Kopplingsplint 240-400V

En avdelning avsatt till Off Topic diskussioner och vardagliga frågor. Här kan du diskutera "allt mellan himmel & jord". Men var snäll och håll det på en rimlig nivå och inom Ford Club Swedens regler och ramar. PS. Poster i detta forum räknas ej. DS.
Användarvisningsbild
Lillafrilla
Veteran
Namn: Daniel Frisk
Kör: Sierra Kombi 2,9

Inlägg av Lillafrilla »

saabchef skrev:Bild

Såhär fint kan det bli med tomteluva (Torix) också, från idag på jobbet. :D
Det där såg inte så roligt ut..

När jag praktiserade när jag gick i skolan hittade jag en råtta som satt fastklämd. Man kan säga att han sov gott :D
Det man inte vet , det lider man inte av :)

Användarvisningsbild
Persson
Legend
Namn: Peter Persson
Kör: mest traktor
Kontakt:

Inlägg av Persson »

Glappkontakt är den största anledningen till kabelbränder, det blir små ljusbågar som har fruktansvärt hög temp.

Jord är överskattad, det är enbart att man leder nollan i chassit på el produkter, det skyddar mot att en fas hamnar i chassit på tex en borrmaskin (av plåt då) då ska alltså det bli kablebrott eller liknade inne i maskinen och fasen ska lägga sig mot chassit och sen ska man råka ta i chassit och tex ett ellement eller en diskmaskin samtidigt.

Nolla och jord är samma ledning! De sitter ihop i centralen och sen ut på nätet och kallas för PEN-ledaren.

Något man ska passa sig för (när vi ändå är inne på jord) är alla dessa blixtskydd som säljs, jag skulle vilja påstå att alla som det inte följer med en kvadratmeter koppar som man ska gräva ner själv är meningslösa och rent farliga. Istället för att modemet ska gå sönder så leder de billiga all denna ström till jordkabeln vilket lätt kan resultera i kabelbrand då det är sjukt mycke mer ström är 1,5 kvadrat klarar av.

Användarvisningsbild
farsan
Legend
Namn: Andreas Schönemann
Kör: brandbil
Medlemsnummer: 4

Inlägg av farsan »

Både ja och nej.
De flesta kabelskåpen idag är inte byggda för femledarsystem, så bla. Fortum här hemma, kör fortfarande "Pen".
*Klanledare*

FIXIT Transmission
Hydraulic optimering
Vikens Maskin
Ma Composit & Plexiglas AB]
P-racing dash

Användarvisningsbild
Persson
Legend
Namn: Peter Persson
Kör: mest traktor
Kontakt:

Inlägg av Persson »

Ja det gör ju ingen skillnad, går du bara tillräckligt långt bak i härvan så sitter de ihop, man tappar ju hela grejjen med jordkabeln annars :)

Skriv svar