therealpinto - Ford Capri Turbo

Avdelning där forumsanvändare kan skapa sin egen projekttråd och visa upp sin Ford för alla på forumet.
Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Foton då....

Så här står bilen på fjädringen utan tank nu:
Bild

Bild

Ganska lagom i höjd.

Ljuddämpare då:

Bild

Vänster sidas dämpartorn:
Bild

Höger:

Bild

Utan hjul:

Bild

Bild

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Tags:

Användarvisningsbild
Mikael S
Legend
Namn: Mikael S
Kör: Ford Sierra mk1 600hk, Yamaha Viper turbo 162"
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Och du tyckte jag skulle sänka mera :D

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Ja men du har ju större hjul ;-)

/Gustaf

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Bakvagnen får vila lite men det kliade i fingrarna igår så jag angrep insuget. Jag har ju köpt ett av Micke men av olika anledningar ville jag köra med original Pinto fuelrail.

Då blev det så här:

Bild

Bild

Fäste för TPS på Volvospjället behövdes också:

Bild

Bild

Insuget ska också modifieras för Fords tomgångsmotor, men jag velar lite. Antingen skruvar jag tomgångsmotorn under insuget, direkt på det, eller så gör jag bara slanganslutningar så tomgångsmotorn kan placeras någon annan stans. Slanganslutningar är enklare men det är smidigt om allt sitter fast på samma ställe. Jag måste kolla hur gott om plats jag har.

Planen från början var att skära upp plenumet och montera trattar men jag skippar nog det. Ett trattat insug blir det kanske senare, en egen konstruktion då.

/Gustaf

Användarvisningsbild
Mikael S
Legend
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

therealpinto skrev:Bakvagnen får vila lite men det kliade i fingrarna igår så jag angrep insuget. Jag har ju köpt ett av Micke men av olika anledningar ville jag köra med original Pinto fuelrail.

/Gustaf
Varför? Är fullständigt övertygad av railen jag tillverkade flödar mycket bättre, ser bättre ut och ger ett cleant mototrum. Enda som hade behövts om man velat var en vinkel innan fördelaren

Blev en aning besviken nu då det inte kommer se bra ut tyvär med en btr sitta så där

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Jag vill köra med min regulator som jag har och ledningarna som jag har dem.

Men jag håller med om att det inte blir lika snyggt. Jag ska i alla fall provmontera och se hur det verkar. Det är inte för sent att bygga om igen...

Hur var det, du hade byggt fuelrailen för DOHC-regulator?

/Gustaf

Användarvisningsbild
Mikael S
Legend
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

therealpinto skrev:Jag vill köra med min regulator som jag har och ledningarna som jag har dem.

Men jag håller med om att det inte blir lika snyggt. Jag ska i alla fall provmontera och se hur det verkar. Det är inte för sent att bygga om igen...

Hur var det, du hade byggt fuelrailen för DOHC-regulator?

/Gustaf

Ibland måste man försaka en sak för att få en annan. Utseende och funktion är nått att sträva efter och en orginal rail är inte bra till nått. Det är den bistra sanningen :)

Använde en helt vanlig reglutator från DOHC

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Tja...originalrailen har fästen för spridarclips och den är fäst i tre punkter så den sitter stadigare. Alltid nåt...

Vi får se om jag kör det en sväng till kanske.

/Gustaf

Användarvisningsbild
martin n
Legend
Namn: Martin Nylund
Kör: cossie rwd.
Medlemsnummer: 33

Inlägg av martin n »

måste tyvärr säga att jag håller med micke... ser ut som lite "funktion före form"

//martin

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Jo, men så är det, så har det alltid varit och så kommer det nog alltid vara i den här bilen. Funktion går före form.

Kan man göra det snyggt är det kul men för mig är det viktigare att bilen funkar och att den är körbar än att den står halvfärdig i garaget med snygga lösningar. Jag har helt enkelt inte tiden som behövs för att klara både form och funktion i alla lägen.

Men som sagt, jag har en idé eller två om hur fuelrailen kan lösas snyggare och lika bra ;-)

/Gustaf

Användarvisningsbild
Mikael S
Legend
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Fast funktion fanns redan innan du börja då jag skickade med en rail som funkade. Alltså la du ner tid som du inte har i onödan för att tillverka en lösning som är sämre en den befintlige ;)

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Så kan man se på det. ;-)

Min syn är att railen som följde med behövde jobb den också. Stosarna mot spridarna vill jag fasa av (vass kant, kan ha blivit av transporten om något legat emot) och jag ville lägga till ett tredje fäste. Dessutom föredrar jag att ha spår för spridarclipsen.

Allt detta kan vara onödiga modifieringar men jag tyckte att det var tillräckligt för att testa originalrail istället, som jag också har 2 st kalibrerade bränsletrycksregulatorer till.

/Gustaf

Användarvisningsbild
Mikael S
Legend
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Ja är ju din bil så du gör ju som du vill. Kändes bara som i detta fallet att du gick in för en dålig lösning bara för ändradets skull, du kunde enkelt kompleterat med ett tredje fäste. Ska inte tjata om det mer du vet vad jag tycker :)

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

När det gäller infästningen av fuelrailen så har jag sett lite för många bilar där den lossat för att våga chansa på något som jag inte litar på till 100%. Dessutom vet jag att jag inte kommit igenom besiktningen på strippen här med en rail som teoretiskt sett kan tryckas loss. I somras blev minst en bil stoppad pga en liknande infästning.

Det är alltså inte bara ändring för ändrandets skull även om det kan verka så.

Men nu ser vi framåt :-) När julgranen slutat ockupera garaget ska jag se vad jag kan hitta på.

/Gustaf

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Efter den kollektiva mobbingen ;-) bestämde jag mig för att bygga tillbaka till Mickes fuelrail. Men jag lade till ett extra fäst för "peace of mind".

Bild

Bild

Nu ska det bara till en regulator och lite slang på det där då...och färg, förstås.

/Gustaf

Skriv svar