therealpinto - Ford Capri Turbo

Avdelning där forumsanvändare kan skapa sin egen projekttråd och visa upp sin Ford för alla på forumet.
Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Jag tror jag ska försöka konstatera att den här kopplingen verkligen slirar först, på nåt sätt. Innan jag river ned lådan... Det gick ju att åka 180 km/h i slutfart i augusti.

Det KAN ju räcka med en ny fyrpucks sinter också. Den fjädrade AP-lamellen jag har nu ligger på runt 2000 kr från England, KEPs stela från Dalhems på cirka 1700kr. Frågan är vilken som orkar mest, jag gillar ju karaktären på den här, i alla fall så länge den inte slirar ;-) Om man undviker att försöka slira sönder en ny lamell med flit håller den kanske.

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Tags:

Användarvisningsbild
Mikael S
Legend
Namn: Mikael S
Kör: Ford Sierra mk1 600hk, Yamaha Viper turbo 162"
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Sachs sintrar håller hög kvalite så ska du fortsätta med kopplingen du har så rekomenderar jag en sådan

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Jag har kört mer ikväll, loggat fullgasrepor på mer och mer laddtryck. Mattias mappning är bra, men när jag håller emot försiktigt med bromsen så slirar kopplingen (med 99% säkerhet i alla fall).

Black Magiclamellen är sista utvägen för att köra enkelt och billigt i sommar, kanske provar jag det. Men det måste till en mer gatvänlig lösning så det är väl dags att krossa spargrisen kanske. Igen.

/Gustaf

Användarvisningsbild
Mikael S
Legend
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Skickade på Tomas svänghjulet när han passerade Gävle, använd det som bojsänke eller vad du vill. jag har ingen nytta av det :)

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Tack för det! Det hamnar i bra-att-ha-högen tills vidare...

Jag har velat och velat och plågat både AP Racing, TG och andra med funderingar om kopplingsval. Det finns egentligen två vägar att gå, fortsätta med Pintostorlek på svänghjulet/sprängkåpan och köra dubbelskivig koppling, eller gå upp till Cossiens 240mm-lamell och då byta även sprängkåpa.

Prislappen blir ungefär densamma, eftersom jag hursomhelst vill ha ett stålsvänghjul. En tvåskivig koppling är visserligen dyrare men då behöver jag inte köpa sprängkåpa.

Men det som ändå fällde avgörandet var att med 240 mm lamell är det lättare att ordna en koppling som både tål momentet och är ganska snäll mot drivlinan. Jag har lagt beställning på ett specialsvänghjul, sprängkåpa är också i praktiken klart så jag ska bara gynna TG med lite kopplingspengar också.

Ikväll tog jag ändå ned lådan för att testa Black Magiclamellen - den är nog för brutal för mig men om jag inte provar så vet jag inte...

Sinterlamellen tycker jag ser ut att ha slirat, vilket väl är bra för då är jag kanske på rätt väg :-)

/Gustaf

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Lådan uppe igen, men det är lite kvar att fixa med innan det provkörs.

Bilder på sinterlamellen, visst ser den trött ut?

Bild

Bild

Det blir alltså att testa med denna stålklump ett tag, fast är den är inte så mycket tyngre än den fjädrade sinterlamellen...

Bild

Bild

Vi får väl se om det känns som att det funkar i sommar eller om det blir byte direkt jag får prylarna för den större kopplingen.

/Gustaf

Användarvisningsbild
Mikael S
Legend
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Ska bli mycket spännande och höra vad du tycker om den lamellen

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Lamellen är elak, den skramlar och lever rövare, alla vibrationer verkar komma upp genom växelspaken men annars fungerar den faktiskt rätt bra. Om jag inte haft ambitioner att bilen ska kunna cruisas/bruks/semesterköras emellanåt så hade den nog fått sitta kvar. Det känns som den greppar bra och lådan blev inte märkbart mer svårväxlad.

För att riktigt sätta den på prov körde jag konbana igår, nu med R-däck. Som vanligt riktigt kul och med ordentliga däck gick det att åka undan lite också. Bästa tiden blev 1.33.1 s, de bästa körde 1.22-1.24 men då är det Super 7 respektive M3 med slicks (och riktigt vassa chaufförer). Mer "normala" bilar låg runt 1.27 nånstans. Resultatlista:

http://www.raceinorr.se/resultat/konbana_20090613.html

Bilen funkar rätt okej, jag behöver säkert justera både lufftryck och hjulvinklar men det lirar ändå någorlunda. Enda riktiga bekymret är tvära böjar, jag tror innerhjulet bak är helt i luften då - för lite utfjädring (och för hårda fjädrar bak), kanske tillsammans med lite mjuka fädrar/kränghämmare fram. Jag tappar drivning med ett hjul i luften, så det måste åtgärdas.

Generatorfästet rasade i sista rundan också men annars verkar inget ha gått sönder. Fast gasspjället (Volvo...) hänger sig när det blir lite varmt, mycket irriterande. Med en tomgång på 3500 varv blir det inte mycket till motorbroms, det är rätt svårt när karaktären ändras så mycket under en repa.

/Gustaf

Användarvisningsbild
Mikael S
Legend
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Kolla att skruvarna inte börjat lossna till spjället, är tydligen inte ovanligt på dom (jag har varit med om det en gång)

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Ouch, det lät inte bra. Jag ska ta loss det och kolla.

/Gustaf

Användarvisningsbild
Mikael S
Legend
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Dom är lyckligtvis låsta så dom kan inte ramla in

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Det var spjället som satt löst på axeln. Nu är det draget och låst med lim, hoppas det håller. Jag har svetsat ihop och förstärkt generatorfästet/spännmojen också så nu är det status quo igen ;-)

/Gustaf

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Jag väntar och väntar på kopplingsdelarna (eller ja, själva kopplingen levererade ju TG direkt men sprängkåpa och svänghjul är det värre med). Det blir helt klart inget byte till Gold Town Nats i Fällfors 17-19/7, då kommer jag köra Black Magic-lamell fortfarande. Hoppas lådan håller...

Jag har i alla fall fixat till fjädringsvägen bak och bytt till mjukare fjädrar (från 400 lbs/inch till 250 lbs/inch). Kanske lite för mjukt för bana, vi får se på söndag, men det kan lira. Det borde hjälpa till med att håla hjulen i backen i alla fall.

Höjningen är fixat med en distans i nedre fästet till coilovern, och där fick jag till en snabb och enkel höjdjustering, det finns två lägen så man kan snabbt justera ride height. Det skiljer väl kanske 2-3 centimeter i höjd mellan dem. Jag anar att det "låga" läget är lagom för gata/bana och det "höga" för dragracing - kanske med någon centimeter extra distans i övre fästet också för lite mer frigång.

/Gustaf

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

250-pundsfjädrarna var inte för mjuka, så idag åkte mina 200-pundare dit. Nu börjar bakvagnen röra på sig, i positiv bemärkelse.

Inför Gold Town tjatade Tomas också på att jag skulle hänga dit HX35:an igen, så jag fixade det också och passade på att provtrycka igen. Givetvis läckte det på flera ställen, värst runt spridarna (trots nya O-ringar). Men det gick att fixa med en del trix.

Jag fick öka på soppan på vridmax och en del på andra ställen också så det finns ju chans för mer effekt med "stora" turbon. Men just som jag började finlira dippade batterispänningen. Min lilla generator gillar inte värme och dessutom lossnar kontakterna ibland (till exempel på senaste "långkörningen"). 45A är för lite för att fylla ett batteri man kört med utan laddning i 10 mil så C-teken får boosta upp spänningen i natt. Men det är enormt störande att behöva oroa sig för att spänningen sjunker. Det måste bli en annan lösning till nästa år.

Jag ska nog göra en kort provkörning till imorgon, men annars är bilen tvättad, vaxad och klar för rejs :-)

/Gustaf

Användarvisningsbild
saabchef
Legend
Namn: Pelle Svensson
Kör: Chippad Sierra 4X4
Medlemsnummer: 328

Inlägg av saabchef »

Är lite nyfiken på denna black magic kopplingen :) hur är den o köra med? slirar den lite i början eller greppar den direkt?
NPC Crew

2016 201m@6,88s/160km/h 402m@10,79s/201km/h 60ft 1,51s
2017 en enda pissrepa med 201m@147 och 402@11.23 202, 60ft 1,55
2018 ingen växellåda :( 2019 201m@7,65/153km/h, 402m@11.55/205, 60ft 1,8

Skriv svar