Ford Mondeo som har en ryckig gång
-
Yessiiica
Ford Mondeo som har en ryckig gång
Jag har en ford mondeo -95 som har en ryckig gång runt 2000 varv, när jag kör mellan 50-70 km/h. Har precis bytt tändkablar och tändstift så det beror inte på det.
Några idéer på vad det kan bero på ? Bränslefilter eller luftfilter som behövs bytas ? Kan det hjälpa ?
Jag ska köra långt om 2 veckor och vågar inte köra om det skulle vara något allvarligt.
Några idéer på vad det kan bero på ? Bränslefilter eller luftfilter som behövs bytas ? Kan det hjälpa ?
Jag ska köra långt om 2 veckor och vågar inte köra om det skulle vara något allvarligt.
-
Peter H
- Legend
- Namn: Peter Hallgren
- Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
- Kontakt:
Ja där har du just bytt dom mest frekventa för modellen vanligaste komponenterna med dessa symtom. Luftfiltret kan man alltid kontrollera att detta ser fräscht ut och blåsa detta rent i fall det behövs. Bränslefiltret skall förvisso bytas var 9000:e mil för dessa bilar.
Men ett igensatt sådant brukar mera fenomen som mera konstant seg reaktion vid accelleration då motorn då helt enkelt inte får tillräckligt med bränsle, men kan då gå skapligt på lägre varv och mindre belastning som dock aldrig är fel att byta ändå..
Känner igen lite av dessa fenomen från den egna mondeotiden och innan det framkom att dessa trivs inte fullt lika på annat än fords egna Motorcraft tändstift, där dög med egna mondeo bilarna (3st) inte ens med NGK stift som då med kunde uppvisa liknande fenomen du beskriver.
Men dessa ryck förekommer så även både med kall som varm motor? Men överlag torde det inte innebära något allvarligare art till fel.
Men ett igensatt sådant brukar mera fenomen som mera konstant seg reaktion vid accelleration då motorn då helt enkelt inte får tillräckligt med bränsle, men kan då gå skapligt på lägre varv och mindre belastning som dock aldrig är fel att byta ändå..
Känner igen lite av dessa fenomen från den egna mondeotiden och innan det framkom att dessa trivs inte fullt lika på annat än fords egna Motorcraft tändstift, där dög med egna mondeo bilarna (3st) inte ens med NGK stift som då med kunde uppvisa liknande fenomen du beskriver.
Men dessa ryck förekommer så även både med kall som varm motor? Men överlag torde det inte innebära något allvarligare art till fel.
-
Yessiiica
Peter H skrev:Ja där har du just bytt dom mest frekventa för modellen vanligaste komponenterna med dessa symtom. Luftfiltret kan man alltid kontrollera att detta ser fräscht ut och blåsa detta rent i fall det behövs. Bränslefiltret skall förvisso bytas var 9000:e mil för dessa bilar.
Nja jag har också varit inne på bränsle filtret men då ska bilen hacka på högre varvtal också.
Bilen börjar rycka efter man kört ett tag, kanske 10-15 minuter. Den rycker INTE när man gasar på utan bara när man ligger på jämn gas där runt 2000 varv.
Har fått höra att det kan vara gasspjälss läges givaren, kan det stämma ? (har hört att bilen ska dö ibland om det ska vara detta felet men kan ha fel) För min bil dör inte, än sålänge iaf.
Luftmassemätaren ?
Lambdasonden ?
Tändspolen ?
Temperatursgivaren ?
Kan dessa vara problemet ?
-
Peter H
- Legend
- Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
- Kontakt:
Jo det är med precis som jag nämde gällande bränslefiltret att då ofta med som sagt brukar det hackas även vid högre varv så denan kan troligen avskrivas fallet.
Så som även nämt kan detta bero på en mängd komponenter och med denna är det gränsfall om denna han få OBD2 diagnostik som i så fall bör ha en scartliknande kontakt under ett täcklock i panelen precis ovanför pedalerna.
Annars bör man kunna blinka ur eventuella felkoder från dess trepoliga konakt till vänster vid torpedväggen. Men visst annars kan något av dom komponenterna diu räknat upp med ge liknande fenomen utan att direkt såhär kunna spika in rätt grej.
Mindre troligt av egna erfarenheter temperaturgivare som lambdasond till denna typ av symtom. Men väl en defekt gasspjälläges givare till defekt tändspole faller in i den mer troliga kategorin. Men vad är märket på tändstiften som byttes?
Så som även nämt kan detta bero på en mängd komponenter och med denna är det gränsfall om denna han få OBD2 diagnostik som i så fall bör ha en scartliknande kontakt under ett täcklock i panelen precis ovanför pedalerna.
Annars bör man kunna blinka ur eventuella felkoder från dess trepoliga konakt till vänster vid torpedväggen. Men visst annars kan något av dom komponenterna diu räknat upp med ge liknande fenomen utan att direkt såhär kunna spika in rätt grej.
Mindre troligt av egna erfarenheter temperaturgivare som lambdasond till denna typ av symtom. Men väl en defekt gasspjälläges givare till defekt tändspole faller in i den mer troliga kategorin. Men vad är märket på tändstiften som byttes?
-
Yessiiica
Jag har ingen aning om vad det e för märke på tändstiften, det va en verkstad som bytte åt mig.Peter H skrev:Jo det är med precis som jag nämde gällande bränslefiltret att då ofta med som sagt brukar det hackas även vid högre varv så denan kan troligen avskrivas fallet.
Har pratat med statoil som tar hem både gasspjällsgivare och luftmassemätare för att prova om det kan vara nån av dessa, annars får jag leta vidare tills jag hittar felet.
Ska också köra motorväg i 3 timmar så är lite nervös att köra om det skulle vara något allvarligt.
-
Peter H
- Legend
- Kontakt:
Jo sådana här fel är i regel typiskt lite svårare att felsöka på just för att det är en mängd komponenter som sagt det kan bero på och risken att hamna i "byta friska grejor karuselln" är stor.
Men om man provbyter är det iaf billigare att i så fall satsa på bättre fungerande sådana från skroten annars. Men dessa två uppräknade delar ligger väl närmast som misstänkta till sådana typer av symtom.
Så överlag förligger ingen direkt allvarligt med sådana typer av ryck även om det självklart inte är vidare kul att åka med.
Men om man provbyter är det iaf billigare att i så fall satsa på bättre fungerande sådana från skroten annars. Men dessa två uppräknade delar ligger väl närmast som misstänkta till sådana typer av symtom.
Så överlag förligger ingen direkt allvarligt med sådana typer av ryck även om det självklart inte är vidare kul att åka med.
-
Mrquickzilver
- Nybörjare
- Namn: Jerry Walfridsson
-
jackdaniels
- Nybörjare
- Namn: Jens
- Kör: Mondeo 2001