Mondeo -00. Underrede förarstol.

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Mats S

Mondeo -00. Underrede förarstol.

Inlägg av Mats S »

Jag har en 5-dörrars Mondeo 00 och har drabbats av en "gungande" förarstol p.g.a. ett trasigt underrede. Jag tror inte jag får den godkänd på besiktningen som ska göras inom ett par månader. Som jag ser det har jag tre alternativ:

* Lämna in till verkstad som byter till nytt underrede. Kostar ca 40-50% av bilens värde, så det känns inte aktuellt.

* "Fulmeck", att på något sätt fixera stolen, så att den inte "gungar". Men då låser man stolen i ett fast läge, och jag behöver kunna flytta den framåt och bakåt p.g.a. olika längd på förare.

* Hitta reservdel på skroten. Det man köper är en stol, och antingen monterar man in den "nya" stolen som den är alternativt flyttar man det "nya" underredet till den stolen jag har.

För att snabbast hitta rätt del och ändå behålla färgmatchningen mellan stolarna antar jag att flytta underredet är bäst. Problemet är att det verkar finnas 2-3 varianter på stolar: helmanuell justering, helelektrisk justering samt halvelektrisk justering (höja/sänka stolen) och att underredena skiljer åt.

Jag skulle vara tacksam för svar på någon, några eller alla frågor:

Är det svårt att byta underrede?

Hur många varianter på underreden finns det?

Har jag tänkt rätt eller har jag missat något?

Tacksam för svar
/Mats

Tags:

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Ska med låta vara osagt i vilka varianter dessa stolar finns i men kan iaf tänka mig att den vanligaste lär vara den "halvautomatiska" där stolen bara är höj och sänkbar elektriskt och sedan är det frågan om på vilket sätt den gått sönder om det enklaste inte är att demontera stolen och svetslaga densamma eller vad det nu är som gett sig.

Annars kan det vara värre med att få tag på bättre begagnat underrede då skrotarna uteslutande bara säljer kompletta stolar rätt dyrt med,, så är där annars visserligen det rätt enkelt att sedan bara flytta över själva sätesklädseln efter lite pillande.

Men som sagt börja helst med att demontera stolen i fråga som sitter med en torxskruv i vardera skenkant framtill och har jag för mig ett par i vardera bakkant, så är stolen lös efter det att kontaktdonen lossats till sätesvärmen och bältesförsträckaren.

Och nej som sagt så går denna inte genom med sådan gungande förarstol om man nu inte tillfälligt kan palla under lite tegelstenar,, men som sagt bör det inte vara för svårt att fixa till stolen riktigt.

Mats S

Inlägg av Mats S »

Peter H skrev:Ska med låta vara osagt i vilka varianter dessa stolar finns i men kan iaf tänka mig att den vanligaste lär vara den "halvautomatiska" där stolen bara är höj och sänkbar elektriskt och sedan är det frågan om på vilket sätt den gått sönder om det enklaste inte är att demontera stolen och svetslaga densamma eller vad det nu är som gett sig.

Annars kan det vara värre med att få tag på bättre begagnat underrede då skrotarna uteslutande bara säljer kompletta stolar rätt dyrt med,, så är där annars visserligen det rätt enkelt att sedan bara flytta över själva sätesklädseln efter lite pillande.

Men som sagt börja helst med att demontera stolen i fråga som sitter med en torxskruv i vardera skenkant framtill och har jag för mig ett par i vardera bakkant, så är stolen lös efter det att kontaktdonen lossats till sätesvärmen och bältesförsträckaren.

Och nej som sagt så går denna inte genom med sådan gungande förarstol om man nu inte tillfälligt kan palla under lite tegelstenar,, men som sagt bör det inte vara för svårt att fixa till stolen riktigt.
Tack för tipset om svetsning. Ska nog kolla med en "noname"-verkstad. Hel stol från skrot blir ändå MYCKET billigare än alternativet med nytt underrede hos märkesverkstaden...

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Ja denna kan jag såhär genast säga att det går att fixa med lite svets, som med fixat ett antal sådana fall,, så även en snäll hemmamek torde med funka.:)

Skriv svar