Frågor kring att Montera MegaSquirt i Forden

Tekniska diskussioner om bilar, motorer och andra relaterade prylar.
okkarokka

Inlägg av okkarokka »

verkar ju logiskt:p

en annan sak va e spout som de skrivs om på ms extra sidan?.. finns ju till pip o saw på ditt schema lr kommer de alls o funka me tfi om man kopplar efter de schemat?? (ms o edis)

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

SPOUT är förkortning för "spark out" och motsvarar SAW (spark angle word). Schemat i sig funkar nog men man ska ju modifiera boxen för TFI istället för EDIS.

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

okkarokka

Inlägg av okkarokka »

ok.. då blir de lättare:P.. jo boxen e på gång o bli moddad för tfi

Eklöf

Inlägg av Eklöf »

Jag har precis byggt färdigt mitt MegaSquirt och monterat det i bilen och den startade utan problem på första försöket!!!!!!:D :D

Bilen är en seven med pinto.
Jag kör med MSI v3 med MSextra och TFI-tändning

Jag startade den utan reglering av tändningen (kopplade ur kabeln från MS till TFI-boxen).

När jag kopplar in styrsignalen till TFI-boxen knäpper det i spolen eller fördelaren, svårt att avgöra vilket för de sitter bredvid varandra. Först knäpper det med korta intervall och efter 20-30sec ökar det och blir högfrekvent.

Är detta normalt?:confused:
Om inte vad kan det vara för fel?

Jag har kopplat tändningen enligt Ford-original schemat med ett modifierat original kablage.

Jag har dubbel kollat kablaget och kan inte hitta något fel där så om det är något som är fel så måste jag börja kolla på Megasqirten. Någon som har någon ide vart jag ska börja?

/Eklöf

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Konstigt...det låter som att det är något i TFI-modifieringen av MS-boxen som inte stämmer. Dubbelkolla det mot anvisningarna först.

Gustaf

okkarokka

Inlägg av okkarokka »

provade nyss starta upp sierran .. första vill den inte ge spänning till boxen .. när de äntligen va löst, jordade inte pumpen mer.. jordade då den direkt till batteriet.. o till sist vill inte tfin reaggera :( börjar bli riktit less på dehär nu.. så mycke som inte funkar.. har kopplat nogrant me ordentliga lödningar o kbelskor...

ja har inte använt orginal kabelhärva eftersom de va en förgasar som blev konverterad.. tfin kopplades efter beskrivningen påå ms extra sidan.. men på min var de en extra (svart) tråd från pip som ja inte har kopplat nånstans .. har detta nå betydelse?.

vet nån va denna svarta tråd e till på orginal kabelhärvan?

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

PIP har en skärmning, bakom ett svart hölje, är det den du menar? Den ska jordas i "ena änden", normalt sett vid boxen.

Hur menar du att TFIn inte reagear? Justerar den inte tändläget? Det finns ju två (minst) varianter av TFI, och jag vet inte säkert att båda funkar. Eftersom jag inte har någon Pinto med TFI igång kan jag heller inte riktigt testa själv. Mitt bästa råd är att läsa på på MS-extraforumet.

/Gustaf

okkarokka

Inlägg av okkarokka »

jaha .. de va inte skärminigen ja menade men den e iofs. inte jordad.. de e hel enkelt en svar stråd som e på samma stift som pip.. tfi modulen sitter på fördelaren.. den tänder inte när man drar runt

okkarokka

Inlägg av okkarokka »

nu har ja äntligen fått igång bil skrället på bara soppa.. men så i lördas dog den plötsligt o nu visar de sig att transistorn q5 har brunnit.. .. jag har bara bd677a hemma.. lr va de va gustaf sa de skulle va för o styra tomgången...

vilken väg ska den monteras? o den behöver kylning oxå.... kommer de o funka utan o styra tomgången lr måste tomgångsmotorn vara med för o kunna köra me bd677a?

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Du ska kunna köra den oavsett vad du använder utgången till. Det gäller att få rätt på B, C och E och jag kan det inte i huvudet. Men vi har väl skrivit om det förut?

/Gustaf

okkarokka

Inlägg av okkarokka »

nu funkar den .. tog ur kontakten till tomgångs motorn :P.. hehe

Eklöf

Inlägg av Eklöf »

Eklöf skrev:När jag kopplar in styrsignalen till TFI-boxen knäpper det i spolen eller fördelaren, svårt att avgöra vilket för de sitter bredvid varandra. Först knäpper det med korta intervall och efter 20-30sec ökar det och blir högfrekvent.

/Eklöf
therealpinto skrev:Konstigt...det låter som att det är något i TFI-modifieringen av MS-boxen som inte stämmer. Dubbelkolla det mot anvisningarna först.

Gustaf
Så här är läget som jag förstår det:
Knäppen jag hör kommer från fördelaren. Det beror på att MS skickar ut signal till tändningsmodulen hela tiden. Led 17 lyser hela tiden när jag slår på tändningen, den är inställd på Spark output A i MegaTune
Ett par gånger har den inte lyst när jag slagit på tändningen utan då lyser Led 18, som är inställd på IRQ trigger i MT. Och du fungerar allt bra, tändningen verkar fungera och motorn går bra. Jag har kunnat starta om bilen ett par gånger sedan tänds Led 17 igen när jag slår på tändningen och det knäpper i fördelaren igen.

Det ända felet jag hittat på kortet var att jag använt fel motstånd i TFI modifikationen men felet kvarstår efter att jag rättat till det. Har även gått igenom MegaTune men kan inte hitta något fel där eller komma på något som skulle kunna bidra till det här felet.

En sak jag inte förstått är punkt 65 i byggmanualen. Ska jag ha R43 och Q16 monterat eller inte? Spelar det någon roll?

Jag har inte kollat kablarna igen men kan inte komma på vad som skulle kunna göra att MS skickar ut fel tändsignal.

Jag börjar fundera på om det är något som gör att Ecu´n får spelet och skickar ut fel signaler.
Jag har försökt ställa om Led funktionerna i MT men jag får ingen förändring det är Led 17 som lyser hela tiden när jag slår på tändningen.

En fundering jag haft är att MS får för sig att motorn är igång och därför skickar ut tändsignalen. Är detta möjligt? Varvtalssignalen verkar fungera som den ska.

Fungerar funktionen Fetch from ECU? Om jag ändrar något och seden trycker på den ändras det inte tillbaka till det jag skickade till ECU´n senast.

Ett annat fel jag har men inte brytt mig så mycket om är att styrningen av tomgångsmotorn inte fungera som den ska, den öppnar när motorn är varm och den borde sluta reglera med resultat att motorn varvar upp. Har inte grottat ner mig i vad det kan bero på utan koncentrerat mig på tändningen. Kan felen ha med varandra att göra?

Många frågor och funderingar, skulle behöva hjälp med att komma vidare. Vad ska jag kolla härnäst?

/Eklöf

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Ska du köra TFI behöver du inte montera R43 och Q16, jutan så här:
---
V3.0 Output mods
Install a 330ohm resistor in the proto area
Connect one end to hole S12C (a 12v source)
Connect the other end to the -ve pin of LED D14 and also to hole IGN beside the DB37 connector. Ensure nothing else is wired to IGN.
SPOUT is now on pin36 of the DB37 connector.
(Alternatively you could connect to IAC1A if you want to use pin25)
------

Följ inställningarna i Megatune här:
http://megasquirt.sourceforge.net/extra/setup-tfi.html

Jag har inte MT på den här datorn så jag kan inte kolla om det är skillnad på att ha LED 17 som "Spark output" eller "Spark output A".

Har du haft fel motstånd *kan* du ha bränt transistorn som styr LED17, den lyser i så fall hela tiden. Är du osäker, byt transistorn...

Fetch from ECU ska funka. Visst stänger du av MS efter vissa inställningar är gjorda, enligt manualen?

Vad har du mellan MS och datorn, com-kabel eller USB-adapter?

/Gustaf

Eklöf

Inlägg av Eklöf »

Polletten trillan ner lite i taget.
Mitt MS skickar ut en signal till TFI-modulen för att försöka styra tändningen, då får TFI-Modulen spelet och tändningen börjar tända hela tiden.
Att det blir gnista har bekräftats av att om jag kört utan tändsignalen inkopplad och motorn dör och jag då kopplar in tändsignalen hostar motor till av att de oförbrända gaserna antänds.

Varför får då TFI-modulen spelet?
Skickar MS ut en felaktig signal eller skickar den ut en signal som den är tänkt att göra fast den fungerar inte ihop med min TFI-modul.

Jag har kollat moddarna på kortet och de är rätt. Hade ju fel styrka på motståndet men det är korrigerat. Jag bytte transistorn till LED 17 för säkerhets skull.

Det jag har riktigt svårt att greppa och som ger mig huvudvärk är varför eller vad är det som gjort att någonting ställt om sig i MS så att den inte försöker styra tändningen längre och allt fungerar fint för att sedan ställa om sig igen och det börjar knäppa i fördelaren. Det här utan att jag försökt justera något i MegaTune.

Mitt nästa steg nu är att börja om från början med inställningarna i MT, kommer av installera och installera den senaste koden på nytt.

Sedan ska jag låna ett oscilloskop för att kontrollera signalen mitt MS skickar ut till TFI-modulen.
therealpinto skrev:Fetch from ECU ska funka. Visst stänger du av MS efter vissa inställningar är gjorda, enligt manualen?

Vad har du mellan MS och datorn, com-kabel eller USB-adapter?

/Gustaf
Vilken av alla manualer menar du? Jag hittar inget om att man ska stänga av MS efter vissa inställningar.
Jag använder com-kabel.
Får inte riktigt grepp om ”Fetch from ECU” fungerar eller inte, ska menyerna uppdatera sig direkt eller måsta man stänga ner dem och öppna dem igen? Jag ska utvärdera ytterligare.

Jag har försökt få grepp om styrningen av output signalerna. Och jag får LED 17 att slockna om jag växlar från Ford TFI till Off men jag får ingen skillnad om jag växlar från ”Spark output A” till ”Squirt” (De två alternativen som finns för LED17). Tycker att den borde slockna när jag växlar till Squirt (Motorn avstängd). Eller?

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Det låter klokt att "börja om" med ny kod och ny MSQ (använd defaultfilen och ändra i den, börja inte med en "tom" MSQ).

"Power cycle" dvs stänga av och slå på MS bör man göra när man gjort större ändringar i MT, typ ändrat till TFI.

Fetch from ECU ska funka direkt dvs menyerna ska uppdateras med de värden du matat in.

Om dioden lyser både på squirt och Spark output utan att motorn är igång låter det som att du har "skräp" på varvtalssignalen, som gör att MS tror att motorn är igång. Funkar styrningen av soppapumpen som den ska (slår av efter några sekunder om motorn inte går)?

Kan du skicka din MSQ till mig eller lägga upp den här?

/Gustaf

Skriv svar