ESP ur funktion på Focus FFV -06

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
StefanG

ESP ur funktion på Focus FFV -06

Inlägg av StefanG »

Hej,

Någon som vet vad det kan vara för fel när man får "ESP system ur funktion" i displayen på bilen? Att det har med ABS och dylikt förstår jag, men är det någon som har mer erfarenhet av vad det mer specifikt kan vara.
Har testat att läsa felkoder i TEST-läge, men det finns inga att visa.

Bilen hade stått still en vecka innan felet uppträdde. Felet kom vid första starten av bilen efter stillaståendet och finns kvar efter flera omstarter.

Mvh
//Stefan

Svennas
Veteran
Namn: Danne S
Kör: Kuga PHEV

Inlägg av Svennas »

StefanG skrev:Hej,

Någon som vet vad det kan vara för fel när man får "ESP system ur funktion" i displayen på bilen? Att det har med ABS och dylikt förstår jag, men är det någon som har mer erfarenhet av vad det mer specifikt kan vara.
Har testat att läsa felkoder i TEST-läge, men det finns inga att visa.

Bilen hade stått still en vecka innan felet uppträdde. Felet kom vid första starten av bilen efter stillaståendet och finns kvar efter flera omstarter.

Mvh
//Stefan
Kan vara allt från en trasig säkring till bromsljuset till att styrdonet på hydraulenheten har gått. Det händer på dom där bilarna. Åk till någon och läs av felkoderna om du inte har tillgång till felkodsläsare.

StefanG

Läst felkoder...

Inlägg av StefanG »

Japp, det var som du sa. Var iväg idag och läste felkoder.
Enligt dem är det styrdonet till hydraulenheten som är trasigt (efter endast två år och tre månader och 1550 mil). Vilken kvalitet!?! :confused:

Kostnad att byta det hela går ENDAST på 17.300:-, som hittat!
Tur att man har maskinskadeförsäkring som täcker det mesta...

klimpan
Veteran
Namn: jim tovesson
Kör: ford focus 2008

Inlägg av klimpan »

borde inte det gå på garantin?

StefanG

Inlägg av StefanG »

Tyckte med att det borde gått på garantin, men "den gick tyvärr ut för tre månader sedan" var svaret. Det är service det... :rolleyes:

Mike N

Inlägg av Mike N »

Verkar som Ford låter försäkringsbolagen dvs kunderna stå för endel av utvecklingskostnaderna på sina bilar.

klimpan
Veteran
Namn: jim tovesson
Kör: ford focus 2008

Inlägg av klimpan »

synd me garantin. men heller en sjävrisk än 17 tusen kr :P hoppas det löser sig =)

mgrey
Nybörjare
Namn: Magnus G
Kör: Focus & S-Max

Inlägg av mgrey »

StefanG skrev:Japp, det var som du sa. Var iväg idag och läste felkoder.
Enligt dem är det styrdonet till hydraulenheten som är trasigt (efter endast två år och tre månader och 1550 mil). Vilken kvalitet!?! :confused:

Kostnad att byta det hela går ENDAST på 17.300:-, som hittat!
Tur att man har maskinskadeförsäkring som täcker det mesta...
Kan meddela att jag också har en -06 (2100mil) med samma fel. ESP lampan började lysa för ca en månad sedan utan förvarning.

Jag har fått en offert på 15918kr för att laga.

Det är dock inte helt klart att jag behöver betala ännu (väntar på samtal från verksta'n).

Ford borde förlänga garantin och prata med sin underleverantör....

Jag återkommer!

Kee22

Inlägg av Kee22 »

Köpte min Focus 06 för en vecka sedan privat gått 600 mil. Har också fått detta fel någon som kan ge lite mer info på vad som hände sen? Gick det på garantin? Vad gick självrisken på?

Svennas
Veteran

Inlägg av Svennas »

Kontakta din lokala Fordhandlare så dom får ta reda på om det är styrenheten eller hydraulenheten som ska bytas. Sedan kan dom göra en förfrågan till Ford via ett dokument som heter S-29. Ford brukar numera betala denna reparation, men Fordhandlarna måste först skicka in förfrågan för godkännande.

2012-10-11: Uppdatering då det visar sig att folk hittar denna gamla tråd...
Det är inte längre aktuellt med S29 på dessa hydraulenheter.

Användarvisningsbild
Baby blå
Legend
Namn: Martin R
Kör: Transit

Inlägg av Baby blå »

@svennas

Problemet är inte i den ena eller andra delen. Man måste byta hela enheten.
C1288 heter felkoden o säger att tryckgivaren för ABS system är utanför gränserna. Den mekaniska delen av givaren sitter i ABS enheten och den elektriska delen i styrdonet som är skruvat på ABS.
Detta innebär att för att byta givaren måste komplett ABS enhet bytas.

Men helt rätt ang S:29. Ford har en "goodwill" garanti på detta problemet.

//

Svennas
Veteran

Inlägg av Svennas »

Baby blå skrev:@svennas

Problemet är inte i den ena eller andra delen. Man måste byta hela enheten.
C1288 heter felkoden o säger att tryckgivaren för ABS system är utanför gränserna. Den mekaniska delen av givaren sitter i ABS enheten och den elektriska delen i styrdonet som är skruvat på ABS.
Detta innebär att för att byta givaren måste komplett ABS enhet bytas.

Men helt rätt ang S:29. Ford har en "goodwill" garanti på detta problemet.

//
Där har du fel. Det finns två olika fel på Focusbilarna. C1288 är som sagt tryckgivaren som sitter inne i hydraulenheten. Den beställs precis som du säger som komplett enhet och byts som komplett enhet. Däremot så finns ett annat fel på Focus som beror på ett fel inne i styrenheten som sitter skruvad på hydraulenheten. Styrenheten säljs som lös del och byts som lös del. Vi har bytt en hel del både styrenheter löst men i de fall felkod C1288 visats bytt komplett hydraulenhet inklusive styrdon.

Användarvisningsbild
Baby blå
Legend

Inlägg av Baby blå »

@Svennas:
Visst har jag fel ....

@alla andra:
Här kunde det finnas ett bifogat brev från ingengören som ligger bakom Teves Mk (20,25,60,70)serie när det gäller ABS/ESP reglering men av sekretess skäl väljer jag att inte lägga det på ett officiellt forum.

//

Svennas
Veteran

Inlägg av Svennas »

Baby blå skrev:@Svennas:
Visst har jag fel ....

@alla andra:
Här kunde det finnas ett bifogat brev från ingengören som ligger bakom Teves Mk (20,25,60,70)serie när det gäller ABS/ESP reglering men av sekretess skäl väljer jag att inte lägga det på ett officiellt forum.

//
Du har givetvis rätt i att om felkod C1288 visas så byts hydraulenhet samt styrenhet ihop. (Detta är det vanligaste felet på Focus med "ESP ur funktion".

Däremot så händer det att det visas en annan felkod som inte alls har med tryckgivaren att göra. Då byts styrenheten separat. Detta fel är mycket vanligt på Fiesta men förekommer även på Focus.

(Du och jag har ju pratat många ggr per telefon, du har ju även handlat en bil hos oss, en fin RS)

Användarvisningsbild
Baby blå
Legend

Inlägg av Baby blå »

Haha, världen är liten.
Kan medd att RSen fortf är grymmans fin :-)

Vilken kod menar du då ??
Som du vet har vi ju ett gäng samtal per dag ang detta men helt ärligt så vet jag inte vilken annan kod du menar ??

Tell me :-)

Skriv svar