Ojämn tomgång på mondeon
-
SmadgeST220
- Erfaren
- Namn: Patrick S
- Kör: Mondeo ST220 -06
Ojämn tomgång på mondeon
mondeon har börjat få ojämn tomgång när den står stilla. vid gaspådrag går den som vanligt men så fort jag står stilla svajar den upp och ner.
någon som vet vad som kan va fel?
hade varit väldigt tacksam för svar.
någon som vet vad som kan va fel?
hade varit väldigt tacksam för svar.
-
Bobby
Liknande problem kanske...
Hej Patrick,
Jag har haft en ST220 -03 som på ett smygande sätt började få en ojämn tomgång men högre varvtal helt ok. Med tiden så försämrades detta på sätt att motorn vid start varvade upp men tvärdog direkt om man inte gav lite gas. Motorlampan lyste från och till. Innan verkstadsbesök fanns ingen tomgång alls. Vid felsökning på Ford hade man stora problem att hitta en felorsak. Slutligen avsåg man byta styrbox till motorn vilket är dyrt, ca 12.000:- bara för enheten. Den fanns dessutom inte i Sverige utan skulle ta ca en 1-2 veckor att få fram. Nu visade det sig till slut att det var en vakumslang (ca 300:-) som trasig. Med denna bytt så upptäckte jag också att effekten i motorn faktiskt succesivt minskat under den tid slangen börjat läcka. En helt ny motor mao efter verkstadsbesöket.
Är inte mekaniker själv men har kvar dokumentation på vad man gjort, om du behöver mer info.
Hälsningar
Bobby
Jag har haft en ST220 -03 som på ett smygande sätt började få en ojämn tomgång men högre varvtal helt ok. Med tiden så försämrades detta på sätt att motorn vid start varvade upp men tvärdog direkt om man inte gav lite gas. Motorlampan lyste från och till. Innan verkstadsbesök fanns ingen tomgång alls. Vid felsökning på Ford hade man stora problem att hitta en felorsak. Slutligen avsåg man byta styrbox till motorn vilket är dyrt, ca 12.000:- bara för enheten. Den fanns dessutom inte i Sverige utan skulle ta ca en 1-2 veckor att få fram. Nu visade det sig till slut att det var en vakumslang (ca 300:-) som trasig. Med denna bytt så upptäckte jag också att effekten i motorn faktiskt succesivt minskat under den tid slangen börjat läcka. En helt ny motor mao efter verkstadsbesöket.
Är inte mekaniker själv men har kvar dokumentation på vad man gjort, om du behöver mer info.
Hälsningar
Bobby
- Åsa-nisse
- Veteran
- Namn: Andes Bergstedt
- Kör: Sierra 2,0i-89
Tips
Till vänster på bild med två bultar och har en rund burk med el-kontakt, skulleV6-mannen skrev:Syns den på min bild, beskriv gärna var den sitter
och hur man tar loss den och rengör den?
avråda att använda 5:56 i insugnings delar, innehåller silicon och kan förstöra lambdasonden, avfettning är bättre.
Hjälper inte detta så nolla databoxen, blocka bort minuspolen på Batt i 5-10min, ska stå på tomgång i 2min och köras i olika belastningar, hjälper inte det är det att kolla spjällägesgivaren.
- V6-mannen
- Veteran
- Namn: Janne M
- Kör: ST220
Jag har bytt den ena vakumslangen som var sprucken.
Jag fick tag i artikelnr. här på forumet.( 4461858 )
Den andra slangen har jag inget artikelnr. till så jag vet inte vilken det är.
Tycker mitt tomgångsproblem blivit lite värre nu trots byte av slang.
Det yttrar sig så att tomgången dröjer sig kvar på ca 1000-1300 varv under ca 5 sek för att sedan dala ner till normala 750 varv.
När motorn är kall så är den extra besvärlig.
Tänkte chansa och testa att rengöra denna s.k. tomgångsmotor.
Är det bara att tvätta ur den med avfettning eller måste man plocka isär den först?
Jag fick tag i artikelnr. här på forumet.( 4461858 )
Den andra slangen har jag inget artikelnr. till så jag vet inte vilken det är.
Tycker mitt tomgångsproblem blivit lite värre nu trots byte av slang.
Det yttrar sig så att tomgången dröjer sig kvar på ca 1000-1300 varv under ca 5 sek för att sedan dala ner till normala 750 varv.
När motorn är kall så är den extra besvärlig.
Tänkte chansa och testa att rengöra denna s.k. tomgångsmotor.
Är det bara att tvätta ur den med avfettning eller måste man plocka isär den först?