Dieselvärmare ryker
-
Henke_sierra
- Veteran
- Namn: Henric Dahlenfors
- Kör: Mondeo 2,2 -07, Honda CRF250X, Skoda pickup
Dieselvärmare ryker
Köpte en mondeo 2,2 diesel i somras och nu när dom första kalla nätterna kommit har jag upptäckt att dieselvärmaren ryker som bara den! Den trycker ur sig massor med tjock vit rök ur det lilla avgasröret under förarstolen.
Har aldrig mekat med dieselvärmare innan så har någon några bra tips var/hur man ska börja felsöka?
//Henke
Har aldrig mekat med dieselvärmare innan så har någon några bra tips var/hur man ska börja felsöka?
//Henke
-
Henke_sierra
- Veteran
Jo, det skulle det ju kunna vara.Peter H skrev:Kan vara att den i bättre fall inte använts på ett tag. Så testa med att köra den några gånger för att/om det blir bättre.
Funkar inte detta bör en service av denna göras. Men den fungerar och låter annars normalt?
Tjock vit rök lät dock inte så bra som i värre fall kan vara kylvatten från motorn.
Går värmaren att starta manuelt på något sätt eller är det bara att vänta tills det blir kallt igen?
Svårt att säga om den fungerar normalt, har bara åkt några väldigt korta resor (max 1 km) när det var tillräckligt kalt för att den skulle starta och det var då jag upptäckte att den rök som bara den. Tror dock inte att det är kylarvatten, kollade nivån idag och inget har försvunnit.
//Henke
-
Henke_sierra
- Veteran
Gick ut och startade bilen nu ikväll när det var lite kallt och den rök ordentligt i ca 1 min sen slutade den ryka och värmen kom direkt. Så jag gissar på att allt funkar som det ska bara att det första resorna vara lite för korta för att den skulle börja funka som den ska.Peter H skrev:Har ingen erfarenhet av dessa automatiska värmare utan tidur styrning men dessa bör väl starta automatiskt vid kallstarter under 4-5 plusgrader?
Men startar eller försöker värmaren till att starta då med denna vitrök som följd?
//Henke
-
Frotte76
- Erfaren
- Namn: Thomas Eriksson
- Kör: Ford Mondeo
Hej.
Jag har oxå en mondeo 2,2 TDCI-06.
Nu har bilen problem att bli riktigt varm, kör 25km till jobbet.
När jag stannar så hör jag värmaren och det ryker väldigt mycket. Har inte gjort detta innan. Temperatur ute ca 0-2 grader +.
Har inget tidur eller dyl, bara den vanliga värmaren som skall gå igång när bilen startas.
Någon som har en susning?
Jag har oxå en mondeo 2,2 TDCI-06.
Nu har bilen problem att bli riktigt varm, kör 25km till jobbet.
När jag stannar så hör jag värmaren och det ryker väldigt mycket. Har inte gjort detta innan. Temperatur ute ca 0-2 grader +.
Har inget tidur eller dyl, bara den vanliga värmaren som skall gå igång när bilen startas.
Någon som har en susning?
-
getsome
- Legend
- Namn: Raffe Andersson
- Kör: Mondeo 2.0 TDCi 2011 med Bluefin
Värmaren sitter under bilen typ där topedväggen slutar , följ det lilla avgasröret. du behöver även plugga kylarvätskeslangarna till och från den för att inte bli av all din kylarvätska då något geni på ford tyckte att det var ett bra ställe att sätta värmaren där.
Här kommer en länk till en servicemanual till värmaren , det intressanta börja på sidan 29. Den vi har heter Hydronic D5W.
Länk : http://butlertechnik.com/download/4s/Eb ... Manual.pdf
Här kommer en länk till en servicemanual till värmaren , det intressanta börja på sidan 29. Den vi har heter Hydronic D5W.
Länk : http://butlertechnik.com/download/4s/Eb ... Manual.pdf