Frågor kring att Montera MegaSquirt i Forden
- Mikael S
- Legend
- Namn: Mikael S
- Kör: Ford Sierra mk1 600hk, Yamaha Viper turbo 162"
- Kontakt:
Har ett litet problem. Mitt MS v2.2 jordar ut spridarna direkt när jag slår på tändningen. Alltså spridarna ligger på så bilen surar ner sig nått ofantligt
Kollat igen härvan och inte hittat nått direkt fel så öppnade boxen och kikade ner och ser att IC krets har spruckit (U7 heter den)

Lika bra att byta denna om den spruckit men kan denna orsaka att spridarna jordas så fort jag slår på tändningen?
Och Vad heter motsvarigheten till den på ELFA så jag kan beställa en ny?
Kollat igen härvan och inte hittat nått direkt fel så öppnade boxen och kikade ner och ser att IC krets har spruckit (U7 heter den)

Lika bra att byta denna om den spruckit men kan denna orsaka att spridarna jordas så fort jag slår på tändningen?
Och Vad heter motsvarigheten till den på ELFA så jag kan beställa en ny?
-
cossie_storm
- therealpinto
- Legend
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Ja, det är den som är felet, U7 styr spridarkretsen om jag inte har helt fel.
Elfa har den eller en motsvarande, U7 IXDI404PI FET 8 Pin DIP****
EL7212CN drivkrets DIL8 73-066-40 52,00 tror jag.
Den kan lägga av om man kör för mycket ström genom spridarna (lågohmiga).
/Gustaf
Elfa har den eller en motsvarande, U7 IXDI404PI FET 8 Pin DIP****
EL7212CN drivkrets DIL8 73-066-40 52,00 tror jag.
Den kan lägga av om man kör för mycket ström genom spridarna (lågohmiga).
/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
- Mikael S
- Legend
- Namn: Mikael S
- Kör: Ford Sierra mk1 600hk, Yamaha Viper turbo 162"
- Kontakt:
Beställd och klart
Hittade en listan också för att kunna köpa motsvarande komponenter på Elfa
http://megabuy.cyberknet.com/Megasquirt_v2.2.htm
Jag kör högohm spridare 680cc, kan dom kräva mer ström än mindre spridare? (Lika spridare som Tomas hade i bmw:n)
Hittade en listan också för att kunna köpa motsvarande komponenter på Elfa
http://megabuy.cyberknet.com/Megasquirt_v2.2.htm
Jag kör högohm spridare 680cc, kan dom kräva mer ström än mindre spridare? (Lika spridare som Tomas hade i bmw:n)
- therealpinto
- Legend
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Kontakt:
- Tommy^_
- Veteran
- Namn: Tommy Fredriksson
- Kör: 240Turbo
Håller på att bygga ms i bilen nu. Och funderar på att köra med orginal brytarlösa tändningen som sitter orginal i b21et.
Tankarna ligger på att bygga om till Edis tändning senare.
Hur ska jag göra med tändningen i då? Ska man stänga av eller bara strunta i spark output?
Och vilket artikelnummer har pintons spjäll lägesgivare?
Kommer nog ställa endel dumma frågor snart. Hoppas det går bra även om det inte är en ford jag använder just nu.
Tankarna ligger på att bygga om till Edis tändning senare.
Hur ska jag göra med tändningen i då? Ska man stänga av eller bara strunta i spark output?
Och vilket artikelnummer har pintons spjäll lägesgivare?
Kommer nog ställa endel dumma frågor snart. Hoppas det går bra även om det inte är en ford jag använder just nu.
Kör mondeo iallafall 
- therealpinto
- Legend
- Kontakt:
- Tommy^_
- Veteran
Ska MS inte styra tändningen kan du välja det i "outputs" tror jag.
Ok. Killen som löder min box frågade vilket tändsystem han skulle anpassa det till. Ska jag säga att han kan anpassa det för EDIS direkt? Eller kan det strula till det under den tiden jag kör "utan" tändning?
Artikelnr på spjällgesgivaren har jag inte (här) men det är samma på alla Pinto/2.8 EFI, DOHC och 2.9 har samma funktion men annan kontakt, så det är inte så knepigt att få tag på.
Jag har några spjällhus liggandes som jag antar är ifrån pinton. Lägesgivaren har 85TF-9B989-0A (det är lite suddigt på slutet). Och så står det 8K21C under.
Ok. Killen som löder min box frågade vilket tändsystem han skulle anpassa det till. Ska jag säga att han kan anpassa det för EDIS direkt? Eller kan det strula till det under den tiden jag kör "utan" tändning?
Artikelnr på spjällgesgivaren har jag inte (här) men det är samma på alla Pinto/2.8 EFI, DOHC och 2.9 har samma funktion men annan kontakt, så det är inte så knepigt att få tag på.
Jag har några spjällhus liggandes som jag antar är ifrån pinton. Lägesgivaren har 85TF-9B989-0A (det är lite suddigt på slutet). Och så står det 8K21C under.
Kör mondeo iallafall 
- therealpinto
- Legend
- Kontakt:
- Tommy^_
- Veteran
Hoppas jag inte blir jobbig nu ;-)
Anpassa för EDIS direkt, det gör inget.
Han som bygger det sa såhär:
Om du ska köra orginaltändning så får du trigga MS et från minuset på tändspolen, och de är lite skillnad mellan edis och detta. Om du ska köra Edis sen så måste du göra några enkla moddingar (tar bort bygglingar och göra nya med ett motstånd), men om du vill så kan du skicka boxen till mig i framtiden så kan jag modda den till dig så blir den felfritt.
Inte för att jag har något problem med att ändra lite, viktigast är att det fungerar nu.
Har du en TPS från Ford, så fungerar den till MS...
Perfekt.
Anpassa för EDIS direkt, det gör inget.
Han som bygger det sa såhär:
Om du ska köra orginaltändning så får du trigga MS et från minuset på tändspolen, och de är lite skillnad mellan edis och detta. Om du ska köra Edis sen så måste du göra några enkla moddingar (tar bort bygglingar och göra nya med ett motstånd), men om du vill så kan du skicka boxen till mig i framtiden så kan jag modda den till dig så blir den felfritt.
Inte för att jag har något problem med att ändra lite, viktigast är att det fungerar nu.
Har du en TPS från Ford, så fungerar den till MS...
Perfekt.
Kör mondeo iallafall 
- therealpinto
- Legend
- Kontakt:
Det är sant, ingångssidan skiljer, tänkte inte på det...
Det ska funka med Sierrans originalreläer. Testa med några andra om det är så att de är knas på dem, för säkerhets skull. Det kan vara någon "backspänning" som tjuvhåller något relä också, men det verkar lite skumt.
/Gustaf
Det ska funka med Sierrans originalreläer. Testa med några andra om det är så att de är knas på dem, för säkerhets skull. Det kan vara någon "backspänning" som tjuvhåller något relä också, men det verkar lite skumt.
/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
- Tommy^_
- Veteran
Någon kommentar ang givarna?
http://www.americanracing.se/shop/view_ ... AX1&page=1
http://www.americanracing.se/shop/view_ ... TX3&page=1
http://www.americanracing.se/shop/view_ ... AX1&page=1
http://www.americanracing.se/shop/view_ ... TX3&page=1
Kör mondeo iallafall