Tändinställning sierra 2.9
-
blanks
- Veteran
- Namn: Johan Persson
- Kör: Sierra 2.9 XR 4x4 -92
Tändinställning sierra 2.9
hade problem med att bilen gick asdåligt och den dog på låga varv samt att avgassystemet lyste rött :P
kollade ställbara tändningen idag och märkte att hela skiten var lös, den hade vridit sej och stuttat i ventilkåpan..
så nu undrar jag hur många grader ska vevaxeln stå på och vart i fördelaren hittar man rätt märkning?
kollade ställbara tändningen idag och märkte att hela skiten var lös, den hade vridit sej och stuttat i ventilkåpan..
så nu undrar jag hur många grader ska vevaxeln stå på och vart i fördelaren hittar man rätt märkning?
- mr Costin
- Legend
- Namn: Bror H
- Kör: Mercedes Benz
Det finns ett jack i remskivan, det ska vara mot "tänderna" på kåpan, den större tanden visar TDC. Sen så sitter det en dekal i motorrummet där det står hur tändningen ska justeras.
Men om nu fördelaren var lös, prova att vrida den lite från ventilkåpan igen, så motorn startar. Den har ju inte hoppat i fel läge, så börja inte mickla med att flytta tändkablar eller ta upp fördelaren, får då trasslar du bara till det. Sen kan du när du fått igång motorn justera den rätt med stroboskoplampan.
Men om nu fördelaren var lös, prova att vrida den lite från ventilkåpan igen, så motorn startar. Den har ju inte hoppat i fel läge, så börja inte mickla med att flytta tändkablar eller ta upp fördelaren, får då trasslar du bara till det. Sen kan du när du fått igång motorn justera den rätt med stroboskoplampan.
Transit TDi
Lotus Cortina -65
Banbusbil YBW Cortina -65
Svart flügel
Korvkioskracer Cortina GT -68
IH B414 nu med 2 kedjor
Hungrig Rottweiler
Blondin (inte jag)
Ford betyder First On Racing Day
Lotus Cortina -65
Banbusbil YBW Cortina -65
Svart flügel
Korvkioskracer Cortina GT -68
IH B414 nu med 2 kedjor
Hungrig Rottweiler
Blondin (inte jag)
Ford betyder First On Racing Day
- Persson
- Legend
- Namn: Peter Persson
- Kör: mest traktor
- Kontakt:
Justera så du får igång den, sen gör du felkoder med motorn igång tills den visar kod 60 (serviceläge) här justerar du in grundläget med en strobblampa. På pinton är det 10 grader men det verkar ska var 15 på 2,9an.
Ställer du tändningen utan att göra kod 60 så är det inte grundläget du justerar utan läget bilen tycker är lämpligt just då, om du förstår hur jag menar. Justerar du 15 grader när bilen pekade mot 20 så får du grundläge 10 istället och hela tändkurvan kommer vara 5 grader fel.
Ställer du tändningen utan att göra kod 60 så är det inte grundläget du justerar utan läget bilen tycker är lämpligt just då, om du förstår hur jag menar. Justerar du 15 grader när bilen pekade mot 20 så får du grundläge 10 istället och hela tändkurvan kommer vara 5 grader fel.
-
blanks
- Veteran
- Namn: Johan Persson
- Kör: Sierra 2.9 XR 4x4 -92
Har fortfarande inte fått bilen att gå bra.
får inte till tändningen alls nu igen..
misstänker att katalysatorn sitter igen.. ska på med ett 2.5tums system å prova som ja har liggandes till den.
har även bytt ena lambdasonden som var slut.
snart vinter å då måste ju plogbilen gå. eldade upp 2st org kopplingar förra vintern. sen fick ja tag på en fin cossie koppling här på forumet å den vägrar ge upp
har biltema sån där strob lampa?
får inte till tändningen alls nu igen..
misstänker att katalysatorn sitter igen.. ska på med ett 2.5tums system å prova som ja har liggandes till den.
har även bytt ena lambdasonden som var slut.
snart vinter å då måste ju plogbilen gå. eldade upp 2st org kopplingar förra vintern. sen fick ja tag på en fin cossie koppling här på forumet å den vägrar ge upp
har biltema sån där strob lampa?