ST220 Regnsensor?

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Matte78
Erfaren
Namn: Mattias G
Kör: ST220 hgv -05

ST220 Regnsensor?

Inlägg av Matte78 »

Hallå alla!

Nyligen skaffade jag en ST220 och håller på att bekanta mig med bilens funktioner... Ser att många ST220 har regnsensor? ...Är det standard på samtliga ST eller är det tillval? För om det är standard verkar min vara paj :confused: ...Eller så är den galet okänslig för den reagerar ju inte...

Nån som vet?
Vroom vroom! :eclipsee_

micke st220

Inlägg av micke st220 »

Det är tillval. Du har skrivit i fel del på forumet också, st220 är en mondeo och du har skrivit inne på Focus/C-max.

Scaramanga

Inlägg av Scaramanga »

Nu ligger den rätt :)

lmba
Nybörjare
Namn: Macke B
Kör: ST 220 -06

Inlägg av lmba »

Håller med upphovsmannen (om han nu har regnsensor)

Jag har också ganska nyligen blivit ST220 ägare och regnsensorn på min fungerar men hur den fungerar förstår jag inte.

Det verkar som om man ändrar känsligheten på "ringen" medan spaken är i läge "B" händer ingenting. Jag får hoppa ner i A eller upp i C för att känsligheten ska uppdateras.
Sen tycker jag uppförandet är allmänt okonsekvent. Ibland torkar den flera gånger utan att rutan är blöt för att senare inte torka alls när rutan är väldigt blöt.
Fler som upplever sina automatiska torkare som okonsekventa?

Läste förövrigt också i instruktionsboken att bakre torkare ska gå igång automatiskt när man lägger i Reverse. Det har jag inte märkt av på min än.

Användarvisningsbild
Halling
Veteran
Namn: Jon Halling
Kör: ST220

Inlägg av Halling »

Har inte kört just Mondeon med regnsensorn, men många andra bilar.

Baktorkaren skall antagligen bara gå om du samtidigt har framtorkaren påslagen, inte varje gång du lägger i backen. Kanske så du gjort, men det stod inte helt glasklart så jag påpekar det bara lite extra.

Regnsensorn fungerar ju sedan så att den skickar en ljusstråle mot framrutan och kollar hur den reflekteras tillbaka, eller om den bryts av pga dropparna på utsidan. Detta gör ju att många små droppar triggar sensorn mera än få stora. Det fenomenet märks också som en upplevd förändring i känsligheten beroende på bilens fart.

Sensorn sitter ju också på insidan av glaset, en liten bit ifrån. Särskillt på vintern kan det bildas imma på insidan av glaset, instängd mellan sensorn och glaset. Då tolkar sensorn det som regn på utsidan och försöker, utan framgång, torka bort det.

Sammantaget kan det kännas som att regnsensorn lever sitt eget liv ibland. Men om just Mondeons sensor är bättre eller sämre än andra bilar, och hur dess funktionalitet har blivit bättre eller sämre på olika årsmodeller får någon annan svara på.
Skål på er, och krama varandra i trafiken! :beerchug:

Skriv svar