dubbla weber till V6

Tekniska diskussioner om bilar, motorer och andra relaterade prylar.
badnisse
Nybörjare
Namn: tommy tranberg
Kör: ford mondeo 2.0 clx hgv

dubbla weber till V6

Inlägg av badnisse »

hej undar om det finns ett insug som passar till fords v6 så man kan sätta på dubbla weber.:confused:

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Nja...man brukar föredra tre dubbelportare så man får ett spjäll per port i så fall.

Det finns insug att köpa till Essex 3.0 och Cologne (2.0-2.8) men de är snuskigt dyra.

Är man haj med TIG-svetsen kan man förstås ro ihop nåt eget, eller om man har 2.9 eller kanske 2.8 med EFI-insug, ordna en adapter...

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

det fanns förr insug till 2.8 från offenhaus som är till hollyförgasare, har sett ett sådant insug och det såg jävligt manligt ut, men det var inte till salu fick jag reda på

badnisse
Nybörjare

Inlägg av badnisse »

therealpinto skrev:Nja...man brukar föredra tre dubbelportare så man får ett spjäll per port i så fall.

Det finns insug att köpa till Essex 3.0 och Cologne (2.0-2.8) men de är snuskigt dyra.

Är man haj med TIG-svetsen kan man förstås ro ihop nåt eget, eller om man har 2.9 eller kanske 2.8 med EFI-insug, ordna en adapter...

/Gustaf
okej jag har en 2,9 EFI stående på gården så vad är det för adapter man måste ha? är det lätt att fixa för jag vill ha förgasare på bilen och inte insug, mer manligt ljud med förgasare:D

Användarvisningsbild
xe0n
Veteran
Namn: Tom Karlsson
Kör: Audi GT coupé, Sierra Pinto

Inlägg av xe0n »

badnisse skrev:okej jag har en 2,9 EFI stående på gården så vad är det för adapter man måste ha? är det lätt att fixa för jag vill ha förgasare på bilen och inte insug, mer manligt ljud med förgasare:D
Gosse, du får ha hur många förgasare du vill, Men insuget blir du aldrig av med.

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Om du skruvar av plenumkammaren, den som gasspällen sitter på, har du kvar 6 st "trattar" ned i undre insuget. Du får laserskära/vattenskära eller fila fram en fläns som passar där, som du på nåt sätt i övre änden gör anslutning för förgasare på.

Du måste också ordna tändningen, bäst med typ Megasquirt eller nåt så du får mappningsbar tändning.

Massor av jobb för något som bara kanske kanske blir bättre. Är det ljud som är viktigast, kasta luftfilterboxen och sätt på dubbla öppna filter. Då låter 2.9 ganska arg trots insprutningen...

/Gustaf

Taunus74

Inlägg av Taunus74 »

xe0n skrev:Gosse, du får ha hur många förgasare du vill, Men insuget blir du aldrig av med.

Han menade nog insprut:)

badnisse
Nybörjare

Inlägg av badnisse »

therealpinto skrev:Om du skruvar av plenumkammaren, den som gasspällen sitter på, har du kvar 6 st "trattar" ned i undre insuget. Du får laserskära/vattenskära eller fila fram en fläns som passar där, som du på nåt sätt i övre änden gör anslutning för förgasare på.

Du måste också ordna tändningen, bäst med typ Megasquirt eller nåt så du får mappningsbar tändning.

Massor av jobb för något som bara kanske kanske blir bättre. Är det ljud som är viktigast, kasta luftfilterboxen och sätt på dubbla öppna filter. Då låter 2.9 ganska arg trots insprutningen...

/Gustaf
ojoj det blir mycket jobb kanske lika bra att slänga ur motorn eller så får jag acceptera att köra med en förknasare:rolleyes:
motorn sitter nämligen i en gammal opel rekord c -70

badnisse
Nybörjare

Inlägg av badnisse »

Taunus74 skrev:Han menade nog insprut:)
precis blev lite fel såg jag nu. menade insprutet det är så tråkigt med sprut mycket roligare och bullrigare med förgasare och mindre som kan strula på gammal bil.

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Visst är det rätt mycket jobb men i den bilen är ju trippelförgasare kultballt.

Är det bara för att det ska vara kul kan man snida ihop en brytarfördelare med lite 2.3-2.6-2.8-delar mixat med 2.9-delar också.

/Gustaf

badnisse
Nybörjare

Inlägg av badnisse »

therealpinto skrev:Visst är det rätt mycket jobb men i den bilen är ju trippelförgasare kultballt.

Är det bara för att det ska vara kul kan man snida ihop en brytarfördelare med lite 2.3-2.6-2.8-delar mixat med 2.9-delar också.

/Gustaf

hehe japp det är riktigt kul med trippelförgasare i en sådan bil. får se vad man lyckas med, just nu har man en 2,6 sittande i och har en 2,8 automat liggandes som jag köpte för att gradera upp volymen lite:) sedan råkade jag inhandla mig en scorpio 2,9 med kanon fräsch motor som bara gått 14000 mil.

en länk på objekt som det handlar om:)
http://www.garaget.org/?car=55299

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)

Inlägg av Släggmek »

Nu var det ju en Opel :eek:, men det sägs ju att man ska hjälpa de som har det sämre ;) och vad är då naturligare än att ge bilen en rejäl motor från Ford :D. Klassiskt hjärtbyte det där. För övrigt ser den ju riktigt najs ut :i:. Tummen upp!:thumb:
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

badnisse
Nybörjare

Inlägg av badnisse »

Släggmek skrev:Nu var det ju en Opel :eek:, men det sägs ju att man ska hjälpa de som har det sämre ;) och vad är då naturligare än att ge bilen en rejäl motor från Ford :D. Klassiskt hjärtbyte det där. För övrigt ser den ju riktigt najs ut :i:. Tummen upp!:thumb:

hehe ja jag har inte hittat någon trevlig ford i dom lägre prisklasserna ännu, som är i hyfsat skick och lite fin model. den som jag hade senast är ruggigt dyr att inhandla just nu en mustang ht -66 som jag blev tvungen att sälja när jag förlorade min garage plats:banghead: så i framtiden ska det inhandlas en mustang igen och då en mustang fastback-69 ev -70 *drool*

Skriv svar