El Fel

Tekniska diskussioner om bilar, motorer och andra relaterade prylar.
_Backstrom_
Erfaren
Namn: Björn Backström
Kör: 2 Ben just nu

El Fel

Inlägg av _Backstrom_ »

Hej nu va det så här att jag mitt dumma nöt lär mig aldriga att leka med strömmen :banghead: Ville ha 2 dimmljusbak istället för 1 så jag tänkte att man kunde serie koppla från lampa 1 till lampa 2. Hoppsan säkringen gick..:confused: bytte säkring tänkte att det va väll lite kass säkring så från 10an säkring till 20 :^o Sen så testa jag igen.. Hoppsan! vart det något mystiskt fel varvräknaren e lite konstig. batterilampan lyser inte på steg 2 på täningen. Startar bilen gasar till lite batterilampan börjar lysa. :weeping: Att jag aldrig lär mig..Skulle vara tacksam för hjälp..Jag vet att jag inte är så smart:banghead: :freak6: Mvh backström

Märkte nu att hel ljuset funkar inte heller. :S

Användarvisningsbild
Mathias-D
Legend
Namn: Mathias Dahlström
Kör: Ford Capri 3.0 -78 Essex , Ford Capri 2.0 -81 Zetec
Medlemsnummer: 313

Inlägg av Mathias-D »

seriekoppla inte, byt aldrig säkringen till högra om du inte vill ha en kabelbrand
Koppla allt som standard igen och kolla om det funkar!

_Backstrom_
Erfaren

Inlägg av _Backstrom_ »

Ne men lär sig något nytt varje dag..! har gjort det men funkar dock inte än då. kabelbrand innebär vad ? det fanns inget relä på dimljusen heller utan bara en metalplatta mellan 2 av hålen. Trött jag blir på mig själv.. :(

Användarvisningsbild
Mathias-D
Legend

Inlägg av Mathias-D »

Kabelbrand är att om du tex. byter säkring från 10A till 20A så är inte kabelarean anpassad till 20A. Det blir ett för högt motstånd i sladdarna(och spänningsfall) som utvecklar värme och tillsist smälter höljet på sladden och då blir det med största sannolikhet en kortslutning och massa vit rök.

_Backstrom_
Erfaren

Inlägg av _Backstrom_ »

Okej se där tack. Som tur så såg jag ingen vit rök ialla fall..då det hände. Men jag får fortsätta att söka..Ångrar mig nu som fan att jag va så stupid..Men alltid lätt att vara efterklok.. =) eller om någon har någon aning om vad som kan vara felet...?!

Användarvisningsbild
Mathias-D
Legend

Inlägg av Mathias-D »

Om du har koppla tillbaka alla sladdar som dom ska sitta från början så återstår det att laga dom felen som nu uppståt.
Varför lyser inte framljusen? hela lampor? hela säkringar? du får testa runt och leta efter nått som kan vara fel.

(årsmodell på bilen?)

_Backstrom_
Erfaren

Inlägg av _Backstrom_ »

Ja men det e det som är det lilla problemet nu. Hellyset reagerar inte när jag sätter på det lyser inte ens på instrumentpanelen.. :S men jag får kolla det imorgon då jag kliver upp och börja söka som en tok..för att man är klantig..

_Backstrom_
Erfaren

Inlägg av _Backstrom_ »

Nu har jag kollat och testat m.m. den får inge strömm till ljusen fram så lär ju vara något problem =) *smartass* alla säkringar är hela och kollat reläna men hittar inget kan det vara relä och säkrings boxen som har pajjat ?! om det är den kan fortfarande vissa saker fungera ?! eller lägger den av helt ? Mvh Berra

Är det någon som vet vad den boxen kostar ? typ på skorten eller något ?!
:starter: Fult ös Medvets lös:starter:

blanks
Veteran
Namn: Johan Persson
Kör: Sierra 2.9 XR 4x4 -92

Inlägg av blanks »

låter precis som kabelbrand.. hade en golf 2a diesel som 8 kablar som brann ihop på.. alldeles innanför brytaren var det som tur var...
du får nog leka lite elektriker å mäta upp alla kablar.. tar väl några timmar men då ser du om du har kontakt eller plussarna jordad ;o)

_Backstrom_
Erfaren

Inlägg av _Backstrom_ »

tack för hjälpen.. Men som sakt tog jag lös relä/sakrings boxen och demolerade den. Kollade lite, såg att en del lödningar hade tappat kontakt. så då va det bara att löda lite granna och lägga på nytt lödtenn så nu funkar den igen. =)

Men som sakt lek aldrig med el om man inte kan.. xD Det har jag lärt mig =)

Mvh BeRRa
:starter: Fult ös Medvets lös:starter:

Skriv svar