Motorolja 1,8 FFV? (C-MAX -05)

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
Baggis
Nybörjare
Namn: Jan Andersson
Kör: C-MAX

Motorolja 1,8 FFV? (C-MAX -05)

Inlägg av Baggis »

Hej på er Ford-vänner! Ny här då jag inte vetat om att detta forum existerar, trots att jag haft en C-MAX sen den var ny 2005.

Frågan jag har är vilken annan olja än Fords egen som är tänkbar? Den börjar ju vara lite till åren kommen nu så känns allt mindre tacksamt att hälla i den svindyra oljan verkstaden använder när de servar. Naturligtvis säger verkstaden att det ska vara deras "speciella" olja pga att det är en (1.8) FFV-motor... Men det kan väl ändå inte vara den enda oljetypen på hela marknaden som "duger"?

Ha det gott där ute!

Användarvisningsbild
Skinkis
Legend
Namn: Hampus Wallengren
Kör: så det ryker!

Inlägg av Skinkis »

Har för mig att just FFV motorn går på Mobil1 0w-30 helsyntet.
Hade nog inte rekomenderat att åka på något annat än helsyntet i samma viskositetsregion, kan ju vara så att du kan hitta samma olja billigare någon annanstans. Kan ju även skilja en del på oljefilter mellan original och pirat...

Baggis
Nybörjare

Inlägg av Baggis »

Kanske är det Mobil 1 som är i den Ford-original-dunk som verkstaden använder? Det är iaf inte 0W-30 utan 5W-40 på den. Har inte tillgång till dunken här och nu men vill minnas att det var en annan olja än om det vore en ren bensinare, "S"-nånting tror jag den hette. Alltså att grejen med den oljan är nått "speciellt" som har att göra med att det är en FFV-motor. Jag hade inte tänkt mig att hälla i nån racklig mineralolja, men det finns klart billigare helsyntetoljor än de närmare 200 spänn litern som Ford brukar ta. T.ex har jag Mobil 1 som jag fick tag på för avsevärt lägre pris.

Användarvisningsbild
cossiehenke
Legend
Namn: Henrik Wikström
Kör: Japansk Premiumbil !
Kontakt:

Inlägg av cossiehenke »

Hej

Leta fram din instruktionsbok eller servicebok och läs där vad det står att det skall vara för typ av olja.
Där bör det stå vilken normering oljan skall ha!
Kolla det och återkom här i tråden så ska du få några riktigt bra tips!

mvh/ Henke
"Esox Lucius"

Baggis
Nybörjare

Inlägg av Baggis »

Jag har tidigare gjort en snabb koll i de böckerna men hittade inget vettigt då iaf. Kan ge det ett försök till. Tänkte mer om det fanns nån som kunde säga att "den och den oljan är OK". Fick dottern att läsa på dunken som är hemma och det står "Formula S"-nånting. Det var just det där med "S" som jag minns han på verkstaden sa var skillnaden mot vad de använder i rena bensinare.

Användarvisningsbild
cossiehenke
Legend
Kontakt:

Inlägg av cossiehenke »

Skinkis skrev:Kan ju även skilja en del på oljefilter mellan original och pirat...

Mig veterligen så tillverkar inga biltillverkare sina oljefilter själva.
Pirat idag kan mycket väl vara exakt samma som original.

Finns några riktigt stora "drakar" som tillverkar filter, Mann, Donaldson, Fleetguard och Hengst.

Kolla tex på alla oljefilter som sitter på nyare Mercedes så står det även "Hengst" på dem. = samma filter men uppmärkt med Mercedes original.

Volvos oljefilter till Tunga maskiner tillverka tex av Mann :)

mvh/ Henke
"Esox Lucius"

Användarvisningsbild
cossiehenke
Legend
Kontakt:

Inlägg av cossiehenke »

Vad tar Fordverkstan för oljan de rekommenderar?
De brukar inte vara överdrivet dyra faktiskt!?

Kolla i boken igen så ska du få hjälp!

/ Henke
"Esox Lucius"

Användarvisningsbild
Baby blå
Legend
Namn: Martin R
Kör: Transit

Inlägg av Baby blå »

Fords oljesortiment väldigt enkelt specat:

XR+ = hederlig mineral till gamla motorer
Formula E = Delsyntet för Zetec familjen
Formula S = Helsyntet för Duratech familjen

Din 1.8FFV är en Duretech motor.

Den ska ha helsyntet och oljebyten va 1000 mil. Alltså en gång extra gentemot en vanlig motor.

5w-30 Helsyntet av bra märke duger gott till din bil. Se hellre till att följa intervallerna, det tycker jag är mycke viktigare än att oljan är dyr ;)

//

Baggis
Nybörjare

Inlägg av Baggis »

Baby blå skrev:Fords oljesortiment väldigt enkelt specat:

Den ska ha helsyntet och oljebyten va 1000 mil. Alltså en gång extra gentemot en vanlig motor.

5w-30 Helsyntet av bra märke duger gott till din bil. Se hellre till att följa intervallerna, det tycker jag är mycke viktigare än att oljan är dyr ;)

//
Oljebyte var 1000:e mil säger verkstaden bara gäller om man kör huvudsakligen på E85, annars är det 2000 mil som gäller. Finns det rena bensinare också av Duratech-familjen?

Baggis
Nybörjare

Inlägg av Baggis »

cossiehenke skrev:Vad tar Fordverkstan för oljan de rekommenderar?
De brukar inte vara överdrivet dyra faktiskt!?
/ Henke
Som jag skrev ovanför, närmare 200 kr/liter, eller iaf 150.

Baggis
Nybörjare

Inlägg av Baggis »

cossiehenke skrev:Mig veterligen så tillverkar inga biltillverkare sina oljefilter själva.
mvh/ Henke
Jo, poängen är väl den att "pirat" just "kan" vara samma som original, bara att med inte vet det med säkerhet om det är det. Då får väl var och en själv avgöra om man vill betala lite extra för att slippa den osäkerheten ;)

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Ja detta är och kommer alltid att gå i sär vad som är bäst eller inte, så var och än får dra in så mycket info som det bara är tekniskt möjligt i pannroten och sedan försöka dra egna beslut som i detta fallet vilken ola man skall pytsa i sin bil...

Har själv "kört in" mig på biltemas klart prisvärda (64:-/L) helsyntet 5W-40 genom åren och som funkat bra med dom allra flesta bilar jag haft och även servar, utom där kunden vill ha något annat.

Sedan detta med osäkerheten om pirat eller ej så är det inte längre direkt som det var för tex 10-15 år sedan, som då rejält kunde skilja dessa åt men visst känner man ändå viss osäkerhet så kanske man skall satsa på "kvalitetsgrejor" själv har jag varit med så pass länge att iaf jag litar överlag på pirat kontra kostnaderna. :)

Användarvisningsbild
cossiehenke
Legend
Kontakt:

Inlägg av cossiehenke »

Baby blå skrev:Fords oljesortiment väldigt enkelt specat:

//
Låter mycket vettigt!
Intervallerna är klart viktigast i detta fallet!

/ Henke
Baggis skrev:Oljebyte var 1000:e mil säger verkstaden bara gäller om man kör huvudsakligen på E85, annars är det 2000 mil som gäller. Finns det rena bensinare också av Duratech-familjen?
Det finns massor av "rena bensinare" av den motorn!

/ Henke
Baggis skrev:Jo, poängen är väl den att "pirat" just "kan" vara samma som original, bara att med inte vet det med säkerhet om det är det. Då får väl var och en själv avgöra om man vill betala lite extra för att slippa den osäkerheten ;)
Pirat och pirat, alla stora filtertillverkare idag garanterar sina filter.
Ponera att du har en verkstad och köper dina filter via tex mekonomen.
Deras filter är inte original men de är helt och hållet i motsvarande kvalite!
Skulle en av dina kunder råka ut för ett motorhaveri pga ett "felande" filter (efter analys givetvis) så kommer filtertillverkaren givetvis stå för detta.

Begreppet "pirat" idag är inte samma som det var för ett antal år sedan. Tidigare var det så att om du servade bilen på en "oberoende verkstad" så kunde i teorin bilförsäljaren din neka dig garantirep eftersom bilen inte var servad på auktoriserad märkesverkstad.
För något år sedan så fick Sverige (tacka EU) nya regler för detta, så nu är det fritt fram att välja vilken verkstad som helst för din service. "original" kan aldrig neka dig garantirep osv bara för att du inte har anlitat dem för service!
Man ska dock tänka på att vända sig till någon verkstad som ingår i någon stor kedja, tex mekonomen, AD center eller Meca mfl!

Nisses mek på hörnet duger inte :)

/ Henke
"Esox Lucius"

Baggis
Nybörjare

Inlägg av Baggis »

cossiehenke skrev: Det finns massor av "rena bensinare" av den motorn!
OK, då var den formulering som han på verkstaden använde lite olycklig, dvs han fick det att låta som att S-oljan endast är för FFV-motorer.
cossiehenke skrev: Pirat och pirat, alla stora filtertillverkare idag garanterar sina filter.
Ponera att du har en verkstad och köper dina filter via tex mekonomen.
Deras filter är inte original men de är helt och hållet i motsvarande kvalite!
Skulle en av dina kunder råka ut för ett motorhaveri pga ett "felande" filter (efter analys givetvis) så kommer filtertillverkaren givetvis stå för detta.

Begreppet "pirat" idag är inte samma som det var för ett antal år sedan. Tidigare var det så att om du servade bilen på en "oberoende verkstad" så kunde i teorin bilförsäljaren din neka dig garantirep eftersom bilen inte var servad på auktoriserad märkesverkstad.
För något år sedan så fick Sverige (tacka EU) nya regler för detta, så nu är det fritt fram att välja vilken verkstad som helst för din service. "original" kan aldrig neka dig garantirep osv bara för att du inte har anlitat dem för service!
Man ska dock tänka på att vända sig till någon verkstad som ingår i någon stor kedja, tex mekonomen, AD center eller Meca mfl!

Nisses mek på hörnet duger inte :)

/ Henke
Häng inte upp dig på ordvalet, "icke-original" är längre att skriva än "pirat", hehe! Kan tänka mig att om t.ex ett filter blir totalstock så går det att analysera sig fram till det. Däremot om det har börjat släppa igenom olja via säkerhetsventilen pga att det kanske blir igentäppt för tidigt så att motorn får dåligt renad olja i sig och därmed på lång sikt slits ned för snabbt så lär man knappast kunna bevisa ett sådant samband.

Användarvisningsbild
Skinkis
Legend
Namn: Hampus Wallengren
Kör: så det ryker!

Inlägg av Skinkis »

Tror du misstolkade mitt inlägg där lite...
Det jag menade var att det kan skilja lite prismässigt om man väljer original gentemot piratfilter... Åker själv enbart med Mann-filter och har gjort så i flera år utan problem i diverse olika bilar :)
cossiehenke skrev:Mig veterligen så tillverkar inga biltillverkare sina oljefilter själva.

Finns några riktigt stora "drakar" som tillverkar filter, Mann, Donaldson, Fleetguard och Hengst.

Kolla tex på alla oljefilter som sitter på nyare Mercedes så står det även "Hengst" på dem. = samma filter men uppmärkt med Mercedes original.

Volvos oljefilter till Tunga maskiner tillverka tex av Mann :)

mvh/ Henke

Skriv svar