Problem med igentäppt bränslefilter Focus TDCI

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
Family_man

Problem med igentäppt bränslefilter Focus TDCI

Inlägg av Family_man »

Hej.

Min Focus 1.6 TDCI 2008 årsmodell har i skrivande stund gått 960 mil sedan jag hämtade ut den och under denna period så har bränslefiltret bytts två ggr på garantin vilket gör mig mkt besviken då alla andra tidigare Fordar jag ägt aldrig drabbats av några driftstörningar alls att tala om.
Symptomet som uppkommer innan jag måste åka till verkstaden är att:

-Vid acceleration så börjar bilen rycka vid ca 2300 RPm och fortsätter jag då gasa så slår motorn av vid ca 3000 Rpm pga att den helt enkelt inte får tillräckligt med bränsle och INGEN varningslampa tänds alls om att nåt är fel.
Bilen går att starta direkt och är då som vanligt så länge man kör lungt och inte utnyttjar det fina turbodraget i denna lilla pärla till Motor.:)

Första gången detta hände så byttes filtret pga att de trodde att det var defekt men nu andra gången för 2 veckor sedan så bytte de först filtret och sedan filtrerade de bränslet i tanken vilket resulterade i ca 4 DL av en brunfärgad vätska i Dieseln.

Har ni här på forumet som äger en Ford med TDCI motor upplevt liknande problem och vad gjorde verkstaden eller ni åt det!??

Har hört att det kan ha betydelse på var man tankar diesel??

Jag tankar på en Preem mack här i stan som funnits sedan 70-talet men bytt namn under årens lopp,vet icke om tankarna under jord också gjort detta vilket skulle kunna förorena dieselbränslet så att filtret täpps igen.
Har bytt tankställe helt och hållet för att kolla om jag slipper problemet igen(Bränslefiltret skall hålla 6000 mil enligt verkstaden).

I övrigt är jag nöjd med bilen,lite högre kvalitetskänsla invändigt hade varit toppen men det kanske nästa Focusgeneration kommer att ha om man får önska.:):)

Örnen
Nybörjare
Namn: Micke W
Kör: Mondeo tdci 115

Inlägg av Örnen »

Låter som du kör väldig lite med din bil om den bara gått 1000 mil sedan 2008.
Diesel som står länge i en tank kan börja "växa". Vanligt problem tex i båtar med dagens dieselbränsle.

Skriv svar