240 Bromsok, Mazda-skivor. Fel på Bromscylinder?
-
lonewolf
- Erfaren
- Namn: john lundgren
- Kör: Ford capri -75
240 Bromsok, Mazda-skivor. Fel på Bromscylinder?
Nu Har jag fått på Mazda 323 skivor och 240 Bromsok på min capri -75a.
Men det funkar inte.. Har luftat hela systemet fram o bak. Det gick att bygga upp tryck i pedalen men efter en stund så kan man trycka pedalen i botten.
Trasig bromscylinder tänkte jag! gick ut o tog från den andra capri 75an jag har ståendes, på med den, Lufta om hela systemet igen!
Men inga som helst förbättringar! likadant där med!
Kan den Bromscylindern vara dåliga packningar i den med?
Jag har orginal bromsrör ner till oket sen sitter det en T-koppling (tog från sierrans bakre bromssystem) in i 240 oken. Om det spelar ngn roll?
Ni som gjort byte till volvo 240 ok & Mazda 323 skivor fungerade ert meddetsamma? Eller har ni bytt till volvo 240 bromscylinder också? Jag kolla på volvons men den har ju bara 2 bromsnipplar, Caprin har ju 3. hur gjorde ni då isf?
Men det funkar inte.. Har luftat hela systemet fram o bak. Det gick att bygga upp tryck i pedalen men efter en stund så kan man trycka pedalen i botten.
Trasig bromscylinder tänkte jag! gick ut o tog från den andra capri 75an jag har ståendes, på med den, Lufta om hela systemet igen!
Men inga som helst förbättringar! likadant där med!
Kan den Bromscylindern vara dåliga packningar i den med?
Jag har orginal bromsrör ner till oket sen sitter det en T-koppling (tog från sierrans bakre bromssystem) in i 240 oken. Om det spelar ngn roll?
Ni som gjort byte till volvo 240 ok & Mazda 323 skivor fungerade ert meddetsamma? Eller har ni bytt till volvo 240 bromscylinder också? Jag kolla på volvons men den har ju bara 2 bromsnipplar, Caprin har ju 3. hur gjorde ni då isf?
-
SK Racing
Har du inget yttre läckage så är det ett inre o det enda stället det kan vara det är i huvudcylindern, hur har du monterat slangarna till oken?
tänker bara på så att du inte gjort fel där och på så vis har en luftficka i oken som du inte får ut.
Är inte ute efter att idiotförklara dig utan ibland så får man, med mig inräknad hjärnsläpp
tänker bara på så att du inte gjort fel där och på så vis har en luftficka i oken som du inte får ut.
Är inte ute efter att idiotförklara dig utan ibland så får man, med mig inräknad hjärnsläpp
-
Micke L
- therealpinto
- Legend
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Jag fick byta till 240 huvudcylinder också (det har jag skrivit i nån guide...).
240-cylindern passar på Caprins bromsservo om man borrar om fästhålen i cylindern. Sedan får man sätta ett T-stycke till främre kretsen eftersom Volvon har en ensam utgång till den.
Reduceringsventil till bakhjulen är bra också...Sierra/Granada funkar.
/Gustaf
240-cylindern passar på Caprins bromsservo om man borrar om fästhålen i cylindern. Sedan får man sätta ett T-stycke till främre kretsen eftersom Volvon har en ensam utgång till den.
/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
-
lonewolf
- Erfaren
Oken sitter med luftnippeln uppåt, Jag har alltså ingen nippel längst ner.Micke L skrev:har du luftningen på oken uppåt? känner en som monterat oken uppochner med resultatet att det blev precis som du beskriver då de blir omöjligt att lufta.
hur passade mazdaskivorna annars? bult-on eller?
Mazdaskivorna passade utan problem! Jag svarvade en ring som jag hade mellan skivan o oket. Så att skivan skulle va centrerad.
Bifogar lite bilder
- Bilagor
-
-
-
lonewolf
- Erfaren
Kan man ta T-kopplingen som sitter under på sierrans bakre bromssystem?therealpinto skrev:Jag fick byta till 240 huvudcylinder också (det har jag skrivit i nån guide...).
/Gustaf
Och placera den ca 3-10 från bromscylindern?
Reduceringsventil, Är det den som sitter under bromscylindern? Går det inte fler bromsrör in i den? (plugga dom övriga?)lite osäker på hur den ser ut nämligen...
vart kan man lämpligast placera den?
Sitter det inte nåt liknande på caprin? (eller är det bara ett fördelnings block?)
- therealpinto
- Legend
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Kontakt:
Ja, man kan ta Sierrans T. Reduceringsventilen sitter under huvudcylindern på Sierran, montera den likadant på Caprin (samma vinkel och riktning). Den har bara ett inlopp och ett utlopp, den sitter i serie med bakre kretsen.
Caprin har ingen reduceringsventil utan ett "varningsblock" som tänder en lampa om man får olika tryck i fram- resp. bakre kretsen (kretsfel).
/Gustaf
Caprin har ingen reduceringsventil utan ett "varningsblock" som tänder en lampa om man får olika tryck i fram- resp. bakre kretsen (kretsfel).
/Gustaf
-
Micke L
-
erik.backman
- Erfaren
- Namn: Erik Bäckman
- Kör: Snart Taunus GXL 2.3 -75, Ford Torino GT 460 -71
-
lonewolf
- Erfaren
Jag fick låna en avluftare som man kopplar till kompressorn,
så när man blåser så blir det vaakum i slangen som suger ur luften ur bromssystemet.
Det blev lite bättre.. Men det är inte bra än, nu tar det lite längst ner.
Så igår hitta jag en gammal brandsläckare!
Den ska jag ha till att fylla på bromssystemet från bromsoken!
Det enda jag behövde göra med den var:
Sätta på en ventil förlängare,
En klocka (så man inte blåser i för högt tryck)
Och löda fast en nippel som man skruvar fast en kran i.
Så nu ska jag fylla på mitt bromssystem!
Nu ska jag väl slippa luften i systemet!
så när man blåser så blir det vaakum i slangen som suger ur luften ur bromssystemet.
Det blev lite bättre.. Men det är inte bra än, nu tar det lite längst ner.
Så igår hitta jag en gammal brandsläckare!
Den ska jag ha till att fylla på bromssystemet från bromsoken!
Det enda jag behövde göra med den var:
Sätta på en ventil förlängare,
En klocka (så man inte blåser i för högt tryck)
Och löda fast en nippel som man skruvar fast en kran i.
Så nu ska jag fylla på mitt bromssystem!
Nu ska jag väl slippa luften i systemet!
- Bilagor
-
-
-
-
lonewolf
- Erfaren
Nu har jag provat att fylla bromssystemet från bromsoken.
Det blev liiite bättre..
Jag har provat tre beg bromscyl och en splitter ny! ingen skillnad!
Det jag funderar på nu är:
Ni som satt på volvo 240 ok på era bilar, Vart har ni placerat T-kopplingen?
Jag har satt min T-koppling strax utanför bromsnipplarna (ingångarna) och sedan dragit ganska så snäva böjar.
Funkar det att ha bromsrören så?
/John
Det blev liiite bättre..
Jag har provat tre beg bromscyl och en splitter ny! ingen skillnad!
Det jag funderar på nu är:
Ni som satt på volvo 240 ok på era bilar, Vart har ni placerat T-kopplingen?
Jag har satt min T-koppling strax utanför bromsnipplarna (ingångarna) och sedan dragit ganska så snäva böjar.
Funkar det att ha bromsrören så?
/John
- Bilagor
-
-
- therealpinto
- Legend
- Kontakt:
Jag har gjort på samma sätt.
Har du kollat att du får full rörelse i cylindern? Innan jag flyttade om fästena till servot hade jag problem med att pedalen ville bottna i golvet innan cylindern rört sig tillräckligt. Jag laborerade med att ändra hävarmen på pedalen (mindre hävarm) och förlänga tryckstången till servot.
/Gustaf
Har du kollat att du får full rörelse i cylindern? Innan jag flyttade om fästena till servot hade jag problem med att pedalen ville bottna i golvet innan cylindern rört sig tillräckligt. Jag laborerade med att ändra hävarmen på pedalen (mindre hävarm) och förlänga tryckstången till servot.
/Gustaf