hjälp motorn går varm.

Tekniska diskussioner om bilar, motorer och andra relaterade prylar.
badnisse
Nybörjare
Namn: tommy tranberg
Kör: ford mondeo 2.0 clx hgv

hjälp motorn går varm.

Inlägg av badnisse »

hej har ett litet problem på en 4w mondeo -96
för när jag stänger av bilen så går den upp i kok verkar det som. men så fort tändningen kommer på igen så slutar den koka vad kan det vara för problem? :banghead:

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

kokar verkligen motorn så det inte är mätaren som har damp? kör man hårt o bara stänger av motorn så stiger motortempen och i bland så kan bilen koka fast den är avstängd det löser man genom att efter ett hårt pass köra lungt någon km eller låta motorn stå på tomgång tills tempen har stabiliserat sig.

badnisse
Nybörjare

Inlägg av badnisse »

SK Racing skrev:kokar verkligen motorn så det inte är mätaren som har damp? kör man hårt o bara stänger av motorn så stiger motortempen och i bland så kan bilen koka fast den är avstängd det löser man genom att efter ett hårt pass köra lungt någon km eller låta motorn stå på tomgång tills tempen har stabiliserat sig.
nej den kokar inte utan ligger på mellan M A det bubblar och fräser i toppen samt att den trycker ut vatten i vattenbehållaren. även om man köra lungt eller hårt. verkar nästan som om vattnet inte cirkulera om bilen inte är igång. försvinner direkt om man startar bilen. och då trycker den inte ut något vatten i behållaren med eller utan lock på. :(

Scorpio_Racing

Inlägg av Scorpio_Racing »

kolla om termostaten är riktig. den kanske har hängt sej.

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

hrrm, kolla om dina kylarslangar bli varma eller om dom förbli kalla vart jag vill komma till är att din termostat verkar inte öppna

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

kul när man skriver ett svar o någon annan hinner före :D

Scorpio_Racing

Inlägg av Scorpio_Racing »

hehe:) ja vet

badnisse
Nybörjare

Inlägg av badnisse »

SK Racing skrev:hrrm, kolla om dina kylarslangar bli varma eller om dom förbli kalla vart jag vill komma till är att din termostat verkar inte öppna
hmm ska kolla det. men en liten tanke om jag har full cirkulation om bilen är igång så kan ju inte kylet vara kallt när jag stänger av bilen eller?
för termostaten öppnar ju sig när jag kör och om han inte öppnar sig borde ju bilen koka eller resultera i att jag inte får någon värme i cupefläkten och det får jag ju jävligt skumt problem.

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

värme i cupéfläkten har du alltid för termostaten styr kylvattnet till kylaren, öppnar termostaten så blir ju slangarna och kylet varmt o då fungerar ju den biten, sedan så får man ju kolla så kylfläkten/arna fungerar som dom ska, sedan så kan ju termostaten "slitas" på så vis att den kan ju öppna vid fel temp om den ska börja öppna vid ca 90c så kanske den inte öppnar förrens vid 98 c typ dom blir kassa med tiden, du får kolla lite på din bil och jag vill inte måla fan på väggen men du kan ha blåst din toppackning men då bör det bubbla i expantionkärlet när bilen är igång oavsett temperatur

badnisse
Nybörjare

Inlägg av badnisse »

SK Racing skrev:värme i cupéfläkten har du alltid för termostaten styr kylvattnet till kylaren, öppnar termostaten så blir ju slangarna och kylet varmt o då fungerar ju den biten, sedan så får man ju kolla så kylfläkten/arna fungerar som dom ska, sedan så kan ju termostaten "slitas" på så vis att den kan ju öppna vid fel temp om den ska börja öppna vid ca 90c så kanske den inte öppnar förrens vid 98 c typ dom blir kassa med tiden, du får kolla lite på din bil och jag vill inte måla fan på väggen men du kan ha blåst din toppackning men då bör det bubbla i expantionkärlet när bilen är igång oavsett temperatur
okej blir till att gå igen dom lite med andra ord attans också. :(

bara hoppas att blockpackningen har hållt.

dajo
Veteran
Namn: Daniel Jönsson
Kör: Mondeo

Inlägg av dajo »

Hur varm blir kylaren på bilen?

Min bil har likande symtom med kraftigt varierande temperaturangivelser av mätaren.
Slangen till expansionskärlet sprutar vatten och slangen fram till kylen är varm medan själva kylaren är sval.

Vad tror ni på ?
Vattenpump?
Termostat?
igensatt kyl?
Topplockspackning?

Kan en rejält varm bil (A i "normal") som på några sekunder blir halvvarm (o i "normal") enligt mätaren bero på annat än att det är en luftbubbla vid termostatshuset?
Finns det då något annat fel än topplockspackning som kan vara aktuellt?
Klarar en vidöppen kärvande termostat att sänka temperaturen såpass mycket och snabbt?
Kör: Mondeo HGV 2.0 -06

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

börja med att kontrolera termostaten, fläktarna, kylet, en termostat som är schizofren och som har allvarlig adhd kan orsaka en del bekymmer

badnisse
Nybörjare

Inlägg av badnisse »

SK Racing skrev:hrrm, kolla om dina kylarslangar bli varma eller om dom förbli kalla vart jag vill komma till är att din termostat verkar inte öppna
nu är termostaten bytt och tempen sjönk lite ligger mellan r och m istället för m och a. men samma symtom är kvar. kan det bero på luft i systemet och om så skulle vara fallet hur luftar jag det. :banghead:

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

jag har aldrig skruvat med z-tec motorn men på vissa bilar bla bmw finns det avluftningsskruvar som man luftar på hur det är på din motor vet jag tyvärr inte men du bör ju ha någon slang/givare som sitter högst o då får du lossa lite o försiktigt o lufta där, rimligtvis bör ju någon här veta exakt hur det går till med tanke på hur vanlig din motortyp är men jag vet inte tyvärr.

Användarvisningsbild
Ankaz
Legend
Namn: Andreas Kangas
Kör: Mondeo ST200 -00,Mondeo 2.0 -98, Sierra 2.9 Turbo, Yamaha YZ250

Inlägg av Ankaz »

Bubblar kärlet över när du presis startat bilen ? Om du öppnar locket och gasar lite när bilen blivit lagom varm ?
Lufta kan du göra genom att ha motorn igång och sedan försöka klämma på slangarna för att få ut eventuell luft. Du kan även testa att stå i uppförsbacke och göra det.. Vad jag minns så finns ingen ventil på Zetec som t.ex Audi har

Skriv svar