Oljeläckage
-
reverendblack
- Veteran
- Namn: Mattias
- Kör: Mondeo 2.5 V6 -03, MB E430 4 matic, Granada 2.0 -77, MB E430 4 matic -00
Oljeläckage
Startade bilen o den gick upp lite mer i varv än vanligt initialt men tänkte inte mer på det. Nästa gång jag skulle köra vilket bara var några timmar senare upptäcker jag lite oljeläckage, bara några droppar på golvet men undersidan är oljig. Har inte hunnit kolla mer än då jag tänkte att någon här har några tips... Vevhusventilationen som lett till ökat tryck?
//RB
//RB
reverendblack
- Veteran
Bilder
Uppdaterar med lite bilder från idag då jag lyfte upp den, ser ut som det endast kommer vid sump packningen? Läge att byta vevhusventslang med filter samt sumppackning?
- Bilagor
-
-
micke st220
-
reverendblack
- Veteran
-
reverendblack
- Veteran
Har kört några mil nu och det syns fortfarande inte något läckage... Vad kan ha lett till ett ökat tryck som resulterat i läckage om det nu berodde på ökat tryck... Som sagt varvade den upp lite extra vid start vilket jag kopplar till läckaget på något sätt.
- Legend
- Namn: Alexander Palmgren
- Kör: S-Max 2,0T Ecoboost Aut
Dom flesta V6:orna har lite "oljefukt" vid vevaxeltätningen men det ska ju inte droppa.
Har du känt på oljefiltret så det inte sitter löst? kan ju läckt därifrån och sedan smetat ut oljan längs med oljetråget av fartvinden.
eller så kommer läckaget från själva oljetrågspackningen.
Bör vara något av dessa alternativ.
Varken 2.0/ 2,5/3.0 liters motorn brukar ha några större oljeläckage, väldigt ovanligt på dom hundratals mondeo jag kikat under...
Men får du oljepölar under bilen tycker jag att du ska besöka verkstad som åtgärdar felet, kan bespara dig många tusenlappar i slutänden. Håll även koll på oljenivån. dessa motorer drar knappt någon olja alls.
Har på min bil inte behövt fyllt på en enda centiliter på 600 mil så dom drar ej olja.
Servade min förra st220 var 1000 mil och behövde aldrig fylla på, nivån var samma hela tiden.
Har du känt på oljefiltret så det inte sitter löst? kan ju läckt därifrån och sedan smetat ut oljan längs med oljetråget av fartvinden.
eller så kommer läckaget från själva oljetrågspackningen.
Bör vara något av dessa alternativ.
Varken 2.0/ 2,5/3.0 liters motorn brukar ha några större oljeläckage, väldigt ovanligt på dom hundratals mondeo jag kikat under...
Men får du oljepölar under bilen tycker jag att du ska besöka verkstad som åtgärdar felet, kan bespara dig många tusenlappar i slutänden. Håll även koll på oljenivån. dessa motorer drar knappt någon olja alls.
Har på min bil inte behövt fyllt på en enda centiliter på 600 mil så dom drar ej olja.
Servade min förra st220 var 1000 mil och behövde aldrig fylla på, nivån var samma hela tiden.
-
reverendblack
- Veteran
Jo jag har känt på oljefiltret och det var inte löst. Det var ju inte så mycke olja som läckt inget som syntes på stickan iaf. Har bara haft bilen några månader men än så länge har jag inte märkt någon oljeförbrukning.
Verkar ju vara lugnt just nu iaf... Får se när jag kör lite mer, men som sagt kopplar jag det till uppvarvningen vid start för några dagar sedan...
//RB
Verkar ju vara lugnt just nu iaf... Får se när jag kör lite mer, men som sagt kopplar jag det till uppvarvningen vid start för några dagar sedan...
//RB
- Legend
- Namn: Alexander Palmgren
- Kör: S-Max 2,0T Ecoboost Aut
Brukar inte läcka olja bara för att man varvar upp vid start.reverendblack skrev:Jo jag har känt på oljefiltret och det var inte löst. Det var ju inte så mycke olja som läckt inget som syntes på stickan iaf. Har bara haft bilen några månader men än så länge har jag inte märkt någon oljeförbrukning.
//RB
DOCK kan ju bilen varit nyservad och det blir ALLTID olja kvar på motorns underdel p.g.a att oljefiltret sitter lite illa till. trots att man torkar rent med papper. av fartvinden kan oljan sprida sig ganska mkt...
håll bara kolla efter oljefläckar på asfalten och nivån i motorn så kan du sova lugnt.
-
reverendblack
- Veteran
- Paroxyst
- Legend
- Namn: Marc S
- Kör: Commodore 72
- Kontakt:
Jag tror inte heller det är filtret, oljan som ligger där är säkert från att de inte torkat rent sist, MEN på den andra bilden tycker mig skåda att det är där oljan kommit ifrån eftersom det är "renare" vid bulten + att det ser ut som en bit packning har tryckts ut där. I startskedet när all olja ska upp från tråget och den är som mest trögflytande i kombination med trång vevhusvent så kan det ju bli tryck i maskin så den blåser en packning. Händer på de flesta Renaultbilar bl.a men där far vevhusvent"boxen" oftast först men oljan sipprar ut. Hände sambons Rellu förra året.reverendblack skrev:Ok, jag hade den inne på service för 100 mil sedan typ men det borde ju inte vara kvar... Jaja ska ha koll på stickan o golvet!![]()
Tack för inputen Lemon!
//M
"Nothing lasts forever. Just ask a Ford Pinto" (Dexter Morgan - Season 1)
-
reverendblack
- Veteran
Ok, jag har redan beställt vevhusventslang samt filter som jag tänkte byta i förebyggande syfte och om det hade något med detta att göra. Läcker det inget mer ska jag byta packningen oxå vid nästa oljebyte...Paroxyst skrev:Jag tror inte heller det är filtret, oljan som ligger där är säkert från att de inte torkat rent sist, MEN på den andra bilden tycker mig skåda att det är där oljan kommit ifrån eftersom det är "renare" vid bulten + att det ser ut som en bit packning har tryckts ut där. I startskedet när all olja ska upp från tråget och den är som mest trögflytande i kombination med trång vevhusvent så kan det ju bli tryck i maskin så den blåser en packning. Händer på de flesta Renaultbilar bl.a men där far vevhusvent"boxen" oftast först men oljan sipprar ut. Hände sambons Rellu förra året.
Hur mycke använder ni er av momentnyckel? Jag har då klarat mig utan en än så länge men då har jag bara skruvat i granada och fiesta men mondeon känns lite viktigare att få rätt moment vid tex trågpackningsbyte..
reverendblack
- Veteran
Nu har det börjat läcka igen.. inte så att det droppar ännu dock men det syns, har fixat ny trågpackning samt övre insug då jag först ska byta vevhusvent slangar och filter, kör väl stiften samtidigt då det ändå är dax snart.
Ska byta så snart jag får tid... Läser i haynes att man ska lossa EGRen måste man byta denna packning oxå när man tar bort övre delen av insuget eller håller den?
//RB
Ska byta så snart jag får tid... Läser i haynes att man ska lossa EGRen måste man byta denna packning oxå när man tar bort övre delen av insuget eller håller den?
//RB