Mondeo rycker vid gaspådrag på låga varv

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
maww
Nybörjare
Namn: Martin
Kör: Ford Mondeo 2002

Inlägg av maww »

andy78 skrev:Intressant, hur kom du fram till felet?
Men felkoderna på förvärningen för lamdasonderna består?
En trasig tändmodul borde inte ge sådana felkoder.
Chansning typ...
Nej, men har googlat en massa och det är ju ett "vanligt" problem samt ringde till en verkstad och pratade med dem. Även fast man mäter och får bra värden vid ett tillfälle så kan den ha problem vid olika temperaturer osv. (enligt dem).
De tyckte att den var det mest troliga.

Sedan hade jag ju en hel del problem med laddning av batteri, dålig strömstyrka vid körning. Så blev byte av generator också.

Har kollat felkoder nu ett par gånger och har inga.

Nu hoppas jag att bilen håller ett år till iaf.

andy78
Veteran
Namn: Andy
Kör: Bil

Inlägg av andy78 »

Baserat på dina mätningar och att man såg överslag så var nog en av dina tändkablar dåliga så det var bra att du bytte dem.
Vart köpte du tändspolen, vad kostade den?
Bytte du hela generatorn, är det inte utbytbar laddningsregulator på dessa?

maww
Nybörjare
Namn: Martin
Kör: Ford Mondeo 2002

Inlägg av maww »

andy78 skrev:Baserat på dina mätningar och att man såg överslag så var nog en av dina tändkablar dåliga så det var bra att du bytte dem.
Vart köpte du tändspolen, vad kostade den?
Bytte du hela generatorn, är det inte utbytbar laddningsregulator på dessa?
Ja, det var nog ett bra val. :)
Hade tur att få tag i en genom en kollega, begagnad, 200 kronor.
Generatorn vågade jag mig inte på själv utan lät en verkstad ta det.

knutte2
Nybörjare
Namn: Henrik Widmark
Kör: Ford Mondeo 2015 samt Ford Galaxy 2016

Inlägg av knutte2 »

Lägger en post då jag hade ett liknande problem för några månader sedan. Den ryckte framförallt när den var kall. Oftast började den misstända så mycket att jag var tvungen att starta om motorn för att få den att sluta misstända.

Jag bytte först tändspole. Problemet blev lite bättre för jag behövde inte starta om motorn hela tiden, men den misstände ungefär lika ofta. Sedan bytte jag tändstiften och då försvann problemet helt. Nu går den hur bra som helst igen.

Användarvisningsbild
Magnus89
Veteran
Namn: Magnus
Kör: 2001 Mondeo HGV, 1972 Camaro RS, 1971 Camaro Z28 & 1982 Camaro Z28E

Inlägg av Magnus89 »

knutte2 skrev:Lägger en post då jag hade ett liknande problem för några månader sedan. Den ryckte framförallt när den var kall. Oftast började den misstända så mycket att jag var tvungen att starta om motorn för att få den att sluta misstända.

Jag bytte först tändspole. Problemet blev lite bättre för jag behövde inte starta om motorn hela tiden, men den misstände ungefär lika ofta. Sedan bytte jag tändstiften och då försvann problemet helt. Nu går den hur bra som helst igen.
Kunde du se på tändstiften att dom var slitna eller var det ett chansbyte?

Mvh Magnus
"If you're under control, you're not going fast enough"
http://www.garaget.org/camaroz22

landen
Erfaren
Namn: Erik
Kör: Mondeo

Inlägg av landen »

Har åter igen problem med samma ryckig gång, kollade tändkablarna och upptäckte detta.

Hela första (från vänster) tändstiftbrunnen fylld med olja, minns att jag upptäckte detta senast och sög ut all olja och torkade rent, men kanske ska ta tag i källan till problemet denna gång. Vart börjar jag? Antar att det är något som läcker, packning?

Bild

landen
Erfaren
Namn: Erik
Kör: Mondeo

Inlägg av landen »

Visade sig vara packningen till ventilkåpan som läckte, har monterat dit en ny men inte dragit åt kåpan än. Är det någon som vet vilket moment det ska vara på skruvarna?

Skriv svar