740 fråga( blir man utskälld nu?)
-
Redgin
740 fråga( blir man utskälld nu?)
Suckar djupt varje gång bensinen tar slut... va tänker ni? men va fan, kommer ju bara 30 mil på 60l soppa i en slö orginal 745:a automat... den går bra vid gaspådrag men rycker när jag släpper av och så fort jag gasar lirar allt igen precis som det ska...
Hittar ingen läcka någonstans men det luktar lite soppa varje gång jag stannar... men det försvinner efter någon minut... inga fläckar på parkeringsplatsen eller så som skulle kunna hjälpt till...
inte fan får väl volvodjäveln dra 2 liter milen....
hjälp!:banghead:
Hittar ingen läcka någonstans men det luktar lite soppa varje gång jag stannar... men det försvinner efter någon minut... inga fläckar på parkeringsplatsen eller så som skulle kunna hjälpt till...
inte fan får väl volvodjäveln dra 2 liter milen....
hjälp!:banghead:
- Puffen_83
- Veteran
- Namn: Mikael J
- Kör: Dodge Ram cummins
ge lite mer uppgifter så är det lättare... årsm. insprutning? mm..
sen så är det inte omöjligt att en volvo 745 automat med förgasare drar 2liter/mil blandad körning, även om det inte är normalt så är volvo kombi + aut en soppaslukar
sen så är det inte omöjligt att en volvo 745 automat med förgasare drar 2liter/mil blandad körning, även om det inte är normalt så är volvo kombi + aut en soppaslukar
Micke - 27MHz lever vidare - Kanal 6FM / 24USB
Besök http://27mhz.se
-
SK Racing
- Puffen_83
- Veteran
precis, och hur många gamla 745:or är helt friska och välservade?
börja med se över alla förbrukningsgrejjer, filter, stift kablar osv...
Edit, sen är det inte ovanligt att lådan är lite sliten och inte driver riktigt somden ska, då kan det dra iväg i soppaförbrukning
börja med se över alla förbrukningsgrejjer, filter, stift kablar osv...
Edit, sen är det inte ovanligt att lådan är lite sliten och inte driver riktigt somden ska, då kan det dra iväg i soppaförbrukning
- Slim
- Erfaren
- Namn: Magnus Hult
- Kör: 900 2.0t, kanske en Ford påväg:)
Om det är en 740 förgasare + aut är det en dålig kombo. I sådant fall är tyvärr inte 1.3-1.5 omöjligt för en frisk bil. En vanlig 745 förgasare i bra skick skall inte dra över litern. Våran 745a-86 med förgasare välservad och har gått 15000mil drar 0.9 alltid. Detta oavsett väderlek och årstid. Dock skulle jag rekomendera gl med insprutning hur som hellst då förgasare är ett primitivt meck som strular och den går bättre.
- Puffen_83
- Veteran
kolla oxå så du har olja i förgasaren och att choken inte ligger på.. om det nu är en förgasare över huvud taget?
-
Redgin
okejmer info.
745:a 89:a. knappt 60000 mil(!!!). bytte topplockspackning för 300mil sen och alla andra packningar runt också. planade toppen då också. det som är bytt senaste året är
-kamrem, spännrulle.
-generator, batteri.
-soppaslangar
-startmotor
-filter (bägge)
-soppapump i tank
-tändkablar
-fördelare/rotor
-nya jordningar överallt.
-nya bussningar här och där...
och mycket mer...
välservad är den!!! modellen är en b 230e insprutning. den här bilen har normalt dragit 1,1-1,2 l milen... det är bara sista veckorna det skenat iväg! och jag har en precis lika lugn körstil som tidigare (bättre senare än sist).
behöver ni mer info?
tackar så hemskt mycket för all hjälp jag kan få...
745:a 89:a. knappt 60000 mil(!!!). bytte topplockspackning för 300mil sen och alla andra packningar runt också. planade toppen då också. det som är bytt senaste året är
-kamrem, spännrulle.
-generator, batteri.
-soppaslangar
-startmotor
-filter (bägge)
-soppapump i tank
-tändkablar
-fördelare/rotor
-nya jordningar överallt.
-nya bussningar här och där...
och mycket mer...
välservad är den!!! modellen är en b 230e insprutning. den här bilen har normalt dragit 1,1-1,2 l milen... det är bara sista veckorna det skenat iväg! och jag har en precis lika lugn körstil som tidigare (bättre senare än sist).
behöver ni mer info?
tackar så hemskt mycket för all hjälp jag kan få...
-
SK Racing
Dum fråga men när du bytte kamrem, fick du kammen rätt? det är lätt att det blir en kugg fel.
B23F motorena brukar som jag skrev innan ligga på 1 liter ca, vad som skiljer F från E motorn vet jag inte.
Med tanke på din enorma förbrukning så kan det mycket väl vara något fel på motorstyrningen, det vore nog lämpligt att försöka ta ut felkoder på bilen.
Du borde kunna få hjälp med det på vilken verkstad som helst eller om det finns någon form av fordonsutbildning i dina trakter så brukar det lösa sig med lite fikabröd.
Lycka till
B23F motorena brukar som jag skrev innan ligga på 1 liter ca, vad som skiljer F från E motorn vet jag inte.
Med tanke på din enorma förbrukning så kan det mycket väl vara något fel på motorstyrningen, det vore nog lämpligt att försöka ta ut felkoder på bilen.
Du borde kunna få hjälp med det på vilken verkstad som helst eller om det finns någon form av fordonsutbildning i dina trakter så brukar det lösa sig med lite fikabröd.
Lycka till
-
Redgin
kamremmen byttes för ca 1år sen men problemen kom för 1 månad sen... svänghjulet som kamremmen går över skruvades förvisso loss av sig självt för ungefär en mån sen.alla remmarna stannade då... det hände längs vägen så jag skruvade loss det och tryckte tillbaka det i rätt läge och drog åt så hårt jag kunde... kanske remmen rappade då??? tidsmässigt stämmer det men... långsökt?
kan det bli så här stor skillnad i bensinförbrukningen om remmen har flyttats lite lite grann???
borde inte bilen gå risigt i så fall?
kan det bli så här stor skillnad i bensinförbrukningen om remmen har flyttats lite lite grann???
borde inte bilen gå risigt i så fall?
-
SK Racing
- Släggmek
- Legend
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)
På en Pinto (SOHC, 70-tals ev senare) är det ett gammalt fultrick att flytta några hack för att förskjuta lite vrid antingen uppåt eller neråtSK Racing skrev: På en Pinto så blir den slö antingen på höga eller låga varv om kammen kommer ett hack fel åt något håll.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda
)
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument