Frågor kring att Montera MegaSquirt i Forden

Tekniska diskussioner om bilar, motorer och andra relaterade prylar.
Användarvisningsbild
ricze
Veteran
Namn: Rickard Zetterberg
Kör: BMW 328 TOURING, BMW 325 TURBO, Ford Fiesta TURBO, BMW e30 med M50B25.

Inlägg av ricze »

Persson skrev:Vill du ha .msq filen?
JA! :) Jag skulle vara väldigt tacksam om du kunde skicka den till mig :) rickardz82@hotmail.com

MVH
/Rickard

Användarvisningsbild
Persson
Legend
Namn: Peter Persson
Kör: mest traktor
Kontakt:

Inlägg av Persson »

ricze skrev:JA! :) Jag skulle vara väldigt tacksam om du kunde skicka den till mig :) rickardz82@hotmail.com

MVH
/Rickard
Jag kan lägga upp den här om det är fler som vill ha den, men den är långt från perfekt när det gäller mappningen, den funkar men är för fet, den är i grunden Gustafs (nån förvånad:D?)

Jag kan lägga upp den imorrn eftermiddag då jag är på jobbet nu.

okkarokka

Inlägg av okkarokka »

vore bra:P o framförallt enklare för mig:P

Användarvisningsbild
Persson
Legend
Kontakt:

Inlägg av Persson »

Så, nu har jag fixat med forumet så vi kan ladda upp våra .msq filer utan att zippa dom först:)

Iaf här kommer "min" msq fil, det är alltså Gustaf som har gjort den i grunden, den är för extrakoden 024s och i lill datorn kör jag MegaTune 2.25b 717. Borde kanske gå att köra med den nyaste koden 029t? Gustaf?

Nyaste MegaTune 2.25 beta funkar med allt så den är att rekomendera, lägg bara in rätt .ini fil i car1/mtcfg katalogen, alltså msns-extra.ini.024s sen tar man bort .024s så har man rätt msns-extra:) glöm inte att editera settings.ini i samma kattalog så det är extrakoden som är "set" alltså # set MSNS_EXTRA

Allt om hur man lägger in extrakoden i själva MSet finns här!

Denna fil nu är alltså för TFI tändning och PWM tomgång (sierra original) den är även inställd för bredbandslambdasond, kolla igenom allt så det passar era bilar.
Bilagor

[Filtypen msq har inaktiverats och kan inte längre visas.]

okkarokka

Inlägg av okkarokka »

download code sidan e nere:(..

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Kör man in den MSQ-filen på nyare Extrakod ska man vara noga att dubbelkolla alla inställningar, jag har för mig att det är några småsaker som hoppar fel.

Mappningen är som sagt fet, dels för att vara safe när jag "lånar ut den", dels för att jag räknade fel på req fuel när jag gjorde mappen. Men man kan skala ned hela VE-tabellen (under "tools" när man har VE-tabellen uppe) så ska den kunna vara hyfsad att börja med. Kolla hur fett den verkar gå på tomgång, och skala ned ungefär lika många procent som den är fet.

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
ricze
Veteran

Inlägg av ricze »

Tackar, bara att kolla igenom och se om man kan förstå sig på detta då! :)

MVH
/Rickard

Användarvisningsbild
Persson
Legend
Kontakt:

Inlägg av Persson »

therealpinto skrev:Mappningen är som sagt fet, dels för att vara safe när jag "lånar ut den", dels för att jag räknade fel på req fuel när jag gjorde mappen. Men man kan skala ned hela VE-tabellen (under "tools" när man har VE-tabellen uppe) så ska den kunna vara hyfsad att börja med. Kolla hur fett den verkar gå på tomgång, och skala ned ungefär lika många procent som den är fet.

/Gustaf
Den där filen har jag skalat ner ordentligt från din "original" fil så låg och dellast är inte så farligt, jag kör med den nu men jag har bara kört några kilometer med den så den är lååångt från perfekt.

Användarvisningsbild
ricze
Veteran

Inlägg av ricze »

Blev ett himla krångel att få den filen att funka med min verision av msns-extra.blablabla.. så jag kopierade värdena i VE och spark och lite andra värden som såg intressanta ut. :) Idag fick jag igång bilen med både soppa och tändning styrd av MS :) Känns grymt skönt! :)

Lite strul va det såklart.. Tempmätarna verkar inte visa riktigt rätt. Speciellt lufttempen som visade 13 istället för ca 20 grader. vattentempen vet jag inte, men visade misstänkt lågt den med. Jag har Bytt R4 och R7 mot 22Kohm som det stod att man kunde göra nånstans i den här tråden? Kör med pintons vattentemp och DOHCens lufttemp, det ska väl funka?

MVH
/Rickard

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Jo...det ska funka. Om det inte blivit nåt tryckfel på värdet på motstånden...för jag har en uppgift som säger 27Kohm också. Hm. Det spelar inte så fantastiskt stor roll eftersom man ändå justerar efter hur motorn beter sig, är man bara medveten om felvisningen går det bra att hantera.

/Gustaf

Användarvisningsbild
Persson
Legend
Kontakt:

Inlägg av Persson »

Grattis! Vet hur det känns:)

Jag har 22kohm och pinto vatten och dohc luft så det ska fungera och skillnaden mellan 22 och 27 khom är ju bara några grader, men det borde bli högre temp med högre resistans inte tvärtom...

okkarokka

Inlägg av okkarokka »

hur i får man mappat msns extra 0.29q?.. finns inte på nån mega tune.. var hittar man rätt coder o skit?

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Senaste Megatune med msnsextra.ini som följer med ms-extra 029q.

/Gustaf

okkarokka

Inlägg av okkarokka »

ok e 0.29q samma som 0.29q2? för den går inte o få inn i senaste mega tune?.. e en kompis som har 0.29q men vi hittar ingen megatuner som funkar me detta...

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

INI-filen är samma till 029q och 029q2, men man kan få döpa om den, om jag minns rätt...

/Gustaf

Skriv svar