Lösa insugsspjäll till Mondeo 01, film
- Magnus89
- Veteran
- Namn: Magnus
- Kör: 2001 Mondeo HGV, 1972 Camaro RS, 1971 Camaro Z28 & 1982 Camaro Z28E
Lösa insugsspjäll till Mondeo 01, film
Tjena
När jag kollade runt här på sidan hittade jag en del trådar om problem med lösa insugsspjäll till 2001 och nyare Mondeo. Eftersom jag har en 01 som gått ca 20000 mil och skrammlar en del från motorn blev jag lite orolig, jag har hela tiden trott att det var kedjan som lät men efter att ha läst att det kunde vara spjällen som höll på att lossna bestämde jag mig för att kolla upp det. Jag använde ett fiberoptiskt instrument för att slippa lossa på insuget om nu spjällen skulle vara bra så att jag inte behövde skaffa nya packningar i onödan.
Intressant film
http://www.youtube.com/watch?v=tegzXoRbhiI

Nu är det vårt att se på bilden men det röda strecket är kanten på insuget och det blå strecket är axeln, man ser att hålet är ungefär dubbelt så stort som det var från början.

Det är nog dags att byta dom
Mvh Magnus
När jag kollade runt här på sidan hittade jag en del trådar om problem med lösa insugsspjäll till 2001 och nyare Mondeo. Eftersom jag har en 01 som gått ca 20000 mil och skrammlar en del från motorn blev jag lite orolig, jag har hela tiden trott att det var kedjan som lät men efter att ha läst att det kunde vara spjällen som höll på att lossna bestämde jag mig för att kolla upp det. Jag använde ett fiberoptiskt instrument för att slippa lossa på insuget om nu spjällen skulle vara bra så att jag inte behövde skaffa nya packningar i onödan.
Intressant film
http://www.youtube.com/watch?v=tegzXoRbhiI

Nu är det vårt att se på bilden men det röda strecket är kanten på insuget och det blå strecket är axeln, man ser att hålet är ungefär dubbelt så stort som det var från början.

Det är nog dags att byta dom
Mvh Magnus
"If you're under control, you're not going fast enough"
http://www.garaget.org/camaroz22
- Magnus89
- Veteran
Jag ringde runt till Ford igår och hörde vad dom skulle ha för en repsats men någon sådan fanns tydligen inte. Man var tvungen att köpa ett helt nytt insug med förstärkta bussningar runt spjällaxeln, samma insug som kom någon gång runt 2004 års modell. Detta innebar i sin tur att man behövde en annan oljeavskiljare, slangar mm vilket slutade på mellan 4000 till 6000 kr beroende på vilken Ford handlare man ringde till. Och i det priset ingick bara delarna.
Jag lossade därför på insuget idag och plockade bort spjällen så länge tills jag hittar ett förstärkt insug på skroten så nu behöver jag inte oroa mig för att något lossnar. Det blev stor skillnad på bilen när spjällen var borta, motorn blev mycket piggare. Spjällaxelns infästningar i insuget är mycket klena, det är konstigt att dom har hållt så länge som dom gjort.
Vad är egentligen poängen med dom här insugsspjällen?
Magnus
Jag lossade därför på insuget idag och plockade bort spjällen så länge tills jag hittar ett förstärkt insug på skroten så nu behöver jag inte oroa mig för att något lossnar. Det blev stor skillnad på bilen när spjällen var borta, motorn blev mycket piggare. Spjällaxelns infästningar i insuget är mycket klena, det är konstigt att dom har hållt så länge som dom gjort.
Magnus
-
micke st220
I inloppsgrenröret av plast sitter det virvelspjäll, som stänger en av de två inloppskanalerna i skiktat läge resp delvis i homogent läge (under ett visst varvtal).
På så vis erhålls önskad virvelbildning för luften, som ger ett optimalt blandningsförlopp för det insprutade blandningsmolnet (luftens rörelse stöder blandningsförloppet).
Virvelspjällen öppnas och stängs av en motor som aktiveras av motorstyrdon (PCM).
Virvelspjällens läge övervakas av en lägesgivare, som är kopplad direkt till virvelspjällaxeln.
I skiktat läge öppnas virvelspjällen kontinuerligt inom ett begränsat område med stigande varvtal och i förhållande till behovet.
I homogent läge är virvelspjällen helt stängda upp till ett gränsvarvtal (ca 3000 r/m, utom vid högt gaspådrag/fullgas).
Inloppsgrenröret tätas mot cylinderlocket med fyra gummipackningar.
Vid service ska gummipackningarna kontrolleras beträffande skador och bytas vid behov.
Via anslutningsröret (inbyggt i inloppsgrenröret) fördelas den återledda avgasmängden lika mellan alla cylindrarna.
Inloppsgrenröret får inte tas isär. Vid service ska det bytas komplett.
Virvelspjällens läge har avgörande inverkan på luftens laddningsrörelse. När virvelspjällen är stängda alstras en cirkelformig laddningsrörelse runt förbränningsrummets vertikala axel.
Denna förstärkta laddningsrörelse medger ett optimalt blandningsförlopp.
Eftersom den stängda inloppskanalen bildar en strypning så öppnas den vid stort luftmassaflöde (vid fullgas).
Förutom luftfyllningen i förbränningsrummet så påverkar virvelspjällens läge även tändningen och pulsationerna i inloppsgrenröret.
Ett felaktigt läge för virvelspjällen kan därför leda till misständningar. Därmed är detta ett avgasrelaterat system, som övervakas via inbyggd diagnos för bilar i Europa.
Information tagen från ford etis.
På så vis erhålls önskad virvelbildning för luften, som ger ett optimalt blandningsförlopp för det insprutade blandningsmolnet (luftens rörelse stöder blandningsförloppet).
Virvelspjällen öppnas och stängs av en motor som aktiveras av motorstyrdon (PCM).
Virvelspjällens läge övervakas av en lägesgivare, som är kopplad direkt till virvelspjällaxeln.
I skiktat läge öppnas virvelspjällen kontinuerligt inom ett begränsat område med stigande varvtal och i förhållande till behovet.
I homogent läge är virvelspjällen helt stängda upp till ett gränsvarvtal (ca 3000 r/m, utom vid högt gaspådrag/fullgas).
Inloppsgrenröret tätas mot cylinderlocket med fyra gummipackningar.
Vid service ska gummipackningarna kontrolleras beträffande skador och bytas vid behov.
Via anslutningsröret (inbyggt i inloppsgrenröret) fördelas den återledda avgasmängden lika mellan alla cylindrarna.
Inloppsgrenröret får inte tas isär. Vid service ska det bytas komplett.
Virvelspjällens läge har avgörande inverkan på luftens laddningsrörelse. När virvelspjällen är stängda alstras en cirkelformig laddningsrörelse runt förbränningsrummets vertikala axel.
Denna förstärkta laddningsrörelse medger ett optimalt blandningsförlopp.
Eftersom den stängda inloppskanalen bildar en strypning så öppnas den vid stort luftmassaflöde (vid fullgas).
Förutom luftfyllningen i förbränningsrummet så påverkar virvelspjällens läge även tändningen och pulsationerna i inloppsgrenröret.
Ett felaktigt läge för virvelspjällen kan därför leda till misständningar. Därmed är detta ett avgasrelaterat system, som övervakas via inbyggd diagnos för bilar i Europa.
Information tagen från ford etis.
- Magnus89
- Veteran
Den förklaringen fanns det inte mycket att klaga på.
Jag ska testa hur det går utan dem ett tag. Jag återkommer och berättar om jag haft problem med misständningar, högre bränsleförbrukning mm.
Jag ska testa hur det går utan dem ett tag. Jag återkommer och berättar om jag haft problem med misständningar, högre bränsleförbrukning mm.
- therealpinto
- Legend
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Hur mycket jobb är det att lossa insuget och ta bort spjällen eller inspektera dem? Hur är det med packningar etc?
Jag bör väl kolla min Mondeo men har ingen lust att handla prylarna "utifall att", men samtidigt är det ju en fråga om hur lång tid det tar att plocka loss, och om man sabbar packningar osv...
/Gustaf
Jag bör väl kolla min Mondeo men har ingen lust att handla prylarna "utifall att", men samtidigt är det ju en fråga om hur lång tid det tar att plocka loss, och om man sabbar packningar osv...
/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
-
micke st220
- therealpinto
- Legend
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Kontakt:
- Baby blå
- Legend
- Namn: Martin R
- Kör: Transit
Magnus89 skrev:Jag ringde runt till Ford igår och hörde vad dom skulle ha för en repsats men någon sådan fanns tydligen inte. Man var tvungen att köpa ett helt nytt insug med förstärkta bussningar runt spjällaxeln, samma insug som kom någon gång runt 2004 års modell. Detta innebar i sin tur att man behövde en annan oljeavskiljare, slangar mm vilket slutade på mellan 4000 till 6000 kr beroende på vilken Ford handlare man ringde till. Och i det priset ingick bara delarna.
Magnus
Det finns ett service kit att laga ditt bef insugsrör med.
Betydligt billigare än att köpa komplett nytt.
Fin nr: 1349276 (dubbelkolla vid besatällning)
Kostar ca 1500 :-
//
- motorcraft
- Veteran
- Namn: Jörgen Jacobsson
- Kör: Cosworth Rwd & Sierra GT
- Medlemsnummer: 25
- Magnus89
- Veteran
Jaha så det ska alltså passa även de tidigare insugen. När jag snackade med Ford sa dom bestämt att det inte fanns något repkit till det tidiga insuget.motorcraft skrev:jag köpte de där renoveringskittet till mitt insug, mondeo -01, står att de bara passar typ -04 och frammåt men den passar ändå på dom äldre,
packningarna är gjord i gummi och går sällan sönder vid demontering
Mvh
Var det bara att sätta i de nya insatserna till spjällen i insuget eller behövde du modifiera dom för att dom skulle passa?
Magnus
-
MaSu
- Erfaren
- Namn: Markus Sundström
- Kör: Ford Mondeo Ghia -02 2.0 16v
Samma info ges på Ford i Sundsvall, repsatsen har utgått. Hela insuget måste bytas.Magnus89 skrev:Jaha så det ska alltså passa även de tidigare insugen. När jag snackade med Ford sa dom bestämt att det inte fanns något repkit till det tidiga insuget.
Var det bara att sätta i de nya insatserna till spjällen i insuget eller behövde du modifiera dom för att dom skulle passa?
Magnus
- therealpinto
- Legend
- Kontakt: