Läckande servo

Tekniska diskussioner om bilar, motorer och andra relaterade prylar.
dundret
Erfaren
Namn: Peter Mäki-Kauppila
Kör: Ford Sierra 2.0 å Ford Scorpio 2.9
Kontakt:

Läckande servo

Inlägg av dundret »

Tjenare,
Har blivit erbjuden och köpa en Sierra -90 med Doch motorn för en billig slant, enda stora problemet är att styrservon läcker på den, och förra ägaren sa att kuggstången skulle behövas bytas..

Så jag undrar vad kuggstången på ett mer korrektare sätt heter t.ex. på bildelsbasen? är det Styrväxel / Snäcka kanske?
Sedan är den bökig och byta? och bör man byta nått annat oxå medans man endå håller på?

Har själv inte kollat på bilen ännu så jag går på vad förra ägaren har sagt än sålänge.
Puttrar runt i en Sierra 2.0 Pinto :racesmile
Projekt: :jobbar5: Manta B 2.0

Användarvisningsbild
BelseBoB
Legend
Namn: Kristoffer Kuula
Kör: Austin Mini

Inlägg av BelseBoB »

kan inte svara vad det heter "på riktigt" men du borde kolla mer exakt vad det är som läcker. misstänker det är rätt dyra grejjer och inte kul att köpa fel!

vad jag har kollat på mina sierror ser det väldigt bökigt ut att byta servosystemet utan att ha ur motorn :Odd: och dessutom rätt klottigt.
Ford 26M -70 *100% orginal*
Ford Consul -72 V8
Austin Mini 850 -64
Peugeot 103 ;)

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Styrväxel är det mer korrekta namnet på nämda pryl,, och denna är tämligen lätt att byta som även nyligen gjordes åt en grannes Pinto Sierra -88 alltså en ren styrservo konvertering för runt 1500:- utan problem faktiskt, det enda som behövdes demonteras var generatorn till sitt nya fäste,,

Men men,, kontrollera var det läcker, det kan vara så enkelt som en slanganslutning,, annars är det som sagt inga konstigheter att byta styrservot på denna.

Skriv svar