Är verkligen gamla fordar så kassa?
-
Stew
Är verkligen gamla fordar så kassa?
Har flyttat till villa ute på landet, och behövde därmed en extra bil. Fordar var billiga i pris (kollad epå bilar runt 20.000, fordarna är flera år nyare än andra bilmärken för det priset). Alla jag pratade med varnade mig för ford. Vissa hotade till och med att sluta prata med mig om jag köpte en. (främsa argumentet från de flesta var att det finns en anlednign till att de är billiga i inköp) Men dum som jag är så köper jag en ändå.
En mondeo 99.
Den såg hyffsad ut vid köpetillfället. Ingen rost, allt såg ut att fungera, förtutom stolsvärme fram.
Detta var för ett halvår sedan. Nu har jag pumpat in 20.000 utöver inköpspriset på 20.000 på bilen. Saker pajjar hela tiden! Vad är det här för någon skit??? Bilen har fortfarande itne rostat, vilket är ett plus, men resten verkar vara gjort i paper maiche eller något?
Är det sant som typ alla säger, att äldre fordar är skrot?
Förmodligen är detta tokfel forum att gå till offensiv mot ford
Nya fordar verkar vara bättre. Känner flera som kör ford men är nöjda med dem.
Dock verkar alla säga samma sak om äldre modeller. Vad är felet? Varför håller de inte?
En mondeo 99.
Den såg hyffsad ut vid köpetillfället. Ingen rost, allt såg ut att fungera, förtutom stolsvärme fram.
Detta var för ett halvår sedan. Nu har jag pumpat in 20.000 utöver inköpspriset på 20.000 på bilen. Saker pajjar hela tiden! Vad är det här för någon skit??? Bilen har fortfarande itne rostat, vilket är ett plus, men resten verkar vara gjort i paper maiche eller något?
Är det sant som typ alla säger, att äldre fordar är skrot?
Förmodligen är detta tokfel forum att gå till offensiv mot ford
Nya fordar verkar vara bättre. Känner flera som kör ford men är nöjda med dem.
Dock verkar alla säga samma sak om äldre modeller. Vad är felet? Varför håller de inte?
- Järnkaminen
- Legend
- Namn: Johan Mejenqvist
- Kör: Fiesta ST 200 MK8
- Medlemsnummer: 295
- Sotvispen
- Veteran
- Namn: Michael Lindström
- Kör: Sierra Cosworth rwd, Bmw 525
Problemet som jag tror är att folk är dåliga på att sköta om sina bilar med service och underhåll. De som köper en ny Ford är i regel inte de som har ett stort bilintresse eller särskilt gott om pengar. Utan då hade de köpt en flashigare bil som Audi ,Bmw ,Mercedes eller liknande. Det jag vill komma till är att om man inte har något intresse i sin bil så sköts den inte om heller och det tror jag är skälet till att många säger att Ford är skit. Sen är folk väldigt bra på att tala gott om det märket som de äger även att det är kostsamma reparationer osv. Detta är helt och hållet min egna åsikt.
- Paroxyst
- Legend
- Namn: Marc S
- Kör: Commodore 72
- Kontakt:
Jaa vad ska man säga.
Du har tydligen fått lära dig den hårda vägen. Ford är mycket bra bilar om man sköter om dem. Dvs att du meckar på dem, det har uppenbarligen inte förra ägaren gjort och nu står du med hundhuvudet. Antingen fortsätter du att köra med bilen och lägger ut ca: 20K till och har en ganska hyfsad bil eller så säljer du den för drygt 20K och går därifrån med en dyrköpt läxa. Riktigt gamla Fordar, de som jag kör hade så lite finesser så när man bytt dem för några hundringar så kör man hur länge som helst. 99:a ..inte ens 10 år gammal bil ..tsk tsk. Det går att få slut på nyare bilar än så på kortare tid och inte nödvändigtvis Ford. Du har bara fått en hatad/icke omskött Ford.
"Nothing lasts forever. Just ask a Ford Pinto" (Dexter Morgan - Season 1)
- cossiehenke
- Legend
- Namn: Henrik Wikström
- Kör: Japansk Premiumbil !
- Kontakt:
-
SK Racing
Nja allt har ju två sidor, visst är Ford en billig bil begangnad, men det beror ju på att dom är billigare nya och att dom rasar väldigt fort i värde pga sitt dåliga rykte.
Jag bruka säga med glimten i ögat att Ford är en socialgrupptrebil, begangnad då alltså och oftast så struntar denna kategori fullständigt i underhållet.
Men att gnälla på bilen när den inte fungera, ja det gör man så gärna, nämner man bristande underhåll som orsak så får man minsann höra att man det senaste året har kollat oljan 1 gång och faktiskt köpt 1 st vindrutetorkare på Rusta
även tömt askkoppen...
O andra sidan så finns det ju en bra bieffekt av detta och det är ju att vi andra Ford människor på detta sätt oftast får gratis reservdelsbilar
Jag anser att en beg Ford är ett bra köp för den som är lite händig och kan skruva själv, då man får ganska ny bil för pengarna, kan man inte skruva själv så brukar jag alltid rekomendera folk som frågar mig att köpa nytt o att byta var tredje, fjärde år.
Jag har 2 st Ford Sierra, en brukis o en busbil och jag har inte ångrat mitt val av bruksbil då dom är lätta att skruva med och att delarna till i allafall Sierra i många fall är gratis.
Ens bil är ju vad man gör den till, det är ju jag som bilägare som bestämmer hur bilen ska må o fungera.
Det sistnämda är ju dock svårt att påverka när en bil köps begangnad, det är ju därför viktig att undvika liken vilket kan vara svårt då bilarna hos bilhandlare rekondas och ges ett okulärt fint skick.
Därför är det ALLTID viktigt att ha med en riktig duktig gnällk*k som inte bangar för att ställa dom där svåra frågorna, samt att verkligen gå igenom bilen.
Som ett mycket gott alternativ så rekommendera jag att M-testa bilen innan köp, en jag vet som gjorde det fick sin bil väldigt billigt på firma efter ett sådant test, då bilen hade många fel och ett M-test kan ingen sätta sig emot
Jag bruka säga med glimten i ögat att Ford är en socialgrupptrebil, begangnad då alltså och oftast så struntar denna kategori fullständigt i underhållet.
Men att gnälla på bilen när den inte fungera, ja det gör man så gärna, nämner man bristande underhåll som orsak så får man minsann höra att man det senaste året har kollat oljan 1 gång och faktiskt köpt 1 st vindrutetorkare på Rusta
O andra sidan så finns det ju en bra bieffekt av detta och det är ju att vi andra Ford människor på detta sätt oftast får gratis reservdelsbilar
Jag anser att en beg Ford är ett bra köp för den som är lite händig och kan skruva själv, då man får ganska ny bil för pengarna, kan man inte skruva själv så brukar jag alltid rekomendera folk som frågar mig att köpa nytt o att byta var tredje, fjärde år.
Jag har 2 st Ford Sierra, en brukis o en busbil och jag har inte ångrat mitt val av bruksbil då dom är lätta att skruva med och att delarna till i allafall Sierra i många fall är gratis.
Ens bil är ju vad man gör den till, det är ju jag som bilägare som bestämmer hur bilen ska må o fungera.
Det sistnämda är ju dock svårt att påverka när en bil köps begangnad, det är ju därför viktig att undvika liken vilket kan vara svårt då bilarna hos bilhandlare rekondas och ges ett okulärt fint skick.
Därför är det ALLTID viktigt att ha med en riktig duktig gnällk*k som inte bangar för att ställa dom där svåra frågorna, samt att verkligen gå igenom bilen.
Som ett mycket gott alternativ så rekommendera jag att M-testa bilen innan köp, en jag vet som gjorde det fick sin bil väldigt billigt på firma efter ett sådant test, då bilen hade många fel och ett M-test kan ingen sätta sig emot
-
Stew
Tack för era svar!
Jo. Det är nog så att de förra ägarna inte brydde sig om bilen det minsta. Den var tjejjkörd, något som ofta kan vara positivt, men i detta fallet var det nog inte det... Hon hade inte koll på något...
Saker som inte var gjorda:
Kamremsbyte
Inställning av framvagn efter byte av länkarm
Båda kom som en sur överaskning för mig.
Sedan har det varit trassel med (och de förra ägarna kände förmodligen till vissa problem)
Trasig fläktmotor till kupefläkt.
Trasig kylarslang
Trasig LMM
Sätesvärmare
För höga CO / HC utsläpp (fick vi reda på nu på besiktningen, ohhhh joy!! Inte fixat än)
Snea bromskivor (Det var små vibrationer vid bromsning då jag köpte bilen, trodde inte det var så illa)
Utöver det har jag haft inne den på service + bytt till nya vintersulor.
Vissa saker är frivilliga som kupefläktsmotor och service. Räknar med att allt gått på 20´ då vissa saker frivilliga.
Jag har inget imot att mecka med en bil. Bara att det får finnas gränser
Hoppas att den håller ett tag nu, på något sätt tvivlar jag på det dock!
Mvh
Stefan
Jo. Det är nog så att de förra ägarna inte brydde sig om bilen det minsta. Den var tjejjkörd, något som ofta kan vara positivt, men i detta fallet var det nog inte det... Hon hade inte koll på något...
Saker som inte var gjorda:
Kamremsbyte
Inställning av framvagn efter byte av länkarm
Båda kom som en sur överaskning för mig.
Sedan har det varit trassel med (och de förra ägarna kände förmodligen till vissa problem)
Trasig fläktmotor till kupefläkt.
Trasig kylarslang
Trasig LMM
Sätesvärmare
För höga CO / HC utsläpp (fick vi reda på nu på besiktningen, ohhhh joy!! Inte fixat än)
Snea bromskivor (Det var små vibrationer vid bromsning då jag köpte bilen, trodde inte det var så illa)
Utöver det har jag haft inne den på service + bytt till nya vintersulor.
Vissa saker är frivilliga som kupefläktsmotor och service. Räknar med att allt gått på 20´ då vissa saker frivilliga.
Jag har inget imot att mecka med en bil. Bara att det får finnas gränser
Hoppas att den håller ett tag nu, på något sätt tvivlar jag på det dock!
Mvh
Stefan
-
SK Racing
Co-hc är ofta ventiltätningar och otäta ventiler som är boven, mina kompisar som håller på med Ford river toppar på zetecen som jag byter kalsingar typ...
Så en topprenovering är nog förestående, o andra sidan så fungerar ju sedan motorn ca 15000+ mil till sedan, LMMén har jag för mig kostar en slant till dessa bilar? eller har jag fel?
Så en topprenovering är nog förestående, o andra sidan så fungerar ju sedan motorn ca 15000+ mil till sedan, LMMén har jag för mig kostar en slant till dessa bilar? eller har jag fel?
- Davve
- Legend
- Namn: David Eriksson
- Kör: Chevy Bel Air 65 2dr post, XC90 D5 my16
- Kontakt:
MEN USCH!
En bil som är knappt 10 år borde inte kosta sitt inköpsvärde för att hålla skiten rullande... men mondeo mk1 är väl en ingen superbil?
Runt 50k borde man väl kunna komma upp på årsmodeller runt 02-04, de mondeorna är nog mycket bättre. trots allt en ford så man kanske inte så ha för höga tankar
Tror många som åker ford gör det för det är billiga i inköp och skapligt stora och så skiter de helt och hållet i bilen, den går så länge den går. Inte så kul och köpa en bil efter någon sådan...
En bil som är knappt 10 år borde inte kosta sitt inköpsvärde för att hålla skiten rullande... men mondeo mk1 är väl en ingen superbil?
Runt 50k borde man väl kunna komma upp på årsmodeller runt 02-04, de mondeorna är nog mycket bättre. trots allt en ford så man kanske inte så ha för höga tankar
Tror många som åker ford gör det för det är billiga i inköp och skapligt stora och så skiter de helt och hållet i bilen, den går så länge den går. Inte så kul och köpa en bil efter någon sådan...
MVH: Davve
Slutfordat...
Slutfordat...
- cossiehenke
- Legend
- Namn: Henrik Wikström
- Kör: Japansk Premiumbil !
- Kontakt:
Många fel där som mängder av bilägare skiter i.
kamrem, vad är det?
skeva bromsskivor, vad är det?
framvagnsjustering, vad är det?
allt som inte syns på besiktningen skiter många i.. i ditt fall blev det en hel del grejjer tyvärr. Tråkigt men sant.
Hoppas det löser sig skapligt iallafall och att du kan fixa det mesta själv så du inte behöver lägga ut för att någon annan skall skruva åt dig.
mvh/ Henke
kamrem, vad är det?
skeva bromsskivor, vad är det?
framvagnsjustering, vad är det?
allt som inte syns på besiktningen skiter många i.. i ditt fall blev det en hel del grejjer tyvärr. Tråkigt men sant.
Hoppas det löser sig skapligt iallafall och att du kan fixa det mesta själv så du inte behöver lägga ut för att någon annan skall skruva åt dig.
mvh/ Henke
"Esox Lucius"
- Mikael S
- Legend
- Namn: Mikael S
- Kör: Ford Sierra mk1 600hk, Yamaha Viper turbo 162"
- Kontakt:
Har vi inte lärt oss genom åren att en Ford ska inte skämmas bort mer regelbunden service. Det är ju mycker roligare att klaga på den när den går sönder.
Jag har ägt över 70 bilar och det märket jag får skruva minst med är just Ford, kanske därför jag helst äger en sådan då jag inte gillar att skruva speciellt mycket.
skulle vara intressant och så vad som hände om folk började behandla sina Audis, beemers osv med samma respektlöshet som dom flesta behandlar en Mondeo etc.
Jag har ägt över 70 bilar och det märket jag får skruva minst med är just Ford, kanske därför jag helst äger en sådan då jag inte gillar att skruva speciellt mycket.
skulle vara intressant och så vad som hände om folk började behandla sina Audis, beemers osv med samma respektlöshet som dom flesta behandlar en Mondeo etc.
-
Stew
Suck... Topprenovering. Dyrt... Vad brukar det gå på till en mondeo? Det vågar jag inte ge mig på själv..SK Racing skrev:Co-hc är ofta ventiltätningar och otäta ventiler som är boven, mina kompisar som håller på med Ford river toppar på zetecen som jag byter kalsingar typ...
Lmm:en vad inte tokdyr. 850:- begagnad-
-
Peter H
- Legend
- Namn: Peter Hallgren
- Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
- Kontakt:
Utan att för egen del ta allt för mycket ford i försvar och utan att det direkt står Ford i pannbenet så är egna erfarenheter av just tre mondeos (-94, -94 och nuvrande -99) som samtliga inte inneburit mer krångel eller krävt mer service än någon annan bil oavsett märke, så är och har det bara varit för egen del genom alla åren och även som mångår erfaren bilmek.
Att sedan ens behöva pumpa in så pass mycket slantar i en lika mycket värd bil under kort tid är ju snudd på bedrövligt, men som redan framhävt så är det mycket beroende på hur bilen tidigare sköts osv som spelar en mycket viktig roll i sammanhanget.
Har med det även sedan ett par år en precis samma modell och årsmodell med 17000 mil på mätaren som så fungerat precis som förväntat och dessutom helt problem fritt kört denna närmare 3000 mil på 100% E85.
Så innan handduken kastas in vad gäller topprenoveringen är det med dessa minst lika vanligt att lamdasonden är dålig, men ange vad avgasvärden var som säger en hel del,,, en ordinär topplocksrenovering som en granne nyligen lätt göra hos mindre verkstad slutade iaf på runda 8000:-.
Att sedan ens behöva pumpa in så pass mycket slantar i en lika mycket värd bil under kort tid är ju snudd på bedrövligt, men som redan framhävt så är det mycket beroende på hur bilen tidigare sköts osv som spelar en mycket viktig roll i sammanhanget.
Har med det även sedan ett par år en precis samma modell och årsmodell med 17000 mil på mätaren som så fungerat precis som förväntat och dessutom helt problem fritt kört denna närmare 3000 mil på 100% E85.
Så innan handduken kastas in vad gäller topprenoveringen är det med dessa minst lika vanligt att lamdasonden är dålig, men ange vad avgasvärden var som säger en hel del,,, en ordinär topplocksrenovering som en granne nyligen lätt göra hos mindre verkstad slutade iaf på runda 8000:-.
-
Stew