Dieselvärmare ryker

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Henke_sierra
Veteran
Namn: Henric Dahlenfors
Kör: Mondeo 2,2 -07, Honda CRF250X, Skoda pickup

Dieselvärmare ryker

Inlägg av Henke_sierra »

Köpte en mondeo 2,2 diesel i somras och nu när dom första kalla nätterna kommit har jag upptäckt att dieselvärmaren ryker som bara den! Den trycker ur sig massor med tjock vit rök ur det lilla avgasröret under förarstolen.
Har aldrig mekat med dieselvärmare innan så har någon några bra tips var/hur man ska börja felsöka?

//Henke

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Kan vara att den i bättre fall inte använts på ett tag. Så testa med att köra den några gånger för att/om det blir bättre.

Funkar inte detta bör en service av denna göras. Men den fungerar och låter annars normalt?
Tjock vit rök lät dock inte så bra som i värre fall kan vara kylvatten från motorn.

Henke_sierra
Veteran

Inlägg av Henke_sierra »

Peter H skrev:Kan vara att den i bättre fall inte använts på ett tag. Så testa med att köra den några gånger för att/om det blir bättre.

Funkar inte detta bör en service av denna göras. Men den fungerar och låter annars normalt?
Tjock vit rök lät dock inte så bra som i värre fall kan vara kylvatten från motorn.
Jo, det skulle det ju kunna vara.
Går värmaren att starta manuelt på något sätt eller är det bara att vänta tills det blir kallt igen?
Svårt att säga om den fungerar normalt, har bara åkt några väldigt korta resor (max 1 km) när det var tillräckligt kalt för att den skulle starta och det var då jag upptäckte att den rök som bara den. Tror dock inte att det är kylarvatten, kollade nivån idag och inget har försvunnit.

//Henke

Peter H
Legend
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Har ingen erfarenhet av dessa automatiska värmare utan tidur styrning men dessa bör väl starta automatiskt vid kallstarter under 4-5 plusgrader?

Men startar eller försöker värmaren till att starta då med denna vitrök som följd?

Henke_sierra
Veteran

Inlägg av Henke_sierra »

Peter H skrev:Har ingen erfarenhet av dessa automatiska värmare utan tidur styrning men dessa bör väl starta automatiskt vid kallstarter under 4-5 plusgrader?

Men startar eller försöker värmaren till att starta då med denna vitrök som följd?
Gick ut och startade bilen nu ikväll när det var lite kallt och den rök ordentligt i ca 1 min sen slutade den ryka och värmen kom direkt. Så jag gissar på att allt funkar som det ska bara att det första resorna vara lite för korta för att den skulle börja funka som den ska.

//Henke

Peter H
Legend
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Jo vet av egna värmare erfarenheter att har dessa inte använts under en period kan dessa ryka en del dom fösta starterna.

Men bör sedan bli mer normalt och som vi med hoppas på blir i fallet...

Frotte76
Erfaren
Namn: Thomas Eriksson
Kör: Ford Mondeo

Inlägg av Frotte76 »

Hej.
Jag har oxå en mondeo 2,2 TDCI-06.
Nu har bilen problem att bli riktigt varm, kör 25km till jobbet.
När jag stannar så hör jag värmaren och det ryker väldigt mycket. Har inte gjort detta innan. Temperatur ute ca 0-2 grader +.

Har inget tidur eller dyl, bara den vanliga värmaren som skall gå igång när bilen startas.

Någon som har en susning?

getsome
Legend
Namn: Raffe Andersson
Kör: Mondeo 2.0 TDCi 2011 med Bluefin

Inlägg av getsome »

Dessa brukar sota igen med åren , bästa är att plocka ur den , byta packningar , bränslesil och tvätta rent glödstiftet och brännarkammaren med bromsrengöring sen brukar dom tuffa på några år till utan bekymmer.

Frotte76
Erfaren

Inlägg av Frotte76 »

Är det svårt, var sitter den?
Som ni förstår har jag dålig koll på detta.

henkek
Nybörjare
Namn:

Inlägg av henkek »

Jag skulle oxå vilja få en beskrivning på hur man gör :)

getsome
Legend
Namn: Raffe Andersson
Kör: Mondeo 2.0 TDCi 2011 med Bluefin

Inlägg av getsome »

Värmaren sitter under bilen typ där topedväggen slutar , följ det lilla avgasröret. du behöver även plugga kylarvätskeslangarna till och från den för att inte bli av all din kylarvätska då något geni på ford tyckte att det var ett bra ställe att sätta värmaren där.
Här kommer en länk till en servicemanual till värmaren , det intressanta börja på sidan 29. Den vi har heter Hydronic D5W.

Länk : http://butlertechnik.com/download/4s/Eb ... Manual.pdf

Frotte76
Erfaren

Inlägg av Frotte76 »

Intressant, får nu skriva ut denna o ge till killen som meckar på min bil...

Skriv svar