För låg motortemperatur?
-
math456
För låg motortemperatur?
Hej!
Jag har en längre tid haft problem med att motortemperaturmätaren inte går upp till det område där den ska ligga på min Ford Mondeo 99 (2.0). Den rör sig knappt över C nivån. Jag har haft den på verkstad och dom har bytt diverse givare utan att detta lett till någon förändring. Termostaten skall enl verkstad vara OK. Inga större problem med värmen i bilen. Vad kan detta vara för fel? Kan det vara fel på mätaren? Kan man isåfall konstatera det på något sätt?
/ Mats
Jag har en längre tid haft problem med att motortemperaturmätaren inte går upp till det område där den ska ligga på min Ford Mondeo 99 (2.0). Den rör sig knappt över C nivån. Jag har haft den på verkstad och dom har bytt diverse givare utan att detta lett till någon förändring. Termostaten skall enl verkstad vara OK. Inga större problem med värmen i bilen. Vad kan detta vara för fel? Kan det vara fel på mätaren? Kan man isåfall konstatera det på något sätt?
/ Mats
Tags:
-
Peter H
- Legend
- Namn: Peter Hallgren
- Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
- Kontakt:
Lustigt,, annars är detta ju närmast en råklassiker med defekta tempgivare (av ford kallad sändare) som bytts på löpande band efter felvisande temperaturmätare och denna "sändare" sitter på dessa på sida av motorblocket, snett under där övre kylarslangen går in i blocket.
Men om dena nu är bytt kan det vara själva mätaren som är defekt, men då bör den ge fullt utslag då man lossar denna givarkabel och lägger denna mot jord, men egna erfarenheter har där bra varit vid sådana symtom denna "sändare" som blivit lite trött.
Men om dena nu är bytt kan det vara själva mätaren som är defekt, men då bör den ge fullt utslag då man lossar denna givarkabel och lägger denna mot jord, men egna erfarenheter har där bra varit vid sådana symtom denna "sändare" som blivit lite trött.
-
andy78
- Veteran
- Namn: Andy
- Kör: Bil
"skall vara ok" låtere väldigt märkligt.
Det jag opponerar mig mot är har det verkligen testat termostaten?
dvs kokat vatten och kollat?
Svårt att tro det sådant gör märkesverkstäder, det byter delar på måfå.
Jag hade tagit isär och kikat på den, är det rostig och kläggig så är den inte bytt.
Vi har samma fel på vår mondeo ska fan ta och kolla det där.
Det jag opponerar mig mot är har det verkligen testat termostaten?
dvs kokat vatten och kollat?
Svårt att tro det sådant gör märkesverkstäder, det byter delar på måfå.
Jag hade tagit isär och kikat på den, är det rostig och kläggig så är den inte bytt.
Vi har samma fel på vår mondeo ska fan ta och kolla det där.
-
Peter H
- Legend
- Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
- Kontakt:
Troligen har termostaten högst troligt inte testats, sådant gör inte verkstäder längre,,, utan byter rakt av och ta betalt för detta hellre, men iaf känns det som att motorn blir varm normalt och att det kommer duktigt med värme inne i bilen även i lite högre farter som brukar ge rätt bra signaler hur temperaturen verkar ligga hos motorn.
Och känns den rätt på ett ungefär och att motorn inte tar mer än max 5-10 km innan innan den blivit varm kan man nära på utgå i från att termostaten är okey, men som det säkraste med sådan att provkoka densamma för exakt funktions test av den.
Och känns den rätt på ett ungefär och att motorn inte tar mer än max 5-10 km innan innan den blivit varm kan man nära på utgå i från att termostaten är okey, men som det säkraste med sådan att provkoka densamma för exakt funktions test av den.
-
andy78
- Veteran
- Namn: Andy
- Kör: Bil
Om de säger att termostaten är ok och nålen på tempgivaren inte visar kl 12 så tror jag mer på att de inte bytt termostaten eller ens kollat den.
Att enbart känna att det kommer värme i kupen är inte bra sätt att mäta att motorn verkligen blir varm då det börjar kännas varmt rätt så fort innan nålen nått fullt.
Givaren till tempmätaren brukar fungera fullt eller inte alls.
Jag hade gått på termostaten.
Att enbart känna att det kommer värme i kupen är inte bra sätt att mäta att motorn verkligen blir varm då det börjar kännas varmt rätt så fort innan nålen nått fullt.
Givaren till tempmätaren brukar fungera fullt eller inte alls.
Jag hade gått på termostaten.
-
Peter H
- Legend
- Kontakt:
Jo det tyder med som mest troligt är "värt" att börja byta,, vill ändå (av egen erfarenehet) hävda att uppskattningen av inkommande lufts temperatur ger i dom flesta fall rätt bra uppfattning om hur det står till med motorns möjlighet att komma upp i temperatur och självklart i samband med närmare kontroll av kylvattennivån osv.
Även tempgivarens funkion är med av bara dom egna ägda fordana så att dess visare även kan visa allt mindre och bli allmänt opålitliga och sedan korrekta värden efter byte av den givaren.
Även tempgivarens funkion är med av bara dom egna ägda fordana så att dess visare även kan visa allt mindre och bli allmänt opålitliga och sedan korrekta värden efter byte av den givaren.
-
math456
-
siMba
Jag har ett liknande "problem" med min tempteraturvisare i instrumentpanelen.
Jag bytte givare/sändare i höstas, och då blev det bättre (visaren pekar lite över mitten), men nu när det varit tok-kallt ute så vill man ju ha bra med värme i kupén. Drar man då på med full värme, så sjunker temperaturen enligt visaren, och efter en stund så kommer det inte lika varm luft från fläkten längre. Om man däremot står still på tomgång, eller slår av kupéfläkten så drar visaren upp mot mitten igen, och det kommer varmare luft...
Kylvattnet är ok, och lika så motoroljan... om den nu skulle ha någon betydelse.
Vad kan detta bero på?
Detta gäller en Mondeo HGV -95.
Jag bytte givare/sändare i höstas, och då blev det bättre (visaren pekar lite över mitten), men nu när det varit tok-kallt ute så vill man ju ha bra med värme i kupén. Drar man då på med full värme, så sjunker temperaturen enligt visaren, och efter en stund så kommer det inte lika varm luft från fläkten längre. Om man däremot står still på tomgång, eller slår av kupéfläkten så drar visaren upp mot mitten igen, och det kommer varmare luft...
Kylvattnet är ok, och lika så motoroljan... om den nu skulle ha någon betydelse.
Vad kan detta bero på?
Detta gäller en Mondeo HGV -95.
-
n-gatan
- Veteran
- Namn: Patrik Häggström
- Kör: mondeo
Tja . när du har full värme på & full fläckt när det är svinkallt så kyls ju vattnet i motorn ner då det cirkulerar genom värmepaketet som utsätts av den svinkalla luften från kupefläckten . slå över på återcirkulation . med andra ord vrid vredet till vänster . så blir det bättre , fungerar en stund men det brukar kunna imma igen efter ett tag då det inte kommer in någon ny luft i kupen .
alltenativt att du helt enkelt vrider ner hastigheten på fläckten så avkylningen blir mindre .
Det är min gissning
alltenativt att du helt enkelt vrider ner hastigheten på fläckten så avkylningen blir mindre .
Det är min gissning
-
siMba
Hmm... Har för mig att jag nyligen bytt den. Vart sitter den? Visst finns det en sommar- och en vinter variant, eller? Vilken rekommenderas isf; 88-graders eller 91-graders öppningstemperatur? Värt att kanske byta den ändå.andy78 skrev:Din tempnål ska stå på mitten oavsett om det är -20 när det är kallt ute.
Låter som att din termostat är dålig.
-
Peter H
- Legend
- Kontakt:
Ja det är ingen helgaranti att ens en ny termostat är fullt fungerande,, har själv sprungit på både pirat som original helt nya diton som genast visats sig varit defekta och sedan blivit reklammerade som just defekta..
Likadant säger jag, att högst troligt är det fel på denna termostat med dess urklassiska fenomen och där det i så -40 grader med en fullt fungerande termostat, normalt skall hålla tempnålen tämligen stilla i mittfältet.
För att byta densamma är det bra att följa den övre kylarslangen från kylaren, så är den sedan ansluten till termostathuset som inte bör vara för avancerat att byta och skruva man lite bil själv så är tipset att skaffa en reparationshandbok för bilen, där har tex biltema Haynes, en svenskspråkig med mycket förklarande text och bilder för ett par hundra.
Håll sedan till sommar termostat som man fullgott klarar sig med och dessutom riskerar man inte att motorn går för varm om denna sedan får sitta kvar året runt som dessa motorer annars är rätt känsliga med att ju gå för varma.
Likadant säger jag, att högst troligt är det fel på denna termostat med dess urklassiska fenomen och där det i så -40 grader med en fullt fungerande termostat, normalt skall hålla tempnålen tämligen stilla i mittfältet.
För att byta densamma är det bra att följa den övre kylarslangen från kylaren, så är den sedan ansluten till termostathuset som inte bör vara för avancerat att byta och skruva man lite bil själv så är tipset att skaffa en reparationshandbok för bilen, där har tex biltema Haynes, en svenskspråkig med mycket förklarande text och bilder för ett par hundra.
Håll sedan till sommar termostat som man fullgott klarar sig med och dessutom riskerar man inte att motorn går för varm om denna sedan får sitta kvar året runt som dessa motorer annars är rätt känsliga med att ju gå för varma.