skumt fel på ST220

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Användarvisningsbild
Senti
Veteran
Namn: Braulio Torres
Kör: Ford Mondeo ST220

skumt fel på ST220

Inlägg av Senti »

i morse när jag skulle på jobbet så sätter jag mig i bilen och ska starta ,men det händer inget från början, men helt plötsligt så går alla mätare till full alltså nålarna till botten, och sen vill han inte starta, provar 2 gånger till och sen startar den men varvräknaren fastnar i botten igen,det går 2 sek, och sen går ner igen,då går bilen som vanligt igen som inget hade hänt.
nån som har haft det problemet??:confused:

Användarvisningsbild
Nemesis_se
Legend
Namn: Peter Olesen
Kör: Ford / Mazda - Aggressive Ecodriving
Medlemsnummer: 188

Inlägg av Nemesis_se »

Spontant skulle jag gissa på batteriet, får du en rejäl dipp när du startar på grund av dåligt batteri kan elektroniken få spelet.
Över 60 och leker fortfarande med bilar...
Tack till: Wincent på Rydéns Bil [Bosch Car Service], Grönnäs

Track-day: Ford Focus 2.0 Ghia -05 Sedan (DB3)
Vinterbil: Ford Focus 2.0 Ghia -05 5D (DA3)
Frugans: Ford Focus 1.0T -14 5D (DYB)
Sommarbil: Mazda MX-5 Club Sport -17 (ND)

Användarvisningsbild
mondeo
Veteran
Namn: Peter B
Kör: Ford Focus TDCI 1,5 2016 Ford Fiesta MK1 1983

Inlägg av mondeo »

Jag hade samma fenomen på min bil när batteriet va på väg att ge upp, så jag tror du har felet där..

Användarvisningsbild
Senti
Veteran

Inlägg av Senti »

jo jag misstänkte det. han låser sig själv också, men visst kan det vara batteri det också??

Användarvisningsbild
Senti
Veteran

Inlägg av Senti »

Nemesis_se skrev:Spontant skulle jag gissa på batteriet, får du en rejäl dipp när du startar på grund av dåligt batteri kan elektroniken få spelet.
hej, men vet du om elektroniken kan ta skada vid detta ??

Användarvisningsbild
mondeo
Veteran

Inlägg av mondeo »

Vid vilka tillfällen låser den av sig själv? Om man låser upp bilen och sedan inte öppnar någon dörr eller bakluckan låser bilen sig själv efter en viss tid, typ en minut.

Användarvisningsbild
Senti
Veteran

Inlägg av Senti »

mondeo skrev:Vid vilka tillfällen låser den av sig själv? Om man låser upp bilen och sedan inte öppnar någon dörr eller bakluckan låser bilen sig själv efter en viss tid, typ en minut.
jaa det var när jag höll på o byta dimljuslampan, satt ute ca. en kvart och då låste jag upp bilen först men efter nån minut så låste den sig igen, men när jag öppnade en dörr så slutade det, men det kanske är en säkerhetsgrej, har inte lärt mig bilen riktigt än.

Användarvisningsbild
m.ohlsson
Legend
Namn: Micke Ohlsson
Kör: Bil

Inlägg av m.ohlsson »

har en st220 ja me, den låser sig automatiskt efter en stund så länge inte nyckeln sitter i bilen eller en dörr är öppen t,ex,en säkerhetsgrej.
Tack: Simatec Stenungsund
TG Racing
Alutech.se
Skruffse.se
Dalhems.se

Användarvisningsbild
Nemesis_se
Legend
Namn: Peter Olesen
Kör: Ford / Mazda - Aggressive Ecodriving
Medlemsnummer: 188

Inlägg av Nemesis_se »

Senti skrev:hej, men vet du om elektroniken kan ta skada vid detta ??
Skall inte göra det, men det bero kanske också på hur mycket tillverkaren har pressat priset på elektroniken.

Vet att Volvo hade skydd för både höga (skall klara att starta bilen från lastbilsbatteri + 24V) och låga spänningar vid dåligt batteri och -20grader på vintern...
Över 60 och leker fortfarande med bilar...
Tack till: Wincent på Rydéns Bil [Bosch Car Service], Grönnäs

Track-day: Ford Focus 2.0 Ghia -05 Sedan (DB3)
Vinterbil: Ford Focus 2.0 Ghia -05 5D (DA3)
Frugans: Ford Focus 1.0T -14 5D (DYB)
Sommarbil: Mazda MX-5 Club Sport -17 (ND)

Användarvisningsbild
Senti
Veteran

Inlägg av Senti »

nu är det fel igen. har köpt ett nytt batteri, han startade idag... efter 5 försök. men sen när vi åkte in till stan så stannade jag vid macken och sen så dog han bara. gick inte att starta den, men fick igång den igen med hjälp av startkablar, vet ej vad det är för fel, nån som haft samma fel?? misstänker Generatorn eller startmotorn !?

Användarvisningsbild
mondeo
Veteran

Inlägg av mondeo »

Senti skrev:nu är det fel igen. har köpt ett nytt batteri, han startade idag... efter 5 försök. men sen när vi åkte in till stan så stannade jag vid macken och sen så dog han bara. gick inte att få igång den igen. fick igång den igen med hjälp av startkablar, vet ej vad det är för fel, nån som haft samma fel??
Hej! Fem försök hur menar du då? gick motorn runt sakta? Låter ju som generatorn annars,du får kolla upp hur mycket den laddar. Håll inne knappen till trippmätaren när du startar bilen, så kommer en massa dold info fram bland annat laddning.

Användarvisningsbild
Senti
Veteran

Inlägg av Senti »

mondeo skrev:Hej! Fem försök hur menar du då? gick motorn runt sakta? Låter ju som generatorn annars,du får kolla upp hur mycket den laddar. Håll inne knappen till trippmätaren när du startar bilen, så kommer en massa dold info fram bland annat laddning.
tja, nee motorn gick inte alls runt. utan jag vred nyckel 5 gånger och det bara klickade, men på femte klicken då startade den, men jag rullade igång alldeles nyss,men nu är batteriet på laddning, tänkte den skulle ladda några timmar så kan jag se vad trippmätaren visar sedan. tack för tipset.

Användarvisningsbild
m.ohlsson
Legend
Namn: Micke Ohlsson
Kör: Bil

Inlägg av m.ohlsson »

Senti skrev:tja, nee motorn gick inte alls runt. utan jag vred nyckel 5 gånger och det bara klickade, men på femte klicken då startade den, men jag rullade igång alldeles nyss,men nu är batteriet på laddning, tänkte den skulle ladda några timmar så kan jag se vad trippmätaren visar sedan. tack för tipset.
låter som du har dålig kontakt på batteriet?
Tack: Simatec Stenungsund
TG Racing
Alutech.se
Skruffse.se
Dalhems.se

Användarvisningsbild
Skinkis
Legend
Namn: Hampus Wallengren
Kör: så det ryker!

Inlägg av Skinkis »

Dålig generator = Lysande batteri-lampa...

Eller?

Användarvisningsbild
mondeo
Veteran

Inlägg av mondeo »

Senti skrev:tja, nee motorn gick inte alls runt. utan jag vred nyckel 5 gånger och det bara klickade, men på femte klicken då startade den, men jag rullade igång alldeles nyss,men nu är batteriet på laddning, tänkte den skulle ladda några timmar så kan jag se vad trippmätaren visar sedan. tack för tipset.
Om det bara klickar måste det bero på antigen dålig kontakt till batteriet, eller dålig startmotor alternativt dålig kontakt till denna.

Skriv svar