Frågor kring att Montera MegaSquirt i Forden
- ricze
- Veteran
- Namn: Rickard Zetterberg
- Kör: BMW 328 TOURING, BMW 325 TURBO, Ford Fiesta TURBO, BMW e30 med M50B25.
Efter jag skrev va jag ut och jordade överallt. Utan resultat.. Ska dra en grov kabel från batteriet i bakluckan ända fram till den gemensamma jordpunkten för allt annat imorgon. Sen kan det inte vara jordfel som krånglar.. Hoppas det blir bra. Och tack för tipset.
MVH
/Rickard
MVH
/Rickard
/Rickard
http://www.garaget.org/?car=111032
-
Blyfoten
Jag har samma problem med min, har du ett "lasse"kort?
Jag har provat med det mesta, dragit nya kablar från vr-sensorn (dubbelt skyddade).
Jag ska sätta en avstörare på vr-sensorn.
Jag har nya kablar från pip - saw oxå, resultatlöst..
Dock har jag flyttat upp vartalsregulatorn (hardcut) till 10 000 varv (softcut vid 6000), det resulterade i mindre ryckig gång.
Men vilken version av ms-extra kör du?
Jag har 29q2 tror jag den heter.
Jag har provat med det mesta, dragit nya kablar från vr-sensorn (dubbelt skyddade).
Jag ska sätta en avstörare på vr-sensorn.
Jag har nya kablar från pip - saw oxå, resultatlöst..
Dock har jag flyttat upp vartalsregulatorn (hardcut) till 10 000 varv (softcut vid 6000), det resulterade i mindre ryckig gång.
Men vilken version av ms-extra kör du?
Jag har 29q2 tror jag den heter.
ricze skrev:Tja. Har haft problem med kraftiga ryck som kommer lite när den har lust i min Sierra turbo med MS. Visade sig idag när jag kollade på lite loggar från körningarna för första gången att det måste vara störningar på varvtalssignalen.. hoppar ända uppåt 11 000 varv i bland. Inta konstigt att det går lite ryckigt.. Nån som har haft samma problem och har nåt tips hur jag ska lösa det? Verkar inte vara nåt glapp eller så i kabelanslutningar vad jag kan se. Kör MSNS_EXTRA och använder orginal tändmodul och fördelare till Pinton.
MVH
/Rickard
- ricze
- Veteran
- Namn: Rickard Zetterberg
- Kör: BMW 328 TOURING, BMW 325 TURBO, Ford Fiesta TURBO, BMW e30 med M50B25.
Nu var det ett tag sen jag la in allt i MS, och jag har minne som en guldfisk.. Men hittar en mapp på datorn som jag kallat firmware och i den ligger en mapp som heter 029T, så jag antar att min verision heter så..
Har inget Lasse-kort, utan ett 3.0 kort som Gustaf var snäll och hjälpte mig skaffa.. Låter inte bra att du också har problem som inte är löst..
Har inget Lasse-kort, utan ett 3.0 kort som Gustaf var snäll och hjälpte mig skaffa.. Låter inte bra att du också har problem som inte är löst..
/Rickard
-
Blyfoten
För mig låter det bara bra att det finns fler med samma/liknande problem, då vet jag att det inte är pga lassekortet.
Jag tror att det är som gustaf skrev tidigare, störningar pga närliggande strömkabel eller liknande.
jag har upptäckt att det är oftast är när jag har ca 10% trottle som problemet uppstår.
Så nåt med tps - tändning verkar spöka för mig.
jag ska dra nya pip/saw-kablar in till kupen från reläbordet, separat o inte tillsammans med övriga, o skärma av dem i den gemensamma jordpunkten.
men det blir vinter-göra...
Hoppas du löser problemet. så kan jag få lite hopp om att det går..
Jag tror att det är som gustaf skrev tidigare, störningar pga närliggande strömkabel eller liknande.
jag har upptäckt att det är oftast är när jag har ca 10% trottle som problemet uppstår.
Så nåt med tps - tändning verkar spöka för mig.
jag ska dra nya pip/saw-kablar in till kupen från reläbordet, separat o inte tillsammans med övriga, o skärma av dem i den gemensamma jordpunkten.
men det blir vinter-göra...
Hoppas du löser problemet. så kan jag få lite hopp om att det går..
- therealpinto
- Legend
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
-
Rba
- Erfaren
- Namn: Arvid Bäcknert
- Kör: Pinto
Jaha, jag har letat där, Elfa, men inte hittat nåt. Hittar ICn på Farnell, dock inte samma som på MS'Extra sidan, men borde funka då den har snarlika spec, hittar dock inte de andra komponenterna.therealpinto skrev:Jag har inte byggt EGT än men beställningen är på gång. Elfa har allt man behöver men jag ska kolla Farnell också.
/Gustaf
Du skulle inte kunna tala om vad det är för art-nr på Elfa? Skulle hjälpa oerhört mycket.
Mvh
Arvid
mvh
Arvid Bäcknert
Arvid Bäcknert
- therealpinto
- Legend
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Kontakt:
Jag har just lagt den här beställningen på Elfa:
Pos Artikelnr Benämning Beställd Antal
1 73-021-77 AD595AQ Therm.Förstärkare 1
2 60-106-15 Motst 10kohm 5% 1/4W 2 2
3 60-106-31 Motst 15kohm 5% 1/4W 2 2
4 60-104-90 Motst 1,0kohm 5% 1/4W 3 3
5 65-550-07 Kond 1nF/100VDC 5mm 2 2
6 65-550-80 Kond 22nF/100VDC 5mm 2 2
7 76-672-98 Förlängningssats 80PK-EXT 1
8 76-809-60 Termoelem kont hylsa gul 1
Allt jag anser mig behöva förutom tempsonden (den har jag redan). AD595AQ har lite sämre noggrannhet än den som listas men jag tror inte det har någon avgörande betydelse.
/Gustaf
Pos Artikelnr Benämning Beställd Antal
1 73-021-77 AD595AQ Therm.Förstärkare 1
2 60-106-15 Motst 10kohm 5% 1/4W 2 2
3 60-106-31 Motst 15kohm 5% 1/4W 2 2
4 60-104-90 Motst 1,0kohm 5% 1/4W 3 3
5 65-550-07 Kond 1nF/100VDC 5mm 2 2
6 65-550-80 Kond 22nF/100VDC 5mm 2 2
7 76-672-98 Förlängningssats 80PK-EXT 1
8 76-809-60 Termoelem kont hylsa gul 1
Allt jag anser mig behöva förutom tempsonden (den har jag redan). AD595AQ har lite sämre noggrannhet än den som listas men jag tror inte det har någon avgörande betydelse.
/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
-
Hakkis
- BelseBoB
- Legend
- Namn: Kristoffer Kuula
- Kör: Austin Mini
kör med samma MS och ska köra org. tändning via MS men de flesta byter väl till Edis.Hakkis skrev:Hej jag har en ford sierra doch som ska bli en turbo på... ett Megasquirt I V3 med extra koden ska på med... med vad ska ja ha för tändnig?..
kolla min tråd, kan finnas matnyttgt där med, med bilder
http://www.fmcs.nu/forum/showthread.php?t=43389
Ford 26M -70 *100% orginal*
Ford Consul -72 V8
Austin Mini 850 -64
Peugeot 103
Ford Consul -72 V8
Austin Mini 850 -64
Peugeot 103
- therealpinto
- Legend
- Kontakt:
- Tommy^_
- Veteran
- Namn: Tommy Fredriksson
- Kör: 240Turbo
Har strul med starten. Kör orginal tändningen ifrån volvon (b21et) och tar signalen ifrån spolen.
När jag vrider på nyckeln så går den igång utan tvekan men dör efter bara några sekunder. Jag hittar inget jag gjort fel?
Eftersom jag kör efter orginal tändkurva så kan jag ju inte röra tändnings inställningarna på ms?
Har ställt fördelaren på 15grader med strobben.
När jag vrider på nyckeln så går den igång utan tvekan men dör efter bara några sekunder. Jag hittar inget jag gjort fel?
Eftersom jag kör efter orginal tändkurva så kan jag ju inte röra tändnings inställningarna på ms?
Har ställt fördelaren på 15grader med strobben.
Kör mondeo iallafall 
- therealpinto
- Legend
- Kontakt:
- therealpinto
- Legend
- Kontakt:
2.9 funkar bra att stoppa MS på, man kan använda det mesta som sitter på motorn rakt av. Det enda jag inte testat att lösa själv är att styra tändningen, men det är nog bara att läsa på lite så lär man fixa det också.
Man behöver inga extra givare så installationen kan göras riktigt billig. En adapter till original kabelhärva bör räcka. Därför kan man om man är riktigt snål klara installationen för vad ett MS kostar, dvs 1000-3000kr beroende på var och hur man handlar.
MS ger knappast någon extra effekt i sig utan det ger möjligheter för ytterligare trimning. Kanske kanske kan man locka fram 5-10 hk extra med lite vassare tändning jämfört med en original motor.
/Gustaf
Man behöver inga extra givare så installationen kan göras riktigt billig. En adapter till original kabelhärva bör räcka. Därför kan man om man är riktigt snål klara installationen för vad ett MS kostar, dvs 1000-3000kr beroende på var och hur man handlar.
MS ger knappast någon extra effekt i sig utan det ger möjligheter för ytterligare trimning. Kanske kanske kan man locka fram 5-10 hk extra med lite vassare tändning jämfört med en original motor.
/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost