Bygga avgassystem St220?
-
jpd
Bygga avgassystem St220?
Hej!
Jag lite mer effekt och maffigare ljud.....
Funderar på att bygga ett avgassystem till min ST220, funderar på att plocka bort dubbeldämparna bak och ersätta med en singel dämpare på ena sidan. (något från Simons kanske) Funderar på 2,5 tums från katten och bakåt.
Frågor:
1) 2,5 eller 3 tums?
2) Ger det någon märkbar effekt att även byta till racekat?
3) De två små burkarna i främre (mot motorn) delen av avgassystem är väl också ljuddämpare? Något som provat att plocka bort dem? Kan man med en slutdämpare av "normal" storlek kompensera om man tar bort de främre dämparna eller blir ljudet alltför högt?
Intresserad av all input gällande byggnation av avgassystem.
Tack på förhand
Peter
Jag lite mer effekt och maffigare ljud.....
Funderar på att bygga ett avgassystem till min ST220, funderar på att plocka bort dubbeldämparna bak och ersätta med en singel dämpare på ena sidan. (något från Simons kanske) Funderar på 2,5 tums från katten och bakåt.
Frågor:
1) 2,5 eller 3 tums?
2) Ger det någon märkbar effekt att även byta till racekat?
3) De två små burkarna i främre (mot motorn) delen av avgassystem är väl också ljuddämpare? Något som provat att plocka bort dem? Kan man med en slutdämpare av "normal" storlek kompensera om man tar bort de främre dämparna eller blir ljudet alltför högt?
Intresserad av all input gällande byggnation av avgassystem.
Tack på förhand
Peter
- Mullis
- Legend
- Namn: Daniel Andersson
- Kör: Bil, kanske
Frågan är om du ska bygga själv eller köpa färdigt.
Orginalsystemet är anpassad till bilen, men visst kan man bygga själv. Risken att man får det till det sämre med de.
Milltek har ett system som är byggd för ST220 och de är ett 2,5" system med 4" slutrör och det är i rostfritt som orginalsystemet (delvis?) är.
Direktlänk: http://www.millteksport.com/exhaust.pro ... iantid=163
Pris kan du leta även där...
Orginalsystemet är anpassad till bilen, men visst kan man bygga själv. Risken att man får det till det sämre med de.
Milltek har ett system som är byggd för ST220 och de är ett 2,5" system med 4" slutrör och det är i rostfritt som orginalsystemet (delvis?) är.
Direktlänk: http://www.millteksport.com/exhaust.pro ... iantid=163
Pris kan du leta även där...
MVH // Mullis
Tekniker & Allt i allo... "Nothing impossible"
Är numer med i 1000-inläggsklubben!
Kör: Mondeo Titanium TDCi -05, Japan & 1.9 MW slipmaskin...
-
micke st220
Jag har tagit bort dom två mittersta ljuddemparna underbilen. Jag provade först att ta bort en av dom för att jag vill inte att det skulle mullra för mycket. Men demparna är byggda så att det går två rör igenom dom, ett rör för varje cylinderrad. I första demparen så dempas den bakre cylinderraden och den främrecylynderradens rör går bara rakt igenom utan dempning. Och i den andra demparen tvärtom. Därför bör man ta bort båda demparna så att cylinderraderna inte får olika motstånd. Så jag plockade bort båda och jag blev väldigt nöjd med resultatet. Ljudet i kupén är nästan oförädrat först över 4000 varv börjar det vråla. Det mesta ljudet går bakåt. Alltså från slutröret och bakåt. Min arbetskamrat sa att det lät mer när man satt i baksätet än när man satt i fram. Så det är kanske inte att rekomendera om du har familj och barn eller djur som ska sitta i bak i bilen längre sträckor. Den låter bra mycket vassare nu, helt klart värt jobbet. Men man bör ha tillgång till lyft och svets för jobbet.
-
jpd
-
östragummi
-
östragummi
Idag har jag varit ner till http://www.simons.se och fått ett avgasystem måttat till min ST220 KOMBI, så inom en snar framtid så kan ni med kombi bilar äntligen få ett eftermarknadssystem till bilen.
Dem blir först i världen vad jag vet med ett massproducerat system till ST220 KOMBI. Om det är någon med en ST220 Sedan som vill ha ett system gratis så ring fort som fan 0321-530930 och boka en tid för eran bil.
All personal på SIMONS va supertrevliga och ställde upp med bil och allt under tiden som dem byggde systemet på min bil.
Dem blir först i världen vad jag vet med ett massproducerat system till ST220 KOMBI. Om det är någon med en ST220 Sedan som vill ha ett system gratis så ring fort som fan 0321-530930 och boka en tid för eran bil.
All personal på SIMONS va supertrevliga och ställde upp med bil och allt under tiden som dem byggde systemet på min bil.
-
östragummi
Dem hann precis klart med prototypen innan det va dax att rulla hem till Stockholm igen, så dem ska finslipa det och så får jag hem det i nästa vecka.
Vi startade bilen dock så va det inte helt tätt i alla skarvar(det va komplicerat att bygga på kombin) men det morra på bra och med 4" utblås som fyller ut hålen i bakspoilern så är jag supernöjd, det va ett riktigt bra jobb dem gjorde där nere i smålands skogar
Vi startade bilen dock så va det inte helt tätt i alla skarvar(det va komplicerat att bygga på kombin) men det morra på bra och med 4" utblås som fyller ut hålen i bakspoilern så är jag supernöjd, det va ett riktigt bra jobb dem gjorde där nere i smålands skogar
-
östragummi
Jag vet att det finns några som tillverkar till SEDAN men inte några som gör till KOMBI;)Mullis skrev:Första företaget i Sverige, annars så finns det Milltek om ni vill ha rostfritt...
Östragummi, är Simons i rostfritt eller svartstål/galvat?
Det är rostfria grejer. http://www.simons.se/NH/material.htm
- Mullis
- Legend
- Namn: Daniel Andersson
- Kör: Bil, kanske
Ja, de kanske var så de var...östragummi skrev:Jag vet att det finns några som tillverkar till SEDAN men inte några som gör till KOMBI;)
Det är rostfria grejer. http://www.simons.se/NH/material.htm
Bra att det är rostfritt, då kanske man har jobbet kvar i några år till...
MVH // Mullis