Frågor kring att Montera MegaSquirt i Forden
- ricze
- Veteran
- Namn: Rickard Zetterberg
- Kör: BMW 328 TOURING, BMW 325 TURBO, Ford Fiesta TURBO, BMW e30 med M50B25.
JA!Persson skrev:Vill du ha .msq filen?
MVH
/Rickard
/Rickard
http://www.garaget.org/?car=111032
- Persson
- Legend
- Namn: Peter Persson
- Kör: mest traktor
- Kontakt:
Jag kan lägga upp den här om det är fler som vill ha den, men den är långt från perfekt när det gäller mappningen, den funkar men är för fet, den är i grunden Gustafs (nån förvånad:D?)ricze skrev:JA!Jag skulle vara väldigt tacksam om du kunde skicka den till mig
rickardz82@hotmail.com
MVH
/Rickard
Jag kan lägga upp den imorrn eftermiddag då jag är på jobbet nu.
- Persson
- Legend
- Kontakt:
Så, nu har jag fixat med forumet så vi kan ladda upp våra .msq filer utan att zippa dom först:)
Iaf här kommer "min" msq fil, det är alltså Gustaf som har gjort den i grunden, den är för extrakoden 024s och i lill datorn kör jag MegaTune 2.25b 717. Borde kanske gå att köra med den nyaste koden 029t? Gustaf?
Nyaste MegaTune 2.25 beta funkar med allt så den är att rekomendera, lägg bara in rätt .ini fil i car1/mtcfg katalogen, alltså msns-extra.ini.024s sen tar man bort .024s så har man rätt msns-extra:) glöm inte att editera settings.ini i samma kattalog så det är extrakoden som är "set" alltså # set MSNS_EXTRA
Allt om hur man lägger in extrakoden i själva MSet finns här!
Denna fil nu är alltså för TFI tändning och PWM tomgång (sierra original) den är även inställd för bredbandslambdasond, kolla igenom allt så det passar era bilar.
Iaf här kommer "min" msq fil, det är alltså Gustaf som har gjort den i grunden, den är för extrakoden 024s och i lill datorn kör jag MegaTune 2.25b 717. Borde kanske gå att köra med den nyaste koden 029t? Gustaf?
Nyaste MegaTune 2.25 beta funkar med allt så den är att rekomendera, lägg bara in rätt .ini fil i car1/mtcfg katalogen, alltså msns-extra.ini.024s sen tar man bort .024s så har man rätt msns-extra:) glöm inte att editera settings.ini i samma kattalog så det är extrakoden som är "set" alltså # set MSNS_EXTRA
Allt om hur man lägger in extrakoden i själva MSet finns här!
Denna fil nu är alltså för TFI tändning och PWM tomgång (sierra original) den är även inställd för bredbandslambdasond, kolla igenom allt så det passar era bilar.
- Bilagor
-
[Filtypen msq har inaktiverats och kan inte längre visas.]
- therealpinto
- Legend
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Kör man in den MSQ-filen på nyare Extrakod ska man vara noga att dubbelkolla alla inställningar, jag har för mig att det är några småsaker som hoppar fel.
Mappningen är som sagt fet, dels för att vara safe när jag "lånar ut den", dels för att jag räknade fel på req fuel när jag gjorde mappen. Men man kan skala ned hela VE-tabellen (under "tools" när man har VE-tabellen uppe) så ska den kunna vara hyfsad att börja med. Kolla hur fett den verkar gå på tomgång, och skala ned ungefär lika många procent som den är fet.
/Gustaf
Mappningen är som sagt fet, dels för att vara safe när jag "lånar ut den", dels för att jag räknade fel på req fuel när jag gjorde mappen. Men man kan skala ned hela VE-tabellen (under "tools" när man har VE-tabellen uppe) så ska den kunna vara hyfsad att börja med. Kolla hur fett den verkar gå på tomgång, och skala ned ungefär lika många procent som den är fet.
/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
- ricze
- Veteran
Tackar, bara att kolla igenom och se om man kan förstå sig på detta då! 
MVH
/Rickard
MVH
/Rickard
/Rickard
- Persson
- Legend
- Kontakt:
Den där filen har jag skalat ner ordentligt från din "original" fil så låg och dellast är inte så farligt, jag kör med den nu men jag har bara kört några kilometer med den så den är lååångt från perfekt.therealpinto skrev:Mappningen är som sagt fet, dels för att vara safe när jag "lånar ut den", dels för att jag räknade fel på req fuel när jag gjorde mappen. Men man kan skala ned hela VE-tabellen (under "tools" när man har VE-tabellen uppe) så ska den kunna vara hyfsad att börja med. Kolla hur fett den verkar gå på tomgång, och skala ned ungefär lika många procent som den är fet.
/Gustaf
- ricze
- Veteran
Blev ett himla krångel att få den filen att funka med min verision av msns-extra.blablabla.. så jag kopierade värdena i VE och spark och lite andra värden som såg intressanta ut.
Idag fick jag igång bilen med både soppa och tändning styrd av MS
Känns grymt skönt! 
Lite strul va det såklart.. Tempmätarna verkar inte visa riktigt rätt. Speciellt lufttempen som visade 13 istället för ca 20 grader. vattentempen vet jag inte, men visade misstänkt lågt den med. Jag har Bytt R4 och R7 mot 22Kohm som det stod att man kunde göra nånstans i den här tråden? Kör med pintons vattentemp och DOHCens lufttemp, det ska väl funka?
MVH
/Rickard
Lite strul va det såklart.. Tempmätarna verkar inte visa riktigt rätt. Speciellt lufttempen som visade 13 istället för ca 20 grader. vattentempen vet jag inte, men visade misstänkt lågt den med. Jag har Bytt R4 och R7 mot 22Kohm som det stod att man kunde göra nånstans i den här tråden? Kör med pintons vattentemp och DOHCens lufttemp, det ska väl funka?
MVH
/Rickard
/Rickard
- therealpinto
- Legend
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Kontakt:
Jo...det ska funka. Om det inte blivit nåt tryckfel på värdet på motstånden...för jag har en uppgift som säger 27Kohm också. Hm. Det spelar inte så fantastiskt stor roll eftersom man ändå justerar efter hur motorn beter sig, är man bara medveten om felvisningen går det bra att hantera.
/Gustaf
/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
-
okkarokka
- therealpinto
- Legend
- Kontakt:
-
okkarokka
- therealpinto
- Legend
- Kontakt: