Tomas Gustavsson, Cosworth guru, eller??
-Ja det e Tomas!
Hur många gånger har man hört den frasen? Alldeles för många faktiskt!
Killen som har hör sig själv säga det mest eller snarare har telefonen ringandes hela tiden är Tomas Gustavsson från Cosworthtäta staden Gävle. De flesta som har en Sierra eller Escort Cossie har nog någon gång hört talas om honom. En del kallar Tomas för ”Cossie guru”, en del kallar honom för en av de största kunskapskällor vad gäller Cosworth i Sverige och en del kallar honom ”mannen med alla svaren”.
Stämmer det?
Jag kan nog stämma in i alla de påståenden. Det han inte vet tar han reda på. Frågar man honom; var sitter den här bulten? Svarar han: den sitter där bredvid den, du använder tians nyckel och drar med 80 Nm och sedan 90 grader. Men först måste du flytta på den och den annars så kommer du inte åt.
Det är nog många som känner igen detta samtalet. Är det något man behöver till bilen så har han det mesta, tom hemma på hyllan(!) och han utvecklar en hel del själv för att kapa priserna och för att kunna sälja de topprodukterna som kunderna vill ha.
”Toppfinish”, ”seriöst” och ”100 % komplett” är ett par ord som folk använder ofta när man pratar om TG Racings egna delar. Men hur började det hela egentligen? Varför vart han kallad för ”Bernst-Gunnar” en tid?
Vi tänker oss tillbaka till 1991. En ung kille som vill ha en prestandabil, en Cossie, står och kollar på en 3 dörrars flygel hos Lindqvist i Köping. 330 kitt kan levereras med bilen. Varför en flygel när det fanns nya, vildare, snabbare 4x4? Nja, pengar va en tillgång som killen i fråga kom fram till bara räckte till en RWD.
Med 330 kitt i priset blev Tomas 175 000 kr fattigare… billigt? NÄ! Skulle inte tro det! Tänk er vad så mycket pengar va i värde då, för 13 år sedan. Aj!
Så, tror ni att Tomas nöjde sig med ett 330 kitt? Nja, ni vet ju hur jag är, harklar sig Tomas med ett stort leende…
-Det vart en T04 efter inte så lång tid. Ett kopplingsras blev sedan ett faktum och det var inte ett vanligt lamellras direkt.
Tänk dig att det enda på lamellen som är någorlunda intakt är centrumet. Där fjädrarna sitter om du har ett fjädrat centrum. Resten, metallbitar och lamellpulver/bitar slungades runt i sprängkåpan. Det kan jag kalla ett ras! säger Tomas.
Vi instämmer. Men vad hände med bilen? Jo den vart lite okörbar i kurvorna, den liksom jassade/tuggade i kurvorna. Greppet infann sig inte riktigt med den höga effekten. Det fanns bara svindyra saker för att förbättra väghållningen på den tiden till Ford.
Bussningarna kostade en förmögenhet minns Tomas. När det stod 1992 på almanackan så gick bilen av i en snäv kurva vid lite för mycket överstyrning (om vi ska vara milda i våra uttryck). Dags för en ny bil med andra ord!
Nu kommer vi till det där om varför han blev kallad ”Bernst Gunnar”. Vad vill man köra om man precis under lite mer än ett år har blivit biten av Cossiefeber? Jo en Escort Cosworth såklart!
De fanns att tillgå splitt nya då det va november! Trevligt! Motorn orörd? Ni borde kunna räkna ut vid det här laget att så funkar det inte i Tomas värld. Ett Forsbers 330 kitt fick våldgästa motorn. 1,75 bar med rak laddkurva över varvregistret är inte dåligt pinkat med en org. turbo!
Sedan har vi det där med fälgarna: året är 1992, 18” finns typ inte på bilarna då. Sådana skulle det bli! Ett par 18” gånger 8,5” Azev mod A för hela 5500 kr st. sattes på bilen. Det pratades om bilen vill jag lova!
Under denna epok så uppstod ett problem. Var får man tag på bitarna som gör bilen snabbare och snyggare? Pundet va rätt så högt då men vid –96 så började Tomas ta in mer och mer från bland annat England. Utbudet som fanns i Sverige va fattigt och dyrt. Han började även ta in saker till sina vänner som körde Cosworth. De var nöjda och sedan vart djungeltelegrafen igång.
Kompisars-kompisars-flickvänners-kompisar ringde och undrade om Tomas kunde hjälpa dem. Självklart kunde han det!
Vad hände med bilen förresten Tomas?
– Jo, 1996 vart det portad topp, kamaxel, en 360 lagrad T34 och Charge cooler kitt. Men det lirade inte riktigt 100 procent och jag tröttnade faktiskt. År 1999 beställde Tomas en RS500 spec. motor till sig själv. Med allt som hör där till. Allt runt motorn och faktiskt bromsat och klart med styrbox som medföljde. Men den motorn hamnade tyvärr aldrig i bilen. Det kom en annan bil i vägen som byggdes om rätt ordentligt...
Ni känner kanske till bilen, numera känd som Gumball Cossien, alias 08:ans Escort Cossie.
Så hur har det hela löpt sedan dess? Jo bilen står med oförskämt få mil på mätaren och en ägare under ett skynke i TG Racing lokal. Mycket delar finns till bilen. Mycket fina delar. Vi får hoppas att den kommer ut snart. Kanske inom ett år eller två? TG Racing då? Jo Tomas hobbyverksamhet eller egentligen kan vi kalla det för hans andra jobb, finns som bekant kvar.
Mycket motorer och delar har lämnat det garaget de senaste åren. Ni ser en del av godsakerna vi hittade där på bilderna som finns här nedan. Det är mycket ”vill ha” faktor kan jag tala om!
Hyllorna och skåpen är fullsmockade med allt från justerbara länkarmar till RS turbo till 80mm tjocka Forge intercoolers till Escort Cossie. Vill bara säga: tack för att du orkar ha igång mobilen. Det verkar som Ford entusiaster behöver Tomas. Telefonen ringer ofta, bara ca 30 ggr de få timmarna vi va på besök i Gävle.
Bilder:
Hur många gånger har man hört den frasen? Alldeles för många faktiskt!
Killen som har hör sig själv säga det mest eller snarare har telefonen ringandes hela tiden är Tomas Gustavsson från Cosworthtäta staden Gävle. De flesta som har en Sierra eller Escort Cossie har nog någon gång hört talas om honom. En del kallar Tomas för ”Cossie guru”, en del kallar honom för en av de största kunskapskällor vad gäller Cosworth i Sverige och en del kallar honom ”mannen med alla svaren”.
Stämmer det?
Jag kan nog stämma in i alla de påståenden. Det han inte vet tar han reda på. Frågar man honom; var sitter den här bulten? Svarar han: den sitter där bredvid den, du använder tians nyckel och drar med 80 Nm och sedan 90 grader. Men först måste du flytta på den och den annars så kommer du inte åt.
Det är nog många som känner igen detta samtalet. Är det något man behöver till bilen så har han det mesta, tom hemma på hyllan(!) och han utvecklar en hel del själv för att kapa priserna och för att kunna sälja de topprodukterna som kunderna vill ha.
”Toppfinish”, ”seriöst” och ”100 % komplett” är ett par ord som folk använder ofta när man pratar om TG Racings egna delar. Men hur började det hela egentligen? Varför vart han kallad för ”Bernst-Gunnar” en tid?
Vi tänker oss tillbaka till 1991. En ung kille som vill ha en prestandabil, en Cossie, står och kollar på en 3 dörrars flygel hos Lindqvist i Köping. 330 kitt kan levereras med bilen. Varför en flygel när det fanns nya, vildare, snabbare 4x4? Nja, pengar va en tillgång som killen i fråga kom fram till bara räckte till en RWD.
Med 330 kitt i priset blev Tomas 175 000 kr fattigare… billigt? NÄ! Skulle inte tro det! Tänk er vad så mycket pengar va i värde då, för 13 år sedan. Aj!
Så, tror ni att Tomas nöjde sig med ett 330 kitt? Nja, ni vet ju hur jag är, harklar sig Tomas med ett stort leende…
-Det vart en T04 efter inte så lång tid. Ett kopplingsras blev sedan ett faktum och det var inte ett vanligt lamellras direkt.
Tänk dig att det enda på lamellen som är någorlunda intakt är centrumet. Där fjädrarna sitter om du har ett fjädrat centrum. Resten, metallbitar och lamellpulver/bitar slungades runt i sprängkåpan. Det kan jag kalla ett ras! säger Tomas.
Vi instämmer. Men vad hände med bilen? Jo den vart lite okörbar i kurvorna, den liksom jassade/tuggade i kurvorna. Greppet infann sig inte riktigt med den höga effekten. Det fanns bara svindyra saker för att förbättra väghållningen på den tiden till Ford.
Bussningarna kostade en förmögenhet minns Tomas. När det stod 1992 på almanackan så gick bilen av i en snäv kurva vid lite för mycket överstyrning (om vi ska vara milda i våra uttryck). Dags för en ny bil med andra ord!
Nu kommer vi till det där om varför han blev kallad ”Bernst Gunnar”. Vad vill man köra om man precis under lite mer än ett år har blivit biten av Cossiefeber? Jo en Escort Cosworth såklart!
De fanns att tillgå splitt nya då det va november! Trevligt! Motorn orörd? Ni borde kunna räkna ut vid det här laget att så funkar det inte i Tomas värld. Ett Forsbers 330 kitt fick våldgästa motorn. 1,75 bar med rak laddkurva över varvregistret är inte dåligt pinkat med en org. turbo!
Sedan har vi det där med fälgarna: året är 1992, 18” finns typ inte på bilarna då. Sådana skulle det bli! Ett par 18” gånger 8,5” Azev mod A för hela 5500 kr st. sattes på bilen. Det pratades om bilen vill jag lova!
Under denna epok så uppstod ett problem. Var får man tag på bitarna som gör bilen snabbare och snyggare? Pundet va rätt så högt då men vid –96 så började Tomas ta in mer och mer från bland annat England. Utbudet som fanns i Sverige va fattigt och dyrt. Han började även ta in saker till sina vänner som körde Cosworth. De var nöjda och sedan vart djungeltelegrafen igång.
Kompisars-kompisars-flickvänners-kompisar ringde och undrade om Tomas kunde hjälpa dem. Självklart kunde han det!
Vad hände med bilen förresten Tomas?
– Jo, 1996 vart det portad topp, kamaxel, en 360 lagrad T34 och Charge cooler kitt. Men det lirade inte riktigt 100 procent och jag tröttnade faktiskt. År 1999 beställde Tomas en RS500 spec. motor till sig själv. Med allt som hör där till. Allt runt motorn och faktiskt bromsat och klart med styrbox som medföljde. Men den motorn hamnade tyvärr aldrig i bilen. Det kom en annan bil i vägen som byggdes om rätt ordentligt...
Ni känner kanske till bilen, numera känd som Gumball Cossien, alias 08:ans Escort Cossie.
Så hur har det hela löpt sedan dess? Jo bilen står med oförskämt få mil på mätaren och en ägare under ett skynke i TG Racing lokal. Mycket delar finns till bilen. Mycket fina delar. Vi får hoppas att den kommer ut snart. Kanske inom ett år eller två? TG Racing då? Jo Tomas hobbyverksamhet eller egentligen kan vi kalla det för hans andra jobb, finns som bekant kvar.
Mycket motorer och delar har lämnat det garaget de senaste åren. Ni ser en del av godsakerna vi hittade där på bilderna som finns här nedan. Det är mycket ”vill ha” faktor kan jag tala om!
Hyllorna och skåpen är fullsmockade med allt från justerbara länkarmar till RS turbo till 80mm tjocka Forge intercoolers till Escort Cossie. Vill bara säga: tack för att du orkar ha igång mobilen. Det verkar som Ford entusiaster behöver Tomas. Telefonen ringer ofta, bara ca 30 ggr de få timmarna vi va på besök i Gävle.
Bilder: