therealpinto - Ford Capri Turbo

Avdelning där forumsanvändare kan skapa sin egen projekttråd och visa upp sin Ford för alla på forumet.
Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Det fortsätter att snöa (måste vara 50-60 cm sedan i torsdags) och jag fortsätter med långsamma framsteg i garaget.

Fästena till Micraservot är klara. Komplicerat, eftersom "hålbilden" inte är symmetrisk nånstans.

Jag har snickrat vidare på gasvajer också. Det kommer bli bra, tror jag.

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Tags:

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Resultat från ikväll är att gasvajern är byggd, insuget slipat och lackat, spjällhuset rengjort och försett med extra returfjäder.

Jag har börjat bocka till bromsrören och göra klart för bromsreduceringsventil från Sierra (ersätter Granadaventilen jag har nu). Bromsok nummer två har åkt i elektrolysbadet också.

Jag avslutade med att bulta in coiloversen bak igen och kolla rörelsen, ser bra ut.

/Gustaf

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Långsamt går det framåt. Servo och Nissancylinder är på plats, med nya reduceringsventil och nya bromsrör. Tryckröret mellan nya insuget och intercoolern är klart.

Nya turbon ramlade in i förra veckan (eller veckan innan) tillsammans med en Walbropump och en extra tank att bygga om, liknande det som Mikael S gjort. Om jag hinner, det är för mycket resor och annat nu ett tag.

/Gustaf

Användarvisningsbild
Mikael S
Legend
Namn: Mikael S
Kör: Ford Sierra mk1 600hk, Yamaha Viper turbo 162"
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Rör på sig framåt hela tiden då. Men glöm inte att du måste ha kameran med dig ut i garaget när du skruvar :)

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Kameran har varit med men en del är inte värt att ta kort på och några saker kanske ska tryckas i nån skvallerblaska så jag ska avvakta lite med dem ;-)

/Gustaf

Användarvisningsbild
Mikael S
Legend
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

therealpinto skrev:några saker kanske ska tryckas i nån skvallerblaska så

Är det månna Se&Hör ;)

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Nä, Hänt Extra...

Inget foto ikväll heller för jag orkar inte ladda upp ett bevis på hur segt det kan vara. Nästan 4 timmar i garaget på att placera tomgångsmotor och lufttempgivare...suck. Hockeyn går åt skogen också.

Men jag kom ju framåt i alla fall.

/Gustaf

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Jag bruksbilsmekar men lyckades "fuska" med att börja på vevhusventilationstanken i alla fall. Men eftersom det var just bruksbilsmek planerat var kameran inte med ;-)

/Gustaf

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Vevhustanken är färdigsvetsad, diffen har kommit från hälsohemmet hos TG Racing men annars har jag bara skruvat bruksbil i helgen.

/Gustaf

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Nu! Idag har jag gjort ett ryck. Det är ju bara 1,5 vecka kvar (knappt!) till konbanepremiären. Ska jag hinna?

Däcken med stort R har hamnat på fälg:

Bild

Insuget är monterat och draget, med alla anslutningar hit och dit. Det blev en flashig stålspunnen soppaslang till matningen också.

Bild

Bild

Nya turbon är provmonterad. Till min stora glädje passade downpipe och oljeretur, jag hade hoppats på det men var inte säker. HX35 ersätts av HX32, jag går från 12 cm2 avgashus till 9 cm2. Bör vara bra för konbana. Om jag vill byter jag ett tryckrör och turbo på 15 minuter eller så...det finns alltså utrymme för dubbla setuper om det visar sig behövas.

Bild

V-band ut från kompressorn, Marcus L fick svarva en passande fläns så blir det så här bra...

Bild

Tryckröret ska målas (det borde jag ju göra nu, rackarns), rätt spridare ska tryckas i och oljeslangarna till turbon kopplas. Sedan är det i stort sett "klart" i motorrummet. Kvar till uppstart är då bara att skruva upp tanken och soppapump igen - men jag har ju tänkt bygga avgassystem först också.

Innan körning bör/ska/vill jag hinna byta fjäderben och bromsar fram också. Ja, diffen ska monteras...inte glömma!

/Gustaf

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

trevlig att det går framåt med bilen :)

Användarvisningsbild
Mikael S
Legend
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Riktigt härligt att se Gustaf!

Jag mappade föresten en Pinto till 1.7bar förra helgen, orginalpackning is the shit :) Morrar rätt hårt med så mycket ladd!

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Hyfsat produktiv dag. Nu är det kvar att koppla soppaledningarna bak vid tanken, koppla in pumparna och eventuellt skruva fast avgassystemet. Sedan fräsch olja och filter, lite vatten och bensin, så går det att vrida på nyckeln.

Jag ska skruva fast stötdämparna bak också, och lufta bromsarna innan det går att provköra.

Men, jag har inte hunnit fixa nytt avgas eller byta fjäderben...får se om det hinns med före lördag nästa vecka.

/Gustaf

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Idag skruvade jag lite till, så nu är det tankning, bromsluftning och att hänga upp avgassystemet kvar. Sedan, provstart!

/Gustaf

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Provkört!

Bromsarna tar, det är bra. Något rikspucko hade glömt skruva dit oljereturen till turbon innan jag provstartade, får jag tag på den liraren får han städa garagegolvet och vädra ur oljeröken...det ryker lääänge när man dränker avgasbandage i olja!

Jag har egentligen bara puttrat runt kvarteret eftersom halva inredningen är lös och så, men det känns lovande. Turbon verkar ladda rätt bra (=tidigt) men det är svårt att säga, det kan vara det större spjället (=rappare gassvar) och den lägre utväxlingen som luras lite.

Det stora bekymret nu är en mängd läckage runt insuget. Jag provtryckte lite snabbt nu och har några misstänkta delar men det läcker riktigt mycket. Hoppas det går att hitta hyfsat fort.

/Gustaf

Skriv svar