Lite besviken på RS mk II
-
turbojocke
Lite besviken på RS mk II
Har kört in bilen nu och testat den lite nu när man var i Skåne i veckan o körde mkt på E4:an på väg ner men det är långt ifrån det klöset i som jag hade i evon, tyvärr. På pappret ung samma prestanda men inte alls det accet eller orken i den. Är jättenöjd annars, åker grymt gott i den, gillar verkligen bilen men trodde den skulle vara liite vassare faktiskt. Blev avhängd av en gammal SL 500 cab, ok den har väl runt 326hk men väger väl lite mer än våra, en nyare C70 cab T5 med iofs fett avgassystem o väste på duktigt men ändå. Hade lite problem att åka ifrån nån nyare Peugeot o de har väl verkligen inte nån bil som ska matcha våra vad jag vet?? 
Säg inte att de beror på föraren för jag har haft evo VI i sex år o har aldrig haft problem att gasa med den, hehe.
Ville helst inte behöva få känslorna att bilen inte "räcker till" men nu vart man lite besviken...
Det är en sak när man får lite pisk av lite värre bilar men av dessa var det lite snopet.
Får väl överväga nåt trimkit i vinter för då ställs den av.
Blir det stor skillnad ni som vart på Autotech??
Säg inte att de beror på föraren för jag har haft evo VI i sex år o har aldrig haft problem att gasa med den, hehe.
Ville helst inte behöva få känslorna att bilen inte "räcker till" men nu vart man lite besviken...
Det är en sak när man får lite pisk av lite värre bilar men av dessa var det lite snopet.
- Daniel666
- Legend
- Namn: Daniel Schöneman
- Kör: Fiesta ST200 -17
- Medlemsnummer: 29
Det jag vet om RS mk2 är att det är ganska bra ös. Sen det jag vet om att jämföra med bilar på gatan är.... Man vet ju aldrig vad dom har gjort med sina bilar. Men har ju iofs aldrig kört evo
Prova bilen på bana, tror dom flesta som har en är grymt nöjda med sina.
Verkar vara en grymt rolig bil att piska på kurviga vägar i stället för rakt fram. Enligt mig så är rakt fram inte roligt, det ska svänga och gärna mycket.
Kanske inget bra svar för dig, men försöker.
Någon som har en har säkert mycket bättre att komma med.
Verkar vara en grymt rolig bil att piska på kurviga vägar i stället för rakt fram. Enligt mig så är rakt fram inte roligt, det ska svänga och gärna mycket.
Kanske inget bra svar för dig, men försöker.
Någon som har en har säkert mycket bättre att komma med.
Fiesta ST200 -17
Fiesta Xr4 -06
Mondeo Ghia -96
Fiesta 1,1 -81
Fiesta Xr4 -06
Mondeo Ghia -96
Fiesta 1,1 -81
-
Yamdan
- Veteran
- Namn: Daniel Palmqvist
- Kör: Focus RS 2010
turbojocke skrev:Har kört in bilen nu och testat den lite nu när man var i Skåne i veckan o körde mkt på E4:an på väg ner men det är långt ifrån det klöset i som jag hade i evon, tyvärr. På pappret ung samma prestanda men inte alls det accet eller orken i den. Är jättenöjd annars, åker grymt gott i den, gillar verkligen bilen men trodde den skulle vara liite vassare faktiskt. Blev avhängd av en gammal SL 500 cab, ok den har väl runt 326hk men väger väl lite mer än våra, en nyare C70 cab T5 med iofs fett avgassystem o väste på duktigt men ändå. Hade lite problem att åka ifrån nån nyare Peugeot o de har väl verkligen inte nån bil som ska matcha våra vad jag vet??
Känner igen mig i det du säger. Precis så upplevde jag min bil.
Nu hann jag inte köra min så mkt orginal.. ca 90mil sedan blev det Autotech för steg 1 och lite senare Steg 3
Är en enorm skillnad till bara Steg 1... blev en ny bil. Helt annorlunda på ett bra sett.
Sedan tror jag personligen bilen mår bättre av Steg 3 då där fullföljer man allt.. dvs bättre intercooler, bättre andning dvs full system med eller utan cat och luftburk /filter, Och större spridare så bilen verkligen får så mkt bränsle den behöver. Visst mer effekt men det känns som man "löper linan ut" .
Kan rekomendera Autotech och deras steg.
-
jimmie
- Erfaren
- Namn: jimmie eklöf
- Kör: focus RS
Jag tycker min original RS går bättre än min steg 1 evo 2. Hade fina coilovers och fjäderbensstag på evon, men väghållningen är bra mycket bättre i RS´n.
Rs´n är väldigt bra balanserad och känns väldigt solid.
Och några bilar/Mc har man bränt om rak fram ändå. men visst, ett steg 1 på Rs´n ligger nära för mig också.
Rs´n är väldigt bra balanserad och känns väldigt solid.
Och några bilar/Mc har man bränt om rak fram ändå. men visst, ett steg 1 på Rs´n ligger nära för mig också.
-
Quistan
- Nybörjare
- Namn: richard
- Kör: Forf focus st
min första kommentar här på forumet då:) jag har införskaffat mig en ford focus st. körde original ett tag men rätt snabbt insåg jag att steg 3 från autotech är det minsta jag ska ha.
det blev en märkbar skillnad ska redan nu börja byta ut intercooler och inloppsrör för turbo.
kan rekommendera detta ingrepp, känns som man behöver väcka den redan nu potenta motorn för man förväntar sig lite mer utav den.mvh richard
det blev en märkbar skillnad ska redan nu börja byta ut intercooler och inloppsrör för turbo.
kan rekommendera detta ingrepp, känns som man behöver väcka den redan nu potenta motorn för man förväntar sig lite mer utav den.mvh richard
- mAbZ
- Veteran
- Namn: Martin B.
- Kör: Megane RS 330 Cup
turbojocke: hade du stängt av ESP:n?
Jag upplever stor skillnad med eller utan ESP, inte minst vid rödljusrace.
Jag har då inte haft några problem att 2 gånger sätta av trimmad S60 T5 på Örrbyleden
Räkna också med bättre prestanda ju mer du kör.
Kolla även alla klämmor under huven, vissa kan vara lite lösa.
Men... klart man ska ha Autotech steg 3, bara garantin går ut
Jag har då inte haft några problem att 2 gånger sätta av trimmad S60 T5 på Örrbyleden
Megane RS 330 Cup
-
turbojocke
Nä, de har jag inte testat att stänga av... får göra de nästa gång, hehe.mAbZ skrev:turbojocke: hade du stängt av ESP:n?
-
turbojocke
Ja väghållningen som ni skriver om är ju absolut inget fel på, skulle gärna vilja få ner den lite till iofs men har inte bestämt om det blir collisar elr bara sänkfjädrar.
Tror nästan det skulle räcka med fjädrar.
De jag har testat mot hittils har ju varit raktfram från ca: 70 km/h men hade ju säkert inte varit problem om det hade svängt lite med.
Att evon kändes rappare har ju mkt med den låga utväxlingen att göra med. Var ju riktigt snabb upp till 200 men sen fick man börja sega lite. Men omkörnigar var ju hur kul som helst med den o man behövde nästan aldrig planera för vart man kunde köra om så där märker man skillnad på RS:en. Men då varva ju evon ca: 2700 varv på femman i 90 km/h och då är det ju bra mkt skönare att ligga på 2000 varv i RS:en ist.
Nä, få nog bli att fundera på vad man ska göra. Gillar bilen men vill nog ha lite mer mos i den. Blir nog antingen åka till england o har kvar garantierna elr åka till autotech o få ännu mer mos. :P
De jag har testat mot hittils har ju varit raktfram från ca: 70 km/h men hade ju säkert inte varit problem om det hade svängt lite med.
Att evon kändes rappare har ju mkt med den låga utväxlingen att göra med. Var ju riktigt snabb upp till 200 men sen fick man börja sega lite. Men omkörnigar var ju hur kul som helst med den o man behövde nästan aldrig planera för vart man kunde köra om så där märker man skillnad på RS:en. Men då varva ju evon ca: 2700 varv på femman i 90 km/h och då är det ju bra mkt skönare att ligga på 2000 varv i RS:en ist.
Nä, få nog bli att fundera på vad man ska göra. Gillar bilen men vill nog ha lite mer mos i den. Blir nog antingen åka till england o har kvar garantierna elr åka till autotech o få ännu mer mos. :P
- TS Edition
- Erfaren
- Namn: Tobias Sundqvist
- Kör: Ford Focus RS 2010
någon som har en bild som är tagen från sidan på en rs2 med 30mm sänkning
....Har lackat mina bromsok nu ikväll och drog fram tumstocken å kolla....alltså om man kastar på 30mm sänkning så är den fortfarande hög som ett hus.....50mm skulle jag vilja ha ner den...Men coilovers e för dyrt i dagsläget,någon som vet om det kommit ut några 50mm fjädrar på marknaden??...jag har dock inte hittat några än.
- Peter 75
- Veteran
- Namn: Peter Carvall
- Kör: RS 2009
- Kontakt:
Hej.TS Edition skrev:någon som har en bild som är tagen från sidan på en rs2 med 30mm sänkning....Har lackat mina bromsok nu ikväll och drog fram tumstocken å kolla....alltså om man kastar på 30mm sänkning så är den fortfarande hög som ett hus.....50mm skulle jag vilja ha ner den...Men coilovers e för dyrt i dagsläget,någon som vet om det kommit ut några 50mm fjädrar på marknaden??...jag har dock inte hittat några än.
Här är en bild med H&R sänksats.
http://www.garaget.org/?car=155558&image=1518247
Mvh
Peter
Autotech
- Peter 75
- Veteran
- Namn: Peter Carvall
- Kör: RS 2009
- Kontakt:
Hej.turbojocke skrev:Ja väghållningen som ni skriver om är ju absolut inget fel på, skulle gärna vilja få ner den lite till iofs men har inte bestämt om det blir collisar elr bara sänkfjädrar.
Hade tidigare en Evo VIII före RS:en och jag måste säga att jag är mer nöjd med RS:en än Evon. Penga mässigt hade jag lika mycket trimm på båda bilarna med RS:en tycker jag har mer av allt än tex EVO.
Evon är roligare rakt fram och på vintern (pga 4WD)annars ser jag inga mer fördelar mot RS:en. Sedan har i princip alla Evos av olika modeller nu för tiden
och så är det inte riktigt med RS.
Med min RS en kall vårkväll kör jag jämt 100-250km/h mot en Evo på 500hp.
Men hur mycket man än trimmar kommer man alltid att stöta på sin överman ute på vägen, oftare än man tror.
Rs:en org är dock enligt mig en ganska slö bil.
Mvh
Peter