Köpråd Mondeo 2.0 Tdci -08

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Josef
Erfaren
Namn: .
Kör: .

Köpråd Mondeo 2.0 Tdci -08

Inlägg av Josef »

Hej

Håller på och letar ny bil för att byta ut min gamla Mondeo MK3 och råkade snubbla över en MK4 häromdagen som jag blev lite förtjust i.
Är en 0 (uttagen dec 07) Diesel, automat som har gått som tjänstebil så det är bara en ägare. Den har gått nästan 14000 så det är ju lite långt tycker jag egentligen. Helt ok skick, verkar vara ganska standardutrustad. pris 135 000

Vad tycker ni som vet nått om detta, låter det vettigt? Tycker ju egentligen att den gått lite för långt, är det nått man ska bli avskräck ifrån tycker ni? Nått specielt som ni tycker att man ska titta efter på dessa? Håller automaten på dom? Nått specielt på dessa dieslar man ska vara uppmärsam på?
Det vibrerade endel i bromsarna när jag provkörde idag men det skulle dom fixa till innan jag köpte den, annars var den skönt att köra.
Även lite intresserad av att veta vad ni som har likande bil kör på för förbrukning.

Men kom gärna med lite tips och åsikter, känns väldigt svårt tycker jag... har ju sagt att jag inte skulle ha en ford igen men men.... :)

Användarvisningsbild
Lemon
Legend
Namn: Alexander Palmgren
Kör: S-Max 2,0T Ecoboost Aut

Inlägg av Lemon »

Vad menar du med standardutrustad? vilket paket hade den? trend? titanium? titan X?

Användarvisningsbild
Lemon
Legend

Inlägg av Lemon »

Låter dyrt...:D Kolla våra dieslar, http://www.modinsbil.se

Josef
Erfaren

Inlägg av Josef »

Det måste vara trend-paketet som den har. Det var ju inga "roliga" extragrejer utan det vanliga.

Har du nån koll på hållbarheten på dessa då? Antar att ju jobbar på ovan nämda firma... :)

Skulle ju varit trevligt med titanium-paket men man kan ju inte få allt, fanns ju några trevliga hos dig där men det är lite långt o åka till uppsala för o titta tycker jag. Men det är klart att, plockar du fram en som du tycker är bra och ger mig ett bra pris så får jag väl sätta mig på tåget, bara att du skickat ett PM i så fall...

Användarvisningsbild
Mullis
Legend
Namn: Daniel Andersson
Kör: Bil, kanske

Inlägg av Mullis »

Bli aldrig avskräckt med högt miltal på en diesel, min mk3 har snart gått 24000mil och sen jag köpte den så har jag inte haft några som helst problem med den...

135k för en trend? Lite mycket för det miltalet...
MVH // Mullis

Tekniker & Allt i allo... "Nothing impossible"
Är numer med i 1000-inläggsklubben!
Kör: Mondeo Titanium TDCi -05, Japan & 1.9 MW slipmaskin...

Josef
Erfaren

Inlägg av Josef »

Mullis skrev:Bli aldrig avskräckt med högt miltal på en diesel, min mk3 har snart gått 24000mil och sen jag köpte den så har jag inte haft några som helst problem med den...

135k för en trend? Lite mycket för det miltalet...
jo jag tycker nog att det är lite väl med, hade känts bra att få ner den lite i pris.

Men vad tycker ni är rimligt att betala för den?

Den här bilen är det för övrigt, har den reserverad till på måndag så jag kan ju klura till dess...
http://www.blocket.se/ostergotland/Ford ... ?ca=14&w=3

Användarvisningsbild
Mullis
Legend
Namn: Daniel Andersson
Kör: Bil, kanske

Inlägg av Mullis »

Ah, den ser ruskigt bra ut på de bilderna.

Vibrationerna i ratten är nog att skivorna är skeva fram...
MVH // Mullis

Tekniker & Allt i allo... "Nothing impossible"
Är numer med i 1000-inläggsklubben!
Kör: Mondeo Titanium TDCi -05, Japan & 1.9 MW slipmaskin...

Josef
Erfaren

Inlägg av Josef »

Mullis skrev:Ah, den ser ruskigt bra ut på de bilderna.

Vibrationerna i ratten är nog att skivorna är skeva fram...
Jo den var väldigt fin i skicket faktiskt, kändes tajt och bra i motor och drivlina med det lilla jag körde.

Men det är väldigt synd att den gått så långt som den har, känns som att det är lite för dyrt med tanke på det, får se om jag kan få ner det lite men jag misstänker att dom inte har mycket att gå på heller...

robswe
Erfaren
Namn: Robin Svensson
Kör: Focus 1,6TDCi HGV

Inlägg av robswe »

Jag tycker det låter väldigt dyrt.... Finns andra mondeos ute som är bättre att satsa på....

Josef
Erfaren

Inlägg av Josef »

Jo, just nu lutar det åt att avstå från den där. Men om vi utökar tråden till att gälla alla motoralternativ. Vilken bensinare ska man satsa på om man går på det spåret? Det mest intressanta är väl kanske vad dom drar ungefär?

Användarvisningsbild
Lemon
Legend

Inlägg av Lemon »

2,0 bensin eller 2,0 bensin/FFV... drar nog runt 0,9...

Jag jag jobbar där, tycker du ska handla en med mkt utrustning ifall du ska handla en sån mondeo :)

Josef
Erfaren

Inlägg av Josef »

oj då, 0,9 är ju alldeles för mycket, då kan vi inte köpa en sån i alla fall.

Är det nån här inne som har en 2,0 diesel som kan säga vad dom ligger på i förbrukning. skulle även vara intressant om någon har 2,2 diesel med.
Jag såg att 2,2 hade mycket lägre skatt än 2,0 varför är det så?

Användarvisningsbild
vr00mfondel
Veteran
Namn: Jimmy Söderstjerna
Kör: Mustang Mach E
Medlemsnummer: 60

Inlägg av vr00mfondel »

Josef skrev:
Jag såg att 2,2 hade mycket lägre skatt än 2,0 varför är det så?
Du har då säkert jämfört en automat mot en manuell. Automatlåde-diesel-mondeos ligger mycket högre i skatt än de manuella.

Ang. förbrukning så drar min -07 (mk4) 2,0tdci automat (halvkombi, trend) ~0,7 vid normal körning. Vid mycket landsväg och lugn körning är det nog inga problem att få ner den till 0,6 eller kanske ännu lägre. Men automatlådan hatar stadskörning (bränsleförbrukningsmässigt) så kör man mycket stadskörning så kan jag tänka mig att förbrukningen blir bra mycket högre.

Med manuell låda skulle jag tro att man kan få ner förbrukningen till iaf 0,5-0,55
Sierra XR4i -84 | Scorpio Cosworth -93 | Mondeo V6 -98 | Fiesta ST -05 | Mondeo 2.0 -04 | Mondeo V6 -05 | Fiesta 1.4 -04 | Mondeo TDCi -07 | Mondeo TDCi -15 | Mustang V8 -15 | Mondeo TDCi -18 | Mustang Mach E AWD -21

Användarvisningsbild
vr00mfondel
Veteran
Namn: Jimmy Söderstjerna
Kör: Mustang Mach E
Medlemsnummer: 60

Inlägg av vr00mfondel »

Kan också tillägga att bilen i blocket annonsen är en titanium. Trend har silvrig plast i inredningen, titanium har aluminium. Trend har inte heller den stora skärmen i instrumenteringen.
Vill man se vad det är på utsidan så är det kromlisterna vid fönstrena som avlöjar den. Trend har inga kromlister, titanium/ghia har kromlist i nederkant (och titanium/ghia X ska ha kromlist runtom, är dock inte 100% säker på att faktiskt är så då jag tror mig ha sett annonserade titanium/ghia X med endast krom i nederkant)
Sierra XR4i -84 | Scorpio Cosworth -93 | Mondeo V6 -98 | Fiesta ST -05 | Mondeo 2.0 -04 | Mondeo V6 -05 | Fiesta 1.4 -04 | Mondeo TDCi -07 | Mondeo TDCi -15 | Mustang V8 -15 | Mondeo TDCi -18 | Mustang Mach E AWD -21

Josef
Erfaren

Inlägg av Josef »

efter mycket velande och internet-letande så har vi köpt den jag länkade till först i alla fall. En 07 som gått 14000, har varit tjänstebil så det är bara en ägare och den verkar väldigt fräsh. Ska hämta den imorgon och det blir direkt en resa ner till göteborg, så efter helgen kan jag läman lite utförligare rapport om vad jag tycker om den. Bara o försöka bli av med den gamle mondeon nu...

Skriv svar