Mondeo hgv 04- låsproblem baklucka

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
jjugga
Erfaren
Namn: Jörgen
Kör: mondeo st220 - 04

Mondeo hgv 04- låsproblem baklucka

Inlägg av jjugga »

Hej igen...

Mycket frågor nu från min sida.

Har problem med min baklucka, låskistan. Ibland när jag ska stänga bakluckan så "fastnar" den inte, dvs jag får köra med luckan i öppet läge.

Jag vet att jag har två problem, det första är förmodligen låskisktan vänster fram som måste bytas pga att jag endast kan öppna bakluckan med fjärrnyckel.

Men det riktigt irriterande problemet är att bakluckan "fastnar" i låst läge när den är öppen. Jag kan då inte stänga den alls utan den beter sig som om något ligger emellan. Jag har öppnat upp låskistan och insett att det är den lilla elmotorn eller kugghjulen i den lilla vita "boxen" som är boven. Pillar jag bara lite på kugghjulen så åker armen ut som i sin tur gör att låset öppnas.

Nu.. är det någon som vet vad man kan göra? Är det endast ny elmotor som gäller? Och i så fall, vet någon vad den heter?

Ps: Om någon behöver en låskista till mondeo hgv, så har jag en över för en billig slant.

jjugga
Erfaren

låsproblem

Inlägg av jjugga »

Hej

Nedan ser ni bilder på det som strular för mig. Är det vanligt att denna motor/kugghjuls historia brukar krångla?
Bilagor
DSC04380.jpg
DSC04379.jpg

Henke_sierra
Veteran
Namn: Henric Dahlenfors
Kör: Mondeo 2,2 -07, Honda CRF250X, Skoda pickup

Inlägg av Henke_sierra »

Jag fick ett liknade problem på min mondeo kombi -02 här om dagen. Jag kan bara öppna bakluckan med fjärrnycklen inte med knappen i kupen eller på bakluckan. Någon som vet vart man ska börja leta?

//Henke

Cruiser
Nybörjare
Namn: Micke.G
Kör: en liten KA 2010

Inlägg av Cruiser »

Henke_sierra skrev:Jag fick ett liknade problem på min mondeo kombi -02 här om dagen. Jag kan bara öppna bakluckan med fjärrnycklen inte med knappen i kupen eller på bakluckan. Någon som vet vart man ska börja leta?

//Henke
Troligen knappen på luckan som har ärgat , börja där ...samma gäller nog jjugga's problem (fast låskista vänster fram vet jag inte vad det kan vara för fel ...har inget med bakluckan att göra

Henke_sierra
Veteran

Inlägg av Henke_sierra »

Cruiser skrev:Troligen knappen på luckan som har ärgat , börja där ...samma gäller nog jjugga's problem (fast låskista vänster fram vet jag inte vad det kan vara för fel ...har inget med bakluckan att göra
Det var min första tanke men när jag märkte att knappen inne i intrumentpanelen inte heller funkade trodde jag det var något annat. Men du menar att det bör vara kanppen på luckan ändå?

//Henke

Cruiser
Nybörjare

Inlägg av Cruiser »

när den spökar så kan låset bete sig väldigt mysko , lättast och billigast å testa byta den

funkar "dubbelklick" på nyckeln?

Henke_sierra
Veteran

Inlägg av Henke_sierra »

Cruiser skrev:när den spökar så kan låset bete sig väldigt mysko , lättast och billigast å testa byta den

funkar "dubbelklick" på nyckeln?
Ok, ska testa att byta knappen, finns den som lös reservdel hos ford?

Om du menar "dubbelklick" så rutorna går upp/ner så funkar det.

//Henke

Cruiser
Nybörjare

Inlägg av Cruiser »

dubbelklick på baklucks öppnings knappen på nyckeln ...dvs öppna bakluckan med nyckel knappen

Henke_sierra
Veteran

Inlägg av Henke_sierra »

Cruiser skrev:dubbelklick på baklucks öppnings knappen på nyckeln ...dvs öppna bakluckan med nyckel knappen
Behöver bara trycka en gång på baklucks öppningsknappen på nycklen för att öppna bakluckan och det funkar bra...har aldrig provat att dubbelklicka på den knappen...

Henke

jjugga
Erfaren

Inlägg av jjugga »

Alltså vad jag har förstått, så är det vänster dörrs låskista som är problemet till att inte knappen inne i bilen inte fungerar. (Kanske även detsamma för att knappen på bakluckan inte funkar.) Jag kan endast öppna bakluckan med nyckel.

Skriv svar