köptips 850 turbo

Allmänna diskussioner (ej teknik) om bilar, motorer och allt däromkring.
Användarvisningsbild
Lemon
Legend
Namn: Alexander Palmgren
Kör: S-Max 2,0T Ecoboost Aut

köptips 850 turbo

Inlägg av Lemon »

Har gått och blivit lite sugen på en 850/855 turbo.

Får nog vänta tills nästa löning innan pengarna finns för en sån som andrabil men tänkte höra mej för om ngn haft en sån.

Några speciella barnsjukdomar förutom oljeläckage mellan motor/låda...
det allmänna skicket kan jag kolla själv, vill bara veta barnsjukdomar eller mkt vanliga fel på dom.

kom just att tänka på att jag jobbar som inbytestestare och har haft 50st+ bilar i min ägo men aldrig ägt/kört ngn 850/855 turbo.

Användarvisningsbild
Marcus L
Veteran
Namn: Marcus Lindström
Kör: Ford
Medlemsnummer: 375

Inlägg av Marcus L »

Den brukar börja rosta vid vingen sitter skruvclips där som är lite känsliga. precis där hjulhuset bak börjar vid kjolens slut börjar den rosta. länkarmar fram är lite känsliga. Sen handbromsen är alltid kass brukar få byta det mesta där bak. Har ingen själv..men några vänner har t5r:s och det jag kan säga är att allt är beroende på hur det är skött från början. De är rätt törstiga också..:)
Sierra Cosworth -89 Sierra Cosworth -92

Focus 1,0 -18

Användarvisningsbild
ErikJ
Legend
Namn: Erik Johansson
Kör: VolvoV70N o Fabia RS. Chevrolet impala 60
Medlemsnummer: 249
Kontakt:

Inlägg av ErikJ »

Jag har haft en 850 t5a innan... goa bilar speciellt med lite trimm på... men det jag upptäckte som jobbigt gick åt mycket framdäck ;) bromsarna bak rostar fort... man fick byta varje år bak hur hårt jag än körde.. min bil var en italieninport men har sett dom som rostar en del i bakluckan på kombi å även sedan... och ja törstig med ,min drog aldrig under litern... men endå en av dom roligaste/problemfriaste bilar jag har haft
Pallbocksräsern:Ford Sierra Cosworth RWD->Cossien
http://www.garaget.org/video/4mv187vgmfjn bästa et402m:runktid på 11.82 208,9hm/h 60 fot 1.86sek.urk

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Rost, bussningar o leder i framvagnen är mitt bidrag, Volvos lådor är ju inte kända att tåla så mycket.

Tycker nog att efter några år så har plastdetaljer/inredningsdetaljer svårt att sitta på sin plats och det ser ju lite buskigt ut.

Det är ju som vanligt vid bilköp att man får leta, lääääääääänge innan man kanske hittar nått som duger.

Det finns ju allt från pedantskötta gubbilar och pundarlass.

Fyrkrafs
Veteran
Namn: Carl Öjersson
Kör: sierra cosworth -91

Inlägg av Fyrkrafs »

Hade en 855 t5r innan med bsr chip och dyligt på och enda krånglet var ett framhjulslager,samt ytterst lite rost på bakluckan men rosten verkar va standard på dom.Positivt är väll en väldigt trevlig motorkaraktär samt att drivlinan verkar tåla i princip hur mycket stryk som helst på bilarna efter -96 då lådan blev bättre,soppa förbrukning är ju en annan nackdel men jag pendlade en del med min och låg mellan 0,9-1,0 i förbrukning.men det är ju inte svårt att dra iväg till 1,5-2,0 heller om man har blyfot..Lycka till med letandet.
sierra cosworth -91 trött:banghead:
farlig granada -84 död.
ascona b -77 (rally)
audi 80 quattro såld.
v70 t5 -99 ny brukis

rejsergunnar
Veteran
Namn: Magnus G
Kör: slö V50, mondeo 2.2 -12,

Inlägg av rejsergunnar »

Hade en 850 turbo aut... Skitmysig tyckte jag.

Enda nackdelen var just soppaförbrukningen och att den kostade en del att försäkra.
Cossielös...

Användarvisningsbild
davve d
Legend
Namn: David W
Kör: Focus RS Edition -18
Kuga Active PHEV -25
Medlemsnummer: 17

Inlägg av davve d »

Polaren gnäller på att hans t-röd är törstig, bromsar bak rostar snabbt, automatlådan stular till och från samt länkarmar och bussningar i fram. Annars en skön bil att åka i och överkommliga i pris.
FORD CLUB SWEDEN - MHRF-Fordonsinspektör

En unik entusiastförsäkring för medlemmar i FCS, kolla pris och villkor på : https://mhrf.se/mhrf-forsakring/

Ford Focus RS Edition 2018

Användarvisningsbild
Mathias-D
Legend
Namn: Mathias Dahlström
Kör: Ford Capri 3.0 -78 Essex , Ford Capri 2.0 -81 Zetec
Medlemsnummer: 313

Inlägg av Mathias-D »

Är det någon låda som är känd som skottsäker så är det 850:s haha
SK Racing skrev:Rost, bussningar o leder i framvagnen är mitt bidrag, Volvos lådor är ju inte kända att tåla så mycket.

Tycker nog att efter några år så har plastdetaljer/inredningsdetaljer svårt att sitta på sin plats och det ser ju lite buskigt ut.

Det är ju som vanligt vid bilköp att man får leta, lääääääääänge innan man kanske hittar nått som duger.

Det finns ju allt från pedantskötta gubbilar och pundarlass.

Memphiz
Erfaren
Namn: Christoffer E
Kör: Sierra 4x4

Inlägg av Memphiz »

Jag har en 855 t5, köp den!:)

Användarvisningsbild
Robban
Veteran
Namn: Robert Ekelund
Kör: Ford Sierra RS Mitsubishi lancer 2009 Subaru Impreza sti pse3 07.

Inlägg av Robban »

Jag har en fin o välvårdad 855 t5r till salu om det skulle finnas intresse.

Användarvisningsbild
jeims
Legend
Namn: David Jämsåker
Kör: Volvo v70, Volvo Pv
Medlemsnummer: 19

Inlägg av jeims »

Hade en 855 T5-R (tgulen) för många år sedan med Autotech steg3 o den gick riktigt bra o landsvägskörning drog den 0.7 cirka. Den bilen saknar jag mycket!

Det är ofta dåliga stabstag, det brukar klunka lite fram när du kör över ojämnheter.

O lådan går inte sönder i första taget.. snarare saabs lådor som rasar.

Användarvisningsbild
Skinkis
Legend
Namn: Hampus Wallengren
Kör: så det ryker!

Inlägg av Skinkis »

Åkte T-gul förra året som brukis (bara i 3 månader innan jag insåg vilket misstag det var) samt att många av mina vänner åker/har åkt 850 turbo/T-5r/R.
Det vanliga är som så många har sagt, länkarmar fram, bussningar fram, K-stag (stabstag) samt har jag råkat ut för tre läckande slavcylindrar... de är lätta att byta då de är monterade utanpå lådan, men kostar strax över 2000:- hos volvo....
Sen drar de en MASSA soppa... Dock åker man bekvämt!

Limpan

Inlägg av Limpan »

Nu vet jag inte om du är ute efter ett effektmonster. Åker 855 T5, har en 2liters Italien import. Dessa har lite oförtjänt dåligt rykte med den "lilla" motorn, okej att man inte har samma vrid men med ett chip så går den bra som familjebil. Jag tar hellre detta än en massa kryprost i alla karosseri skarvar som de svensksålda har. Sen är det som vanligt med importbilar, det har kommit in mycket skrot också.
Kolla runt lite på flera innan du slår till. En riktigt tråkig sak på dessa bilar oavsett om det är import eller inte, evaporatorn (förångaren) går sönder på dessa. Skitkul att byta, skruva ur hela instrumentpanelen. Inte så svårt bara jobb.

//Anders

Användarvisningsbild
Kroka
Veteran
Namn: Henrik Krokström
Kör: Volvo

Inlägg av Kroka »

Ägde en 850 T5 för några år sedan. Tyckte man åkte bekvämt och bilen funkade mycket fint under min ägo, men som många tidigare skrivit så är dem grymt törstiga och äter framdäck.
http://www.garaget.org/Kroka
Tack till:
TG Racing
Erlandsson
Wennersten

Användarvisningsbild
Robban
Veteran
Namn: Robert Ekelund
Kör: Ford Sierra RS Mitsubishi lancer 2009 Subaru Impreza sti pse3 07.

Inlägg av Robban »

Hej
Det där med att de ska vara törstiga kan jag inte hålla med om. Jag har ägt min i fem år, den drar 0.75-0.80 landsväg och blandad körning ligger den på litern. Jag har heller aldrig haft problem med bakbromsar som nån skrev och att den äter framdäck mer en nån annan framkrafs. Men allt det här handlar ju om hur man vårdar och kör sina bilar med. :)

Skriv svar