Ta bort rost med ström.
- therealpinto
- Legend
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Min erfarenhet är att man inte behöver dra på med så mycket spänning och ström, det funkar ändå. Med mer kräm blir det mest bara mer effektfullt att titta på, inte bättre resultat.
Jag håller på att bearbeta en bromsokskolv med citronsyra, eftersom jag inte ville bada hela kolven i elektrolysen. När det är klart kan jag visa bild på det.
/Gustaf
Jag håller på att bearbeta en bromsokskolv med citronsyra, eftersom jag inte ville bada hela kolven i elektrolysen. När det är klart kan jag visa bild på det.
/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
- Sotvispen
- Veteran
- Namn: Michael Lindström
- Kör: Sierra Cosworth rwd, Bmw 525
Kör man mindre delar så behöver man inte ha så mycket ström eller spänning som therealpinto skrev..typ bromsokm, nav o sånt. Men ska man göra ett bad med bakvagnsdelarna så kan man nog behöva ha lite mer ström. Kom inte ihåg med det fanns något samband att vid si o så många kvadratdecimeter plåt skulle man ha så många ampere.
Någon som vet?
Jag har testat att bada en bromsokskolv också det är inga problem då processen inte angriper friskt material.
Ett annat tips är att prova fosforsyra när vi ändå pratar kemi. Finns att köpa 85% ig hos välsortterade färgbutiker eller på apotektet. Den spär man sedan ut till 5-40% syra beroende på hur snabbt man vill det ska gå. Fördelen här är att när man syrat av delen så är det bara att plocka upp den och låta torka. Då får man en fosfaterad ytan som inte rostar på en gång som man sedan kan måla rätt över om man vill det.
Någon som vet?
Jag har testat att bada en bromsokskolv också det är inga problem då processen inte angriper friskt material.
Ett annat tips är att prova fosforsyra när vi ändå pratar kemi. Finns att köpa 85% ig hos välsortterade färgbutiker eller på apotektet. Den spär man sedan ut till 5-40% syra beroende på hur snabbt man vill det ska gå. Fördelen här är att när man syrat av delen så är det bara att plocka upp den och låta torka. Då får man en fosfaterad ytan som inte rostar på en gång som man sedan kan måla rätt över om man vill det.
- Mullis
- Legend
- Namn: Daniel Andersson
- Kör: Bil, kanske
Ska du koka grejerna istället för att lösa rosten?SK Racing skrev:Ja då har laddaren brunnit upp premanentSå framöver så ska jag se om jag hittar en gammal pinnasvets som någon har över, kan ju bli spännande o kräma på en 100-200 Ampere
Skulle varit kul att se, men farligt...
MVH // Mullis
Tekniker & Allt i allo... "Nothing impossible"
Är numer med i 1000-inläggsklubben!
Kör: Mondeo Titanium TDCi -05, Japan & 1.9 MW slipmaskin...
Tekniker & Allt i allo... "Nothing impossible"
Är numer med i 1000-inläggsklubben!
Kör: Mondeo Titanium TDCi -05, Japan & 1.9 MW slipmaskin...
- Sotvispen
- Veteran
- Namn: Michael Lindström
- Kör: Sierra Cosworth rwd, Bmw 525
Lägger upp lite bilder på förzinkningen jag gjorde idag.
1: Utgångsobjektet
2: Efter ca 15 min i saltsyra
3: Förzinkningsbadet
4: Förzinkad detalj
Strömkällan blev en gammal nokialaddare då man inte behöver ha särskilt stor ström när man förzinkar små delar. Man behöver ha ca 25mA/kvadrattum som ska förzinkas.
1: Utgångsobjektet
2: Efter ca 15 min i saltsyra
3: Förzinkningsbadet
4: Förzinkad detalj
Strömkällan blev en gammal nokialaddare då man inte behöver ha särskilt stor ström när man förzinkar små delar. Man behöver ha ca 25mA/kvadrattum som ska förzinkas.
- Bilagor
-
-
-
-
- therealpinto
- Legend
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
-
Anglofilen
- Veteran
- Namn: Peter E
- Kör: 1 Fikus FWD, resten av fordskrotet
och lillvolvon driver därbak. - Ort: Sundbyberg
Toppentråd
Nog det nyttigaste jag läst på länge, fick mig att börja skruva igen.