Byta slutburken

Allmänna diskussioner (ej teknik) om bilar, motorer och allt däromkring.
CamillaA

Byta slutburken

Inlägg av CamillaA »

Har funderat på att byta slutdämparen på Sierran till en Simons.

Vad behöver jag inhandla?
Blir Mekonomen då jag har ett rabattkort att utnyttja :D

Kikade på vilka dämpare dom hade, blir 2'' lagom? Vilken utav dem?

Användarvisningsbild
AffeAlien
Legend
Namn: Alf Sjöström
Kör: Ford Mondeo -08 & Toyta MR2 Turbo -95
Medlemsnummer: 519

Inlägg av AffeAlien »

Skippa dämparen helt och köp bara ett fint litet ändrör och ersätt ljudämparen med ett vanligt rör. Då får du lite mysigt ljud i den med. Byter du till en annan dämpare blir den nästan helt tyst.
/Mvh Alf

Toyota MR2 Turbo -95 - Busbil
Ford Mondeo -08 - Brukshäck

hamsterr0ttan

Inlägg av hamsterr0ttan »

Om man tar bort katten och flamsläckaren och sätter 2" därifrån och sen en simonsdämpare i slutet bara har man ett underbart ljud i sierra dohc. Är ju värdelöst å bygga helt eget men de är värt det tycker jag iallafall.

Raidmax V6

Inlägg av Raidmax V6 »

Har också funderat på att byta bort slutburken mot nåt annat men man kanske skulle göra som "AffeALien" sa att skippa ljuddämpare och bara sätta dit ett rakt rör & sedan ett ändrör.

Användarvisningsbild
Järnkaminen
Legend
Namn: Johan Mejenqvist
Kör: Fiesta ST 200 MK8
Medlemsnummer: 295

Inlägg av Järnkaminen »

Som Affe sa, meningslöst att bara ersätta den gamla med en ny om man är ute efter ljudet. Med undantag för japs-dämpare. Jag har det och det låter lagom. Jag har dock ganska dovt ljud och inte sportigt ska tilläggas, iallafall under 3000 varv.
hamsterr0ttan skrev:Är ju värdelöst å bygga helt eget men de är värt det tycker jag iallafall.
Hehe, lite motsägelsefull mening kanske? :p
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande - sponsoransvarig - Forumsansvarig.
Problem med ditt forumskonto eller nån tråd? Kontakta mig!

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Jag ersatte min sista ljuddämpare på Pinto Sierran med en 2" Simonsdämpare och med kisen fungerande och då hade jag ett "bra" ljud.

Kör man utan kise och bara med 1 st fullflödesdämpare så blir ljudet lite väl bra där bak då kisen tar bort väldigt mycket ljud, detta märkte jag när jag rensade min... Så det misstaget ska jag aldrig göra om.

2" tum blir ett bra val, jag brukar när jag bygger avgasarör köpa till ett rostfritt slutrör och svetsa på ljuddämparen, det finns även stegmuff att köpa om det nu skulle vara så att det skulle bli inpassningsproblem mellan std röret och Simons dämparen.

Jag bifogar ett par bilder på hur det ser ut med ett homemade avgassystem med 2,5 tums Simons dämpare med ett rostfritt slutrör på svetsat.
Bilagor
2.jpg
1.jpg

Användarvisningsbild
Ankaz
Legend
Namn: Andreas Kangas
Kör: Mondeo ST200 -00,Mondeo 2.0 -98, Sierra 2.9 Turbo, Yamaha YZ250

Inlägg av Ankaz »

Jag har bara 1st 2,5" dämpare längst bak på min Sierra dohc + katt och flamdämpare då. Den har ett sjukt coupeljud som gör det jobbigt att pendla i.
Låter som en folkracebil och folk i baksätet tappar hörseln. så 1st 2" är nog att föredra.

MVH Ankaz

Raidmax V6

Inlägg av Raidmax V6 »

Ankaz skrev:Jag har bara 1st 2,5" dämpare längst bak på min Sierra dohc + katt och flamdämpare då. Den har ett sjukt coupeljud som gör det jobbigt att pendla i.
Låter som en folkracebil och folk i baksätet tappar hörseln. så 1st 2" är nog att föredra.

MVH Ankaz
Menar du att du bara har 1st dämpare + katten, inga/ingen främre eller mellan ljuddämpare??? För att isådana fall förstår jag att det blir ett väldans bröl där bak.
Men som i mitt fall där jag har 2st främre, 2st mellan och en bakre, Vad ska jag göra för val av ljuddämpare eller kan jag köra rakt rör efter dom två mellan ljuddämparna???

hamsterr0ttan

Inlägg av hamsterr0ttan »

Ankaz skrev:Jag har bara 1st 2,5" dämpare längst bak på min Sierra dohc + katt och flamdämpare då. Den har ett sjukt coupeljud som gör det jobbigt att pendla i.

MVH Ankaz

De e väll bara för du har 2.5" system isf. Min med 2" och bara en dämpare ivägen va absolut inte störande vid landsvägskörning eller vanlig körning.

Användarvisningsbild
BelseBoB
Legend
Namn: Kristoffer Kuula
Kör: Austin Mini

Inlägg av BelseBoB »

hade katten, 2 dämpare + slutdämpare och 2,5" rostritt och det gav ett rätt härligt ljud för att inte nämna insugsljudet med öppet luftfilter på DOHC *drool*

nu ska jag köra utan katt och med en bakre dämpare + slutdämpare men då har jag ju turbo och det dämpar ju en del! ska bli intressant att höra :)
Ford 26M -70 *100% orginal*
Ford Consul -72 V8
Austin Mini 850 -64
Peugeot 103 ;)

Raidmax V6

Inlägg av Raidmax V6 »

Men som i mitt fall då se ovan och jag har en 2.8i utan katt, vad ska jag välja, ska jag göra som Affe säger att köra rakt rör eller ska jag ersätta med dämpare med tanke på coupeljudet???

Användarvisningsbild
Mullis
Legend
Namn: Daniel Andersson
Kör: Bil, kanske

Inlägg av Mullis »

Raidmax V6 skrev:Men som i mitt fall då se ovan och jag har en 2.8i utan katt, vad ska jag välja, ska jag göra som Affe säger att köra rakt rör eller ska jag ersätta med dämpare med tanke på coupeljudet???
Beror ju på om du har två mellandämpare under bilen.
Hade så på min 2.9, nu sen en längre tid så kör jag med Ferrita system på den. 2.5" med en mellandämpare (ca (?) 400x250mm) och slutdämpare och de är gôt ljud i den... :D
MVH // Mullis

Tekniker & Allt i allo... "Nothing impossible"
Är numer med i 1000-inläggsklubben!
Kör: Mondeo Titanium TDCi -05, Japan & 1.9 MW slipmaskin...

Raidmax V6

Inlägg av Raidmax V6 »

Mullis skrev:Beror ju på om du har två mellandämpare under bilen.
Hade så på min 2.9, nu sen en längre tid så kör jag med Ferrita system på den. 2.5" med en mellandämpare (ca (?) 400x250mm) och slutdämpare och de är gôt ljud i den... :D
JAA, Mullis, jag har som jag skrev ovan 2st främre, 2st mellan och 1st bakre och ingen katt så vad blir ett bra alternativ för min bil då, från simons, att ersätta den bakre med ett direkt rör eller annan ljuddämpare???

Användarvisningsbild
Mullis
Legend
Namn: Daniel Andersson
Kör: Bil, kanske

Inlägg av Mullis »

Raidmax V6 skrev:JAA, Mullis, jag har som jag skrev ovan 2st främre, 2st mellan och 1st bakre och ingen katt så vad blir ett bra alternativ för min bil då, från simons, att ersätta den bakre med ett direkt rör eller annan ljuddämpare???
Aj, de missade jag, Alexander... Måste varit trött då på jobbet...

Med bara ett rör så tror jag att de kommer låta lite för mycke...
Beroende på vad du vill ha, standard eller rostfritt så kanske de kan bli bra med en SMALL (oval, kort) dämpare eller en MEDIUM51 (oval, lång) i 2".
Har ju mer att välja på om du vill ha 2.5"...

Om du ska byta hela systemet så kan de främre behållas, har för mig att de är flamdämpare. De kan man behålla och sen bygga vidare med 2.5".
Om jag inte missminner mig så går de två rör ifrån motorn till flamdämparna och till mellanljuddämparna, därefter så går de ihop till ett rör...
Om jag inte missminner mig så är de två rören i n i mellandämparna på 2" eller kring 2".
Därifrån kan man göra ett 2.5" system med en SPLITT63 som går vidare tex en BIG63 eller SUPER63.
Kan de vara något för dig?
MVH // Mullis

Tekniker & Allt i allo... "Nothing impossible"
Är numer med i 1000-inläggsklubben!
Kör: Mondeo Titanium TDCi -05, Japan & 1.9 MW slipmaskin...

Raidmax V6

Inlägg av Raidmax V6 »

Du har precis rätt för så är det att efter dom 2st mellandämparna går rören ihop till ett slutrör med dämpare.
Så du tycker att jag ska ersätta den gamla med en ny dämpare men isådanafall vilken storlek då, 2,5 eller 3tum??

Skriv svar