Escort Cosworth -95 (Sydis)
Sierra Cosworth 4x4 -91 (Rali)
Sierra Cosworth -92 (Putte)
Mondeo 2,0 TDCi -11 (Järnkaminen)
Sierra Cosworth 2wd -88 (Lars_Turbo)
Kuga 2,0 TDCi -12 (Madelene)
Capri Cosworth 24v -70 (Benan)
Sierra Cosworth 4x4 -92 (Rali)
Mondeo HGV -01 (Motorcraft)
Sierra Cosworth -92 (Sydis)
Focus RS -03 (Focus RS)
Focus ST250 -12 (Leifet)
Puma ST-Line -20 (Madelene)
Escort Cosworth -93 (Loffe)
Cortina 2000 GT -72 (old school)
Sierra Cosworth -92 (C)
Mondeo Ghia -02 (Ford_Escort)
StreetKa -04 (Kalmarkretsen)
Sierra Cosworth -91 (Natural)
Focus RS -03 (claw)
Escort Cosworth -92 (AffeAlien)
Puma ST-Line -20 (Linda)
Sierra RS Cosworth -87 (CosworthSierra)
Ka -97 (RickardEM)
Focus RS -10 (davve d)
Fiesta ST150 -06 (Järnkaminen)
 
Lägg till din bil här genom att skicka bild, forumsnamn, bilmodell och länk till eventuell sida som beskriver din bil lite mer ingående till: info@fordclubsweden.se