Frågor kring att Montera MegaSquirt i Forden

Tekniska diskussioner om bilar, motorer och andra relaterade prylar.
Användarvisningsbild
Persson
Legend
Namn: Peter Persson
Kör: mest traktor
Kontakt:

Inlägg av Persson »

Om jag fattat detta med acc tillskottet rätt så funkar det så att om det ändras 12v per sekund från tps så ökas öppningstiden på spridarna med 10 millisekunder under 0,3 sekunder om det är inställt enligt bilden i mitt förra inlägg? och för att "plocka bort" det så ändrar jag bara alla parametrar till typ 40v/s?

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Ja, så kan du göra (eller det bör bli lika om du bara ändrar tpsdot threshold till typ 20 v/s).

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
Persson
Legend
Kontakt:

Inlägg av Persson »

Kapat ner tiderna lite på acc enritcment och det gjorde susen:)

Funderar på en grej.. Autotune, om AFR tabel är avstäng, strävar autotune efter enbart 14:7-1 då? Jag såg att jag visst hafft det avstängt:^o Kanske kommer autotune fungera mycke bättre med det på:)?

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Ja, kör man inte med AFR table så siktar den alltid på din switchover point som normalt sett är lambda 1.

AFR table kräver att man har lite pejl på vilka lambdavärden man vill ha vart. Jag har inte hunnit leka med det än...

/Gustaf

Användarvisningsbild
Persson
Legend
Kontakt:

Inlägg av Persson »

Okey, ska test lite, den såg hyffsat bra ut nu iaf, det drygaste är att det står i AFR på en del ställen och lambda på en del och volt på en del, man blir ju tokig:D

Ska lägga ut en tråd om det så får vi se om nån kunnig kanske kan ge lite tips:)

Användarvisningsbild
Persson
Legend
Kontakt:

Inlägg av Persson »

Försöker byta ut en mätare i MegaTune men det går inte på min bärbara dator, det händer ingenting när jag högerklickar.. Men det fungerar på min staionära. Så, hur ska man göra för att överföra inställningarna, vilken fil sparas det till? Det verkar inte vara i .msq för även om jag spara med lambda mätaren så ser det som vanligt ut om jag startar om programet och öpnar .msq filen.

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Det är nån .ini-fil i MT, kolla "custom.ini", eller sök bara efter "gauges", då tror jag att du hittar den.

/Gustaf

cossie_storm

Inlägg av cossie_storm »

testet på min laptop, gikk fint og forandre meter.
kjører du samme megatune versjon på begge?

JaJsEn

Inlägg av JaJsEn »

pust.

nu har man läst igenom hela tråden. tog några timmar (material brist på jobbet)

vore nog bra om nån orkar läsa igenom tråden och spara all viktig info o klistra som en FAQ för MS.

har även en fråga.

har lite planer på en roligare vinterbil än nuvarande volvo 240, så en sierra 2,0sohc (kat) med en hyffsat budjetkonvertering är planen, har massa turboprylar hemma och har erfarenhet av ett liknande (fast snikigare) bygge på min BMW.

på denna bilen blir det dock MS för att kunna ladda lite mer o få ut mest effekt/krona.

har kollat lite på folk som byggt om original härvan, o det verkar ju väldigt smidigt om amn ska besiktiga nån gång oxå, men min fråga är om det är möjligt att ha fullt programerbar tendning med original tendningen eller om man måste byta till EDIS? hadde varit billigare och bekvämare (med tank på att det bli mindre ändringar, lättare att återställa till original).

undrar även omd et är nån som fått det att funka riktigt bra med kallstarter (alltså vinterkallstarter) och 100% E85 med MS

har kollat lite på ms.nordic o sett att vet finns "MS V I och V II" av 2.2:an vad är skillnaderna mellan dom?

blir troligtvis 2.2 pga. priserna på dom.

mvh Erik

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Du ska kunna använda original fördelare på Pinton, jag har inte kunnat prova själv. I övrigt är katalysatorhärvan bra att bygga på eftersom den har alla kablar du behöver och några till...

Skillnaden mellan MSI och MSII (som finns till alla kort, både 3.0 och 2.2) är att det är olika processorer. MSI med MS-extra är i mina ögon bästa valet nu.

Kallstart med E85 kräver nog en del jobb med mappningen men det borde gå att få till.

/Gustaf

JaJsEn

Inlägg av JaJsEn »

OK bra, tack för snabbt svar.

fler frågor dock =)

sitter det bara en styrbox i sierrorna, som styr både tendning o bränsle, eller är det 2 separata?

finns det någon här som kör med original fördelare?

finns det nån här som kör på 100% E85?

EDIT: är det nått speciellt man ska leta efter eller undvika när man letar efter ett färdigt MS1 2.2? eller är det samma skit under skalet på alla (vet att "lasse" korten skiljer lite, men det verkar ju vara folk här som fått ordning på dom oxå).

mvh Erik

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Det är en box, Ford har varit tidiga med det.

Jag har specat upp MS-system till några med fördelare (Persson till exempel) men vet inte om det är testat och verifierat än.

I Mavericks dubbelturbo-Capri (V6, 24v) körde vi 100% e85.

Jag tycker inte man ska köpa "Lassekort" om man tänkt sig att modifiera för MS-extra, det krånglar till saker och ting i onödan. Annars är det inget speciellt att kolla på direkt.

/Gustaf

JaJsEn

Inlägg av JaJsEn »

OK, görbra tack så mycke för snabba svar.

bara att börja leta delar nu då ;-)

mvh Erik

Användarvisningsbild
ricze
Veteran
Namn: Rickard Zetterberg
Kör: BMW 328 TOURING, BMW 325 TURBO, Ford Fiesta TURBO, BMW e30 med M50B25.

Inlägg av ricze »

Hej alla MS-experter :)
Jag har ett MS-3 kort med en MS-1 ECU om jag fattat rätt. (Tack för hjälpen Gustaf) :) Har tänkt att köra det på turbosierran med fords TFI-sprut. Jag tror att jag har koll på vilka modifieringar som behöver göras på själva MS:et och kabeldragningen är inget problem.

MEN jag har läst massor på olika sidor och jag måste vara dum eller nåt, för jag tycker inte att jag hittar nånstans där det står precis vilka kodfiler som ska skickas över till MS:et? Har laddat hem nån zipfil, firmware 029T nånting och där finns en fil som heter msns-extra.s19. Är det bara den som behöver skickas? Eller är det så fiffigt att det redan finns kod i promen från början? :)
Om det är fler saker som ska skickas över, vilka?

MVH
/Rickard

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Hej

Ja, promet har en grundfil, själva MS grundprogram kan man kanske säga (bootloader kallas det). För att uppgradera till MS-extra skickar du över msns-extra.s19, och så är det klart :-)

/Gustaf

Skriv svar