antisladd? och annan utrustning!

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
zebylon
Nybörjare
Namn: Daniel Andersson
Kör: mondeo mk3 2.5

antisladd? och annan utrustning!

Inlägg av zebylon »

Undrar lite om man kan se om man har antisladd. mondeo 2001 ghia. har ingen instruktionsbok och har googlat efter olika utrustnings nivåer på just 01 ghia men hittar inget. I annonsen så stod det antispinn och anti-sladd när jag köpte den. antispinn vet jag att det är på den, men antisladd vete tusan, och har inte kunnat testa heller nu när det e barmark !

Hur är det med regnsensor? har automatisk inner backspegel och har läst att om man har det så bör man kanske ha regnsensor, sen sitter det någon svart avlång sensor på fönstret ovanför backspegeln det kanske är nått annat!

HasseP
Erfaren
Namn: Hans Petterson
Kör: Mondeo

Inlägg av HasseP »

Ut och sladda på gruset så får du se har du antispinn så har du antisladd

zebylon
Nybörjare

Inlägg av zebylon »

antispinn har jag det vet jag, men just antisladd var tillval mellan 2001-2004. jag får testa å sladda när jag får tillbaka bilen från verkstan ( byte av alla bromsrör). ingen som vet någon sida där man kan se utrustningsnivån? har googlat men hittar ej!

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Det ska gå att få fram utrustningsnivå på Fords ETIS-site, http://www.etis.ford.com/vehicleSelection.do

Vår gamla Ghia -02 har texten "Med elektronisk stabilitetsstyrning" under listan med " mindre betydande kännetecken". Å andra sidan står det att den har 8-vägs elsäte också, det stämmer inte.

Men kolla ditt regnr där.

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Utan att veta mer om modellen i fråga så finns det ingen ESP knapp som brukar finnas på antissladd bilar?

zebylon
Nybörjare

Inlägg av zebylon »

tack för tipset på siten, slog in chassi nr och fick fram allt om bilen, det stod att det var med elektriskt stabilitetsstyrning och det stod att den inte hade färddator men det har den annars stämmer nog allt. bilen i fråga är en mondeo mk3 ghia 4D sedan v6 uttagen 2001-10

har en knapp som det är en bil med sladd spår efter men det är väl för å stänga av anti-spinnet!?

Peter H
Legend
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Normalt kopplas både stabilitetssystemet (ESP) som antispinnsystemet TCS) ur om denna trycks in. Samtidigt som en gul varningslampa brukar tändas i instrumentet.

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Det står utan färddator på min gamla Ghia också. Jag tror det är en översättningsgrej, på engelska står det "less warning display" vilket ju är nåt annat. Jag har jobbat en del med översättning åt Ford och förstår varför det blir knas ibland. Firmorna som översätter arbetar mest i en form av XML-kod där det är svårt att se sammanhanget i fraserna som översätts...

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

zebylon
Nybörjare

Inlägg av zebylon »

peterH: det stämmer det lyser en gul markering när man trycker in knappen.
gustaf: precis översättningar kan ju bli lite knas ibland har man märkt.

blev lite snopen att det var så mycket lullu i bilen hehe

Peter H
Legend
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Jo för just Ghia har oftast med det mesta och då även färddator...

zebylon
Nybörjare

Inlägg av zebylon »

Ja precis! Men hur nollar man färddatorn? Har ingen instruktionsbok

Skriv svar