Turbokonvertering DOHC

Tekniska diskussioner om bilar, motorer och andra relaterade prylar.
pmb

Turbokonvertering DOHC

Inlägg av pmb »

Hur pass hållbar är DOHC-motorn (Sierra -93) vid turbokonvertering?
Hade tänkt mig lite mindre agg, 15T el T25.
Vill helst inte kompsänka, möjligtvis tjockare packning och E85.

Mr 19"
Legend
Namn: Johnny Lehti
Kör: Sierra Cosworth

Inlägg av Mr 19" »

Jag hade en som vi kompsänkte med frästa kolvar och lite urtagna förbränningsrum. Balanserad original bottendel, Volvo 940-turbo, tilläggssprut, 940-intercooler, eget grenrör, 2st extra spridare innan gasspjället. Laddade 0,9 bar och den lämnade cirka 230 hästar då, men man ska inte ta så mycket på kolvarna såg vi sen. En kopparpackning tror jag blir bra och ta bort alla vassa kanter i förbränningsrummen mot spikningsrisken. Jag använde Cosworth original platinastift.

pmb

Inlägg av pmb »

Vågar man verkligen ladda så pass mycket som 0.9 med en i övrigt orörd motor? Vad ligger kompet org på en Sierra DOHC?

Nilsson

Inlägg av Nilsson »

Kör med dubbla stålpackningar på mitt snikbygge.
Laddar bara 0,4 än så länge och det går finfint!

Inte speciellt krångligt att snickra ihop.

pmb

Inlägg av pmb »

Nilsson> Vad har du för recept på din turbo-DOHC?

Användarvisningsbild
BelseBoB
Legend
Namn: Kristoffer Kuula
Kör: Austin Mini

Inlägg av BelseBoB »

så vitt jag vet är det rätt hög komp. på dohc:en från org. så det är dåligt för turbobygge.

men kolla lite på mina dohc-turbo trådar här så kanske du hittar nåt mat nyttigt. :)

och skulle jag va du skulle jag satsa på koppar-packning, går att återanvända och du kan sänka kompet rätt bra med det och håller säkert bättre än dubbla stål packningar!
Ford 26M -70 *100% orginal*
Ford Consul -72 V8
Austin Mini 850 -64
Peugeot 103 ;)

Nilsson

Inlägg av Nilsson »

Köpte 2 stålpackningar från mekonomen och fick tag på en turbo från en 240 ticbilligt. Svetsa ihop en krök som sitter mellan orginal grenrör och turbo.
Sitter en rwd-IC i fronten och kör med 1 rwd spridare som startar vid typ 0,1 eller nått.
Laddar inte mer än 0,4bar då soppan inte räcker till mer och har inte orkat fixa dit en till spridare. Sen vill jag inte mosa på för mycket då detta är enda bilen jag har :p
Och så kör jag en backventil till map-sensorn.

Använde mig av en tempmätare av industrimodell och borra in en 1,5mm K-givare i grenröret för att mäta avgastemp.

Det är ju ett sådär halvseriöst snikbygge men än så länge funkar allt klockrent!

Enda som jag stör mig på är att jag inte har nån diffbroms..
Hur bra håller axlarna mm, om man svetsar diffen?

pmb

Inlägg av pmb »

Nilsson> Tackar för receptet. Känns som det blir en enkel match, borde nog kunna slängas ihop på en helg. Vill mest göra vinterbilen lite mer busig. Har heller ingen svetsdiff men jag tycker den diffar väldigt bra ändå, typ vid burnouts osv...

Användarvisningsbild
Ford_Taunus
Legend
Namn: Ante Andersson
Kör: Ford Taunus, Granada,Sierra
Kontakt:

Inlägg av Ford_Taunus »

fan va sugen en annan blir att bygga nu också ;)
* Ford Torino500 1971 351C 4V
* Ford Taunus XL 1971 2.0L interceptor GT
* Ford Sierra Dohc CLX 1990 2.0i

Snoken

Inlägg av Snoken »

[quote="Mr 19""]Jag hade en som vi kompsänkte med frästa kolvar och lite urtagna förbränningsrum. Balanserad original bottendel, Volvo 940-turbo, tilläggssprut, 940-intercooler, eget grenrör, 2st extra spridare innan gasspjället. Laddade 0,9 bar och den lämnade cirka 230 hästar då, men man ska inte ta så mycket på kolvarna såg vi sen. En kopparpackning tror jag blir bra och ta bort alla vassa kanter i förbränningsrummen mot spikningsrisken. Jag använde Cosworth original platinastift.[/quote]

Lånar denna gamla tråden lite, hur tjockt är taket på dohcens kolvar? och hur mycket ska man våga fräsa dem? samt förbränningsrummen på toppen?

Xepez

Inlägg av Xepez »

Meduza skrev:Lånar denna gamla tråden lite, hur tjockt är taket på dohcens kolvar? och hur mycket ska man våga fräsa dem? samt förbränningsrummen på toppen?
vad jag mätte var de 8mm eller 9mm. taket slutar vid första kolvringen så du kan mäta på utsidan.

Användarvisningsbild
rallyelwood
Erfaren
Namn: Henning B
Kör: Saab 99GLT16 -84
Morris Minor -55
Kobolt Runabout -??
Kontakt:

Inlägg av rallyelwood »

Vad använder ni för grenrör då? Egetbyggt, eller finns det något standardgrenrör från annan ford-modell, med turbo, som passar?
Mvh.
Henning

Mina bilar

Användarvisningsbild
Järnkaminen
Legend
Namn: Johan Mejenqvist
Kör: Fiesta ST 200 MK8
Medlemsnummer: 295

Inlägg av Järnkaminen »

rallyelwood skrev:Vad använder ni för grenrör då? Egetbyggt, eller finns det något standardgrenrör från annan ford-modell, med turbo, som passar?
Nej det gör det inte.
Får svetsa eget. Smidigast är ju att göra som Nilssons (numera mitt) grenrör. Bara en förlängning mellan orginalgrenrör till turbon. Kanske inte optimalt men funkar bra för mig och smidigt inför besiktningen.
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande - sponsoransvarig - Forumsansvarig.
Problem med ditt forumskonto eller nån tråd? Kontakta mig!

Användarvisningsbild
BelseBoB
Legend
Namn: Kristoffer Kuula
Kör: Austin Mini

Inlägg av BelseBoB »

det är flera som kör "banan-tekniken" och bara lagar et rör mellan org. grenrör och turbo och det verkar fungera bra men har du tillgång till fräs eller skärare får du ju till en flens på noll-tid och att svetsa grenrör är busenkelt, behöver ju inte va världens bästa! :)
Ford 26M -70 *100% orginal*
Ford Consul -72 V8
Austin Mini 850 -64
Peugeot 103 ;)

Cartilage
Nybörjare
Namn: Hasse
Kör: Sierra clx 2.0 -91

Inlägg av Cartilage »

Järnkaminen skrev:Nej det gör det inte.
Får svetsa eget. Smidigast är ju att göra som Nilssons (numera mitt) grenrör. Bara en förlängning mellan orginalgrenrör till turbon. Kanske inte optimalt men funkar bra för mig och smidigt inför besiktningen.

Du kan möjligtvis inte lägga upp ett kort på Grenröret ?
Funderar själv på hur en ska göra för att göra det så enkelt som möjligt inför Besiknings snubbarna.

Skriv svar